Co se v tomto článku dozvíte?
Představení značky APACHE
Apache Bicycles je českým výrobcem jízdních kol s tradicí od roku 2001. Elektrokoly se začali ve značce Apache zabývat v roce 2008. Díky vysoké oborové specializaci a velké invenci vývojového odvětví můžeme říci, že značka Apache dnes může nabídnout jednu z nejobsáhlejších nabídek elektrokol na trhu. Značka Apache patří mezi nejstarší ryze české značky elektrokol na našem trhu.
Elektrokola českého výrobce Apache patří mezi stálice naší nabídky. Jedná se o velice zodpovědně a pečlivě vyrobená elektrokola, která ctí pravidla cyklistického řemesla. Nekupujete tedy "pouze" kvalitní elektrokolo, ale kupujete i perfektní jízdní kolo jako takové. Díky tomu získáváte jistotu dobré ovladatelnosti, výborné geometrie rámu a kvalitního zpracování. Jsou osazeny komponenty japonských firem Shimano a SR Suntour. Jsou vyráběny v České republice. Distributorem pro český trh se stal Apache Bicycles
Model Apache Rio Grande
Motor
BOSCH Perfor. CX gen.4
Baterie
625Wh
Výkon
85Nm
Průměrný dojezd
100-140 km
Vidlice
Suntour - pružina
Velikost kol
27,5"
Do hor? Ano!!
Když si otevřete web zavedené české značky Apache a kliknete na sekci „HORY“, vyjedou vám čistě horská elektrokola společně s tímto nabušeným e-SUV. Že by to byl omyl? Kdepak! DO HOR? ANO! Tohle je prostě kolo do hor, jakkoli může budit dojem přibližovadla pro starší a pokročilé anebo naopak obyčejného městského e-biku na dojíždění nebo posuny po městě. Je to ryzí představitel v současnosti asi nejprogresivnější kategorie univerzálních hybridů pro hladké cyklostezky i rozkodrcané polňačky a lesní pěšiny nebo terénní stezky.
Stroj, který umí být velmi příjemný na dlouhých výletech a nekompromisní (ovšem, v rámci možností geometrie, plášťů a pevné zadní stavby) v terénu. Stejně jako u aut této kategorie je i u elektrokol e-SUV prioritou komfort a příjemné svezení, třebaže lehčí terén nebo občasné výpady do lesa nejsou vůbec problémem a počítá se s nimi. Díky spřevodování, silnému prémiovému motoru a plášťům s jemným vzorkem je to v podstatě terénní e-bike na turistickém rámu. Zajímavá kombinace, které přijdete na chuť hned, jakmile naskočíte do sedla a sevřete pohodlné gripy.
Model Rio Grande
Zrovna pojmenování Rio Grande se k tomuto elektrokolu docela hodí. Představme si jezdce na tomto dvoukolém oři, kterak uhání údolím americké řeky po kamenité cestě, místy jen pěšině nebo sotva rozeznatelné kozí stezce. V úmorném vedru se za ním vznáší oblak prachu a on si v klidu brouká svou oblíbenou píseň, pohodlně se opírá o řídítka a rozhlíží se po krajině.
Zmínili jsme trendy, tak například na západ od našich hranic je trendem, že takovéto univerzální e-biky něco stojí. Jsou zpravidla luxusně vybavené a ani na posledním šroubku se nešetří. V případě Rio Grande to není jinak – je vlastně třetím nejdražším elektrokolem v portfoliu značky Apache, i když za stále rozumnou a vlastně vynikající cenu! Vypadá prémiově a ve výbavě či designu mu nic nechybí
Pokud se chcete kochat
Kdo se rozhodne pro toto elektrokolo, dostane tím vstupenku do zcela nové kategorie, která mění zažité konvence. Už navždy bude jeho pohled na klidnou a relaxační projížďku ovlivněn touto zkušeností. Na poměrně krátkém rámu s vysokými řídítky sedíme vzpřímeně, kocháme se krajinou, nebolí nás záda ani za krkem a jízdu si užíváme.
Posed se dá perfektně doladit stavitelným představcem, takže změnou jeho pozice směrem dolů si můžete vytvořit ryze sportovní a nataženou pozici za řídítky, anebo naopak přidat pohodlí a uvolněnosti při napřímení představce, zvednutí řídítek a jejich přiblížení více k trupu jezdce. Tím se dostáváme znovu k variabilitě a všestranné využitelnosti tohoto kola. Hodí se jak pro ženy a jezdce drobnějších postav, tak pro muže a klidně i čahouny. Nikde také není psáno ani dáno, zda má toto elektrokolo nějaké věkové doporučení. Může na něm jezdit mladý člověk a třeba student, který dává svému životu maximum dynamiky a chce vše stihnout. Anebo si takové kolo nebo kola mohou pořídit starší manželé na penzi, kteří při svých toulkách po republice i po Evropě preferují pohodlí, odolnost a spolehlivost. Obě skupiny jezdců budou ve fi nále překvapeny, že Rio Grande jezdí ještě lépe, než vypadá
Komponentové osazení
Při bližším ohledání působí rám celkem mohutně, což je umocněno jeho hlavní trubkou o nezanedbatelném průměru, neboť v sobě má integrovanou baterii Bosch PowerTube o kapacitě 625 Wh. Přístup k ní je dobrý a konektor k nabíjení je umístěn až nahoře, takže na něj dosáhne každý pohodlně, bez nutnosti ohýbání a pátrání ve spodních partiích. Rám ve své mohutnosti pokračuje až dolů k motoru, který je v rámu úhledně schován. Jeho zabudování do rámu přináší kýženou vyšší tuhost, která je zde rozhodně důležitá.
