Navštivte naši prodejnu a servis v Mělníku.

Košík(0)

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Testy a recenze

Shimano Autoshift v testu – Revoluce řazení pro elektrokola?

16.07.24 | 63x přečteno


Funkce automatického řazení Shimano pro elektrokola je tu už nějakou dobu, ale zdá se, že o ní nikdo nemluví. Je systém dobrý pouze pro jízdu po okolí nebo jej můžete použít k vyjížďce na traily? Abychom to zjistili, testovali jsme automatické hnací ústrojí Shimano pro elektrokola.

Sdílet



Shimano Autoshift v testu – Revoluce řazení pro elektrokola?

Co vlastně znamená Auto-Shift? Stručně řečeno, systém automatického řazení Shimano funguje trochu jako automatická převodovka automobilu. Prostřednictvím několika senzorů sleduje styl jízdy jezdce a volí vhodný převod – v podstatě to převezme za vás. Motor a hnací ústrojí jsou úzce propojeny a propojeny kabely a tvoří uzavřený systém motoru pro elektrokola, který je doplněn periferními komponenty, jako je displej a dálková ovládání pro motor i hnací ústrojí. V ideálním případě s automatickým řazením již nemusíte řadit – jak, kde a kdy se řadí, záleží na terénu a vašem nastavení.

Abychom tento komplexní systém otestovali, vzali jsme  si dvě identická kola – s výjimkou systému pohonu a motoru. Propain EKANO 2 AL s motorem Shimano EP801 a přehazovačkou XT Di2, odpružením FOX Factory, závěsem RockShox Reverb AXS a brzdami Magura MT7. Také jsme vybrali přesně stejné nastavení na EKANO 2 CF, pouze s karbonovým rámem a přehazovačkou SRAM.

Shimano Auto-Shift funguje na pohonu XT Di2 Linkglide

Funkce Freeshift – Řazení bez šlapání, ale ne na místě

Freeshift Vám umožní řadit při jízdě setrvačností bez šlapání. Řazení pochází buď od Vás, jezdce, nebo – když je automatické řazení aktivní – od systému elektrokola. Pro zařazení požadovaného převodového stupně motor otáčí převodníkem, dokud nezařadíte zvolený převodový stupeň. To obvykle trvá asi 1,5 otáčky převodníku. To je za jízdy sotva patrné, kromě cvakavého zvuku řazení. Pokud jste příliš pomalí, funkce Freeshift přestane fungovat, aby Vás motor neúmyslně tlačil dopředu.

Funkce Startshift – Při rozjezdu vždy zařaďte správný převodový stupeň

Startshift je tak jednoduchý, jak to zní. Startovací rychlost nastavíte prostřednictvím aplikace E-Tube Ride. Když motorový systém detekuje, že zpomalujete a pravděpodobně zastavíte, podřadí na přednastavený počáteční rychlostní stupeň. Tímto způsobem budete mít vždy ten správný rychlostní stupeň pro vyjetí z klidu, ať už jste na semaforu nebo po krátké přestávce pokračujete v jízdě po trailu.

Funkce automatického řazení – když se nemusíte starat o řazení

Auto-Shift je dokonalým pomocníkem při řazení. Stručně řečeno, systém motoru elektrokola přebírá řazení. Pomocí kombinace dat ze snímačů, jako jsou otáčky kliky, snímač náklonu, rychlost a tlak na pedál (snímač točivého momentu), systém zvolí vhodný převodový stupeň a řadí – dokud se pohybujete. U Shimana to funguje s motorem EP 801 nebo EP 6 v kombinaci s 11rychlostním pohonem Linkglide Di2. Coast - a Startshift také fungují s elektronickými 12rychlostními převody Shimano Di2. Z důvodů odolnosti nabízí Shimano pouze plně automatický režim se svými 11rychlostními převody, které mají o 55 % menší rozsah převodů než 12rychlostní kazeta Hyperglide (455 % vs. 510 %). U elektrokol je menší rozsah převodů obvykle kompenzován pomocí motoru. Podle Shimana jsou kazeta a řetěz Linkglidetřikrát odolnější než 12rychlostní varianta Hyperglide.

