Co se v tomto článku dozvíte?

ÚVOD
Ve světě eMTB jsme svědky velké aktivity a Mondraker se přidal do party s jejich novou Dunou. Jezdci si mohou Dune pamatovat jako dlouholeté Enduro kolo Mondraker, které bylo poprvé uvedeno na trh v roce 2009, ale vzhledem k omezené dostupnosti Mondrakeru v USA až do začátku tohoto roku byly na zdejších stezkách vzácným pohledem. Duny se nyní mohou pochlubit všemi zkušenostmi nashromážděnými z elektrokol, která Mondraker v posledních letech vytvořil, od Superfoxy po Neat, přičemž zdědí vlastnosti a výhody od každého z nich.
Pro rok 2024 pokračuje zaměření Dune Enduro, ale nyní s přidáním motoru — Bosch Performance Line SX. S deklarovanou hmotností pod 44 lbs / 20 kg je 165mm zdvih Dune velký na cestách s nízkou hmotností. Pojďme se ponořit do nové Duny, abychom viděli, co Mondraker uvařil.

DUNE je poslední slovo v řadě lehkých elektrokol Mondraker. Po NEAT v některých klíčových aspektech, jako je lehkost a hbitost, jde jinou cestou tím, že nabízí výkon a výkon podobný delším a robustnějším kolům, jako jsou SUPERFOXY a LEVEL.
DUNE je černá ovce rodiny, zlobivá a milá zároveň, super enduro lehkých ebiků. S hmotností pod 20 kg je to bdělý sen každého, kdo se zmítá mezi moderním enduro kolem a full power ebike, ale kdo se prostě nemůže rozhodnout. Teď už nebudou muset.
Základem DUNE je rám Stealth Air Carbon vážící 2650 gramů v kombinaci s výkonem a nízkou hmotností nejnovější nabídky společnosti Bosch, Performance SX. Rám představuje naše aktualizované nulové odpružení a nabízí 165 mm zdvih zadního kola a přední geometrii speciálně vyladěnou pro tento lehký ebike s dlouhým zdvihem.

Od Neata zdědí základní bod, lehkost; Rám Stealth Air Carbon je hlavním prvkem, který ovlivňuje tuto charakteristiku, snižuje hmotnost na méně než 20 kg, řadí Dune plně do segmentu Super Light E-Bike a poskytuje mu nekompromisní ovladatelnost při sjezdech.
Sestup je ve skutečnosti stanovištěm nové Duny. Samozřejmostí je technologie Forward Geometry, ochranná známka kol Mondraker, která zaručuje ideální rozložení hmotnosti a výjimečnou kontrolou. 170mm vidlice (180mm u modelu XR) a 165mm zadní zdvih, osazeno Fox v nastavení R a Ohlins u modelů RR a XR.

Bosch Performance SX. Je skutečným protagonistou mezi novými funkcemi Mondraker Dune. Nový motor Bosch je ideálním společníkem pro toto elektrokolo.
Se svými 55 Nm točivého momentu a 600 W špičkového výkonu je schopen poskytnout veškerý výkon nezbytný pro jízdu na nejnáročnějších trailech při zachování nízké hmotnosti a extrémně malý objem. 400Wh baterie se odhaduje na autonomii, která dosáhne vrcholu 1500 m výškového rozdílu, ale Dune je také přizpůsoben pro instalaci Bosch Powermore pro ty, kteří potřebují 250 Wh baterie navíc.
Typy / výbava
Dune se dodává ve třech úrovních výbavy, od základního modelu R po nejvyšší stupeň Dune XR.
Všechny tři modely, kategorizované jako „Super Enduro“ od společnosti Mondraker, mají 38 mm stojné vidlice, přičemž základní model Dune R získává Fox 38 Performance, zatímco dvě verze s vyšší specifikací dostávají Ohlins RXF 38 M.2. Dune XR dostane 180 mm zdvih vidlice, kde Dune RR a R dostane 170 mm a XR dostane spirálově odpružený tlumič Ohlins TTX22M.2, zatímco Dune RR a R jsou vybaveny vzduchovými tlumiči (Ohlins TTX Air a Fox Float X Performance).

Dune XR a RR mají elektronické řazení prostřednictvím převodovky SRAM (XO na XR, GX na RR), zatímco Dune R se drží mechanického pohonu SRAM s kombinací dílů GX a NX. Všechny tři specifikace mají stejnou přední pneumatiku Maxxis Assegai MaxxGrip v plášti EXO+ se zadními pneumatikami Minion DHR II MaxxTerra DoubleDown. I když bychom raději viděli pouzdra DoubleDown na obou koncích, Mondraker si zde vedl lépe než většina ostatních s výběrem pouzdra a směsi.

