Každý, kdo začíná přemýšlet o elektrokole si položí otázku "jak daleko s elektrokolem mohu dojet"? Otázka je jednoduchá, ale bohužel odpověď na ní je velice složitá a nejednoznačná. Dojezd elektrokola je ovlivněn celou řadou proměných faktorů, které dojezd elektrokola mohou celkem zásadně ovlivnit. Této skutečnosti se mnohdy výrobci a prodejci elektrokol snaží využít a manipulují se zákazníkem, resp. s hodnotou dojezdu elektrokola. Proto se můžete setkat s mnohdy zcela odlišnými hodnotami dojezdu u stejné kapacity baterie - záleží vždy především na výrobci, zda prezentuje reálné informace nebo optimální - teorietické dojezdy v laboratorních podmínkách .. Níže se Vám pokusíme reálné dojezdy trochu více přiblížit, abyste po zakoupení elektrokola nebyli nemile překvapení, že prezentované údaje jsou v reálných podmínkách odlišné ..



* uvedené dojezdy vychází ze zkušeností zaměstnanců a zákazníků prodejce Akumo.cz
Dojezd elektrokola
U dojezdu je třeba rozlišovat mezi maximálním teoretickým dojezdem, kterým často někteří výrobci elektrokol uvádí zákazníky v omyl, a reálným dojezdem, který je definován především váhou jezdce, zvoleným stupněm asistence, typem motoru a řídící jednotky, aktivitou jezdce, stylem jezdce a profilem trasy. Reálný dojezd je nožné vypočítat z kapacity baterie.
Jeden příklad: Kapacita baterie 400Wh (11Ah na 36V), spotřeba při jízdě po rovině 3-7 Wh/km, při sklonu terénu nad 5% může narůst spotřeba až na 8-15 Wh/km! Rozptyl reálného dojezdu tedy může být od 130 km do 35 km na jedno nabití - vše je odvozené od jízdních podmínek a mnoha souvisejících faktorů ...
NÁŠ TIP
Dojezd elektrokola se středovým motorem je v praxi vždy delší než u eletrokol s motorem v náboji zadního kola. Důvodů je více, ale zjednodušeně je to možné vysvětlit vyšší efektivitou a inteligentnějším řízením středových motorů (Bosch, Yamaha, Bafang, Brose, apod.).
Na čem závisí dojezd elektrokola?
- na kapacitě baterie
- na typu motoru (středový nebo zapletený v kole) a jeho výkonu
- na tom, zda řídící jednotka měří sílu na pedály, či jen sleduje, zda otáčíte klikami
- na valivém odporu pneumatik, hmotnosti cyklisty zařazeném převodu a rychlosti
- na vnějších podmínkách, jako je povrch cesty, stoupání, vítr, teplota
- na zvoleném stupni asistence elektropohonu