Ovládání automatického hnacího ústrojí – Od jednoduchého po hloupého

Automatická převodovka Shimano spoléhá výhradně na kabely. I když to znamená, že Vám nikdy nedojdou baterie, vzhledově není tak vábné. Kabely jsou tenčí než běžné kabely, ale stále jsou znatelné. Kromě toho má řadicí páka na pravé straně ještě jedno tlačítko navíc k řazení nahoru a dolů. Třetí tlačítko je ploché, hladce integrované do pouzdra a lze na něj snadno dosáhnout palcem, aniž byste museli přehmatávat z řídítek. Toto tlačítko přepíná mezi dvěma automatickými režimy a manuálním režimem. Režim automatického řazení lze kdykoli potlačit.

O zbytek navigace v menu se jako obvykle stará levé motorové dálkové ovládání. Zde najdete pět tlačítek pro přepínání mezi režimy podpory a datovými poli na displeji, aktivaci asistenta chůze a rozsvícení světla. Pokud jde o konektivitu, systém nabízí ANT+ a Bluetooth, což umožňuje bezdrátové aktualizace.

Shimano XT Di2 Autoshift v testu

Nastavení jízdních režimů a režimů řazení podle vašich osobních preferencí

Různé režimy jízdy a řazení lze dále konfigurovat pomocí aplikace Shimano E-Tube Ride. Shimano nabízí sedm jízdních režimů, z nichž všechny lze přizpůsobit vašim potřebám a preferencím. Oba režimy automatického řazení 1 a 2 lze konfigurovat a nastavovat nezávisle. To znamená: pokud se do toho chcete pustit a jste dostatečně sebevědomí, abyste si systém upravili tak, aby vyhovoval vašim potřebám, Shimano Vám dá svobodu nakonfigurovat systém podle vašich přání. Režimy podpory lze upravit třemi různými způsoby: charakter podpory (ECO – Boost), točivý moment (20 – 85 Nm) a odezvu motoru (Jemný – Rychlý). Pro různé režimy automatického řazení můžete přepínat mezi asfaltem a MTB. V aplikaci si také můžete nastavit požadovanou kadenci a upravit nastavení stoupání od rychlého po pomalé – čímž snížíte kadenci, při které systém automaticky řadí, abyste měli jistotu, že vždy šlapete svou optimální kadenci.

SRAM zvolil jiný přístup s pouze dvěma režimy podpory na výběr, jejich systém je jednodušší na ovládání, ale také nabízí méně možností přizpůsobení. V důsledku toho je systém SRAM méně univerzální, což je způsobeno především omezenými možnostmi konfigurace pro špičkový výkon, podporu a cílovou kadenci.

Opotřebení a provozní náklady systému Linkglide Auto-Shift

Měření opotřebení je složité a podléhá různým podmínkám, protože hnací ústrojí trpí více na blátivých a extrémně prašných cestách. Musíme tedy věřit tvrzením výrobce. Podle Shimana je kazeta Linkglide (11rychlostní) kompatibilní s Auto-Shift o 300 % odolnější než 12rychlostní kazeta Hyperglide. Technicky to vypadá věrohodně – s jedním převodem méně je systém robustnější. I když je potřeba výměna, náklady jsou rozumné, nové kazety (455% rozsah převodů) začínají na cca 2000Kč a řetězy kolem 630Kč. Pro srovnání nejlevnější kazeta SRAM T-Type (520% rozsah převodů) začíná na kolem 5000Kč, zatímco řetěz vás vrátí nejméně na 1250Kč. Se SRAM však máte o jeden převodový stupeň více a dalších 65 % převodových stupňů, a to i s automatickým řazením.

Test automatického řazení na trati – Jak dobře funguje automatické řazení Shimano v terénu?

Objednali jsme dvě identická kola - jedno se SRAM a jedno s motorem a pohonem Shimano. Během testu jsme se soustředili více na stoupání než na sjezd. To však neznamená, že jsme jezdili méně stezek. Do kopce i z kopce se zaměřovalo na technicky náročné trailové úseky – i když přístup byl většinou po štěrkových cestách.