Všechny sestavy obsahují poměrně silnou dávku komponentů Onoff společnosti Mondraker a jsou dodávány s tlustým 30 mm představcem. Délky sloupků kapátka jsou o něco kratší, než bychom chtěli vidět, zejména vzhledem k tomu, že délky sedlové trubky by se pravděpodobně mohly přizpůsobit delšímu poklesu – například velikost Large má nastavitelné kapátko 140–170 mm, když by pravděpodobně mohla tlačit na 170 –200 mm se sedlovou trubkou 450 mm. Za požadovanou cenu by bylo hezké vidět méně dílů domácích značek a delší kapátka.
Zajímavosti
modelu

Bosch SX 55Nm
Bosch compact tube 400Wh
Bosch Kiox 500 + frame remote
karbonový rám 2,66kg
27,5" zadní kolo
29" přední kolo
Vidlice | tlumič | |
---|---|---|
verze R | FOX 38 Float 3P | Fox Float X Performance EVOL |
verze RR | Öhlins RXF 38 | Öhlins TTX Air 205X65mm |
verze XR | Öhlins RXF 38 | Öhlins TTX22M.2 205x65mm |
Přehazovačka | Kazeta | |
---|---|---|
verze R | Sram GX Eagle | Sram PG-1230, 11-50T, 12s |
verze RR | Sram GX Eagle AXS | Sram XS-1275, 10-52T, T-Type, 12s |
verze XR | Sram X0 Eagle AXS | Sram XG-1295, 10-52T, T-Type, 12s |
Brzdy | brzdič | |
---|---|---|
verze R | Sram DB8 | Sram DB8 4 píst |
verze RR | Sram Code Bronze Stealth | Sram Code Bronze Stealth 4 píst |
verze XR | Sram Code Ultimate Stealth | Sram Code Ultimate Stealth 4 píst |
Bosch SX 55Nm
Bosch compact tube 400Wh
Bosch Kiox 500 + frame remote
karbonový rám 2,66kg
27,5" zadní kolo
29" přední kolo
Vidlice | tlumič | |
---|---|---|
verze R | FOX 38 Float 3P | Fox Float X Performance EVOL |
verze RR | Öhlins RXF 38 | Öhlins TTX Air 205X65mm |
verze XR | Öhlins RXF 38 | Öhlins TTX22M.2 205x65mm |
Přehazovačka | Kazeta | |
---|---|---|
verze R | Sram GX Eagle | Sram PG-1230, 11-50T, 12s |
verze RR | Sram GX Eagle AXS | Sram XS-1275, 10-52T, T-Type, 12s |
verze XR | Sram X0 Eagle AXS | Sram XG-1295, 10-52T, T-Type, 12s |
Brzdy | brzdič | |
---|---|---|
verze R | Sram DB8 | Sram DB8 4 píst |
verze RR | Sram Code Bronze Stealth | Sram Code Bronze Stealth 4 píst |
verze XR | Sram Code Ultimate Stealth | Sram Code Ultimate Stealth 4 píst |
Bosch SX a jízdní dojmy
Při sjezdech není Dune ani zdaleka k nerozeznání od enduro kola, ale je to snadno ten nejpřirozenější příklad ovládání, na kterém jsme doposud jeli.
Motor Bosch SX je působivý. Navzdory tomu, že má skromný točivý moment 55 Nm a hmotnost pod 2 kg, má ve skutečnosti kapacitu poskytnout stejný špičkový výkon 600 W jako masivnější 85 Nm motor CX. Musíte však šlapat rychleji, abyste jej přesvědčili, aby vám to dal. Zatímco 2,9 kg vážící motor CX vám poskytne 600 W při kadenci pouhých 70 kg, Bosch SX vás požádá o kadenci při 100 otáčkách za minutu. Naučit se chování motoru bylo relativně snadné. Stejně jako na běžném kole musíte rychle zvýšit kadenci, abyste získali sílu potřebnou k jízdě nahoru a přes strmé skalnaté útvary.

Motor Bosch SX Smart
Performance Line SX – smart system je momentálně vlajková loď od BOSCHE. Maximální točivý moment 55 Nm a maximální výkon až 600 W.
Když svalová síla a elektrická podpora spolupracují a získáte špičkový výkon přesně tehdy, kdy jej potřebujete: S řadou Performance Line SX uvádí Bosch na trh sportovní pohonnou jednotku, která je lehčí a kompaktnější než cokoliv, co dosud vyvinuli.
Bosch PowerTube 400 Wh
Originální baterie Bosch CompactTube 400 Intube. Lehká, plně integrovaná baterie pro elektrokola od společnosti Bosch přesvědčí inovativní technologií článků a enormní hustotou energie.
Prodlužte si svůj dojezd
Rozšiřte si možnosti a posuňte vaše hranice tam, kam jste si to ani neuměli představit. Externí baterie pro modely s motorem Bosch Smart.
Galerie a video
Modely Mondraker 2024
Představení kompletní modelové řady Mondraker 2024 a novinek Bosch pro rok 2024.
Zdroj: pinkbike.com / blisterreview.com