Ke šlapání nám pomáhá motor Bosch Performance CX 4. generace, což je u této značky momentální vrchol nabídky. Motor disponuje točivým momentem 85 Nm a jeho přednosti a silné stránky pocítíte a poznáte jak od nízkých otáček při rozjezdu, tak při plném tahu například ve stoupáních. Bosch tohle prostě umí výborně a za léta vývoje jednotlivých generací tohoto motoru je synchronizace lidského pohonu s elektrickým takřka dokonalá. Elektrická soustava se ovládá klasickým displejem Bosch Intuvia na středu řídítek, což odpovídá touze potenciálních majitelů po spolehlivosti, dobré čitelnosti a možná částečně i určité konzervativnosti.
Desítkové řazení Shimano Deore poskytuje dostatečný rozsah převodů pro jízdu s podporou výkonného motoru. Rio Grande je postaveno na 27,5" kolech, která využívají české ráfky Remerx a německé pláště Schwalbe Smart Sam, což jsou základní cross-country pláště s drobnějším vzorkem.
Jízda
Konec teorie a do sedel. Vůbec nemusíme oblékat cyklistický úbor a stačí nám klidně džíny nebo kraťasy, bavlněné tričko a třeba tenisky. Absence horní rámové trubky umožňuje nasedat na kolo prakticky kdykoli a kdekoli bez náročnějšího přehazování nohy. Nízký nástup neokouzlí jen starší a méně pohyblivé, ale dobře poslouží v praktických situacích. Třeba když potřebujete seskočit z e-biku pro nalezenou jahodu nebo houbu, je to otázkou okamžiku. Navíc máte k dispozici stojánek, což je u turistického elektrokola nezbytnost. Pro uložení věcí můžete využít zadní nosič, který má kompaktní velikost a je do rámu částečně integrován, navíc je kompatibilní s nacvakávacím systémem SnapIt pro brašny a košíky. K plné výbavě patří také hliníkové blatníky, velice pevné, široké a funkční. Umožňují nám nákupy nebo dojíždění do práce téměř za každého počasí. Na konci zadního blatníku je integrováno malé červené koncové světlo a zapíná se z řídítek společně s předním refl ektorem, navíc jsou obě napájena přívodem z baterie elektrokola.
Vyjeli jsme tedy k lesu kamenitou cestou, kde jsme si připadali stejně jak na horském elektrokole, jen v o něco vzpřímenější pozici. Posed se nám ani nezdál nějak extra krátký, prostě tak akorát na pohodlnou jízdu v terénu. Oproti MTB máme zdvih vidlice jen 80 mm, což stačí na největší nerovnosti, ale jinak se musíme spolehnout také na tlumení terénních plášťů. Do kopce je jízda doslova lahůdkou, výše položená řídítka nejsou překážkou, a naopak dávají jezdci dostatečný přehled nad situací a vším, co se děje před předním kolem. Hmota motoru shromážděná ve středu rámu pomáhá držet celek v klidu. V jednom horském sedle Beskyd jsme si během testovací jízdy vychutnali i na pohled zkušené bikery, kterým se přední kolo už příliš zvedalo, nedokázali se udržet na podkladu a museli sesednout a potom znovu nastoupit. Když kolem nich prosviští tento černý koráb s blatníky, nosičem a decentním zvonečkem, je to nejspíš o infarkt…
Verdikt
Motor umožňuje dávkovat dopomoc v různých režimech, nejspokojenější jsme byli asi v Eco, Tour a Sport, to abychom taky trochu potrápili naše stehenní svalstvo. Jízda je velice plynulá i v horském terénu a motor perfektně reaguje na změny jízdních režimů i způsobu šlapání. Ve sjezdu není problém celou masu i s jezdcem zastavit, od toho tu jsou výkonné brzdy. Test modelu Rio Grande nás příjemně překvapil. Mimo jiné jsme tím nadobro zahodili všechny předsudky vůči elektrokolům s blatníky, nosiči a osvětlením. Ano, i takovéto stroje se mohou mrštně a obratně pohybovat nejen po městě, ale i v terénu. A navíc je to jízda!
Výhody:
- Motor BOSCH CX gen.4
- velký, čitelný display Bosch Intuvia
- 625Wh baterie
- kompletní trekové osazení (světla, nosič, blatníky, stojánek)
- Tradiční český výrobce kol, s mnohaletými zkušenostmi
Nevýhody:
- pro někoho příliš konzervativní desgin
- o něco vyšší váha
Galerie Apache Rio Grande
Výběr z naší nabídky elektrokol APACHE
Alternativy
Pokud byste měli zájem o model s nízkým nástupem od jiné značky, s motorem Yamaha PW/S2 a baterií 720Wh baterií, mohly by pro Vás být zajímavé modely Winora Yucatan.
Za podobné peníze dostanete u modelu Winora Yucatan X10 silný akumulátor, čtyřpístkové brzdy a desítkové řazení.
Winora Yucatan X8 je pak osazen stejným motorem od Yamahy, ale musíte si vystačit s osmičkovým řazením.
Autor: Daniel Šimek