Na rovném, mírném terénu je řazení plynulé a téměř nepostřehnutelné. Zdá se, že motor Shimano načasuje řazení přesně ve chvíli, kdy je řetěz v nejmenší napětí. 

Na rovném terénu a lesních cestách do kopce jsou tyto úpravy patrné, v režimu A2 systém řadí méně často. Je to jako komfortní režim v automatickém autě - pokud sešlápnete plyn silněji, automat okamžitě nepodřadí. Na stejném převodu šlapete déle a systém umožňuje větší kolísání kadence. Oproti tomu režim A1 je jako sport+ ve sportovním kupé - lehký dotyk na plynový pedál a auto vyřadí dva rychlostní stupně, otáčkoměr vyskočí do červených čísel. Na elektrokole to znamená, že řazení je častější a znatelnější – jako by systém řadil mezi rychlostmi příliš často. Rychlé zvýšení síly nebo rychlosti na pedál přiměje zadní přehazovačku k rychlému nastavení a udržení požadované kadence. Pro jízdu po štěrkových cestách je to jako jízda sportovním autem na pěší zóně – nevhodné. Ale když narazíte na stezku do kopce, vyplatí se přepnout do režimu A2. Systém spolehlivě vybere vhodný převod pro maximalizaci výkonu motoru. Strmá technická stoupání lze zvládnout bez ručního zásahu. U SRAM tyto dva režimy řazení neexistují, ale můžete rychle upravit požadovanou kadenci na displeji – což na trailu není snadné, ale umožňuje Vám přepínat mezi různými režimy řazení.

Kdy a kde systém naráží na své limity? Smíšené sjezdy s prudkými strmými stoupáními posouvají systém mimo jeho optimální rozsah. Odpověď je jednoduchá – elektronické řazení není propojeno s GPS nebo mapami, takže nemůže předvídat stoupání. Reakční rychlost přehazovačky je omezená, pro přeřazení z nejtvrdšího na nejlehčí převod budete muset ujet určitou vzdálenost, abyste se vyhnuli drsnému řazení, kterému automatika brání. Na stezkách podobných horské dráze můžete před výstupem použít Freeshift, pokud znáte cestu. Žádný motorový systém nemůže dosáhnout předvoleného rychlostního stupně včas – bez ohledu na režim, ve kterém se nacházíte. S výjimkou takových extrémních scénářů však funkce automatického řazení funguje bezchybně, umožňuje vám soustředit se na stopu před vámi, spíše než na kadenci a výkon motoru.

Kdo nejvíce těží z funkce automatického řazení Shimano?

Shimano Auto-Shift je vynikající volbou pro začátečníky na e-mountainbike. Snižuje pravděpodobnost chyb při řazení a zabraňuje tomu, abyste museli vypracovat nejlepší kadenci šlapání pro motor – prodejce může nastavit optimální kadenci nebo dokonce dvě různé v závislosti na režimu. Tímto způsobem jsou od sebe pohodové jízdy a traily do kopce pouhým kliknutím palcem.

Pokročilým jezdcům, kteří důvěřují technologii, otevírá automatické řazení Shimano nové možnosti. V technických stoupáních se můžete soustředit na linii před vámi, než abyste museli myslet na řazení a podpůrné režimy. Freeshift dává smysl, když jedete z kopce po známých stezkách. Řazení bez šlapání je prospěšné v technických úsecích, brání Vám rozbíjet kliky o překážky. Nebo si jen proplouvejte a přemýšlejte o důležitých životních otázkách – kromě jízdy na kole.

Náš závěr o automatickém řazení Shimano

Shimano Auto-Shift pomáhá začátečníkům seznámit se s jejich novým elektrokolem a čerpat správnou sílu z motoru pomocí správné kadence. Současně vás systém vybízí k jízdě, zatímco necháte své myšlenky volně bloudit a dopřejete pravému palci pauzu. Nevýhody se projeví v extrémních situacích a když systém nedokáže předvídat terén – zde lze Freeshift použít k zásahu bez šlapání.


Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál…


Porovnání produktů zavřít

Zboží bylo přidáno do porovnání produktů.

Cookies

Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností. Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.