O Státní svátek 5. a 6.7. bude prodejna uzavřená. Děkujeme za pochopení. více info

Navštivte naši prodejnu a servis v Mělníku.

Košík(0)

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Testy a recenze

Bosch Performance CX 4. generace vs. Shimano EP8 - souboj titánů?

27.04.22 | 163x přečteno


Sdílet



Bosch Performance CX 4. generace vs. Shimano EP8 - souboj titánů?

Společnost SHIMANO letos představila svojí vlajkovou loď na poli elektromotorů a zároveň hlavního konkurenta pro motor Bosch CX Performance 4. generace. Řeč není o ničem jiném, než o elektromotoru Shimano EP8.

Jelikož víme, že orientovat se v této problematice není vůbec jednoduché, připravili jsme si pro vás článek, ve kterém shrneme všechny důležité informace a pokusíme se odpovědět na otázku, který z nich je lepší.

Fakta o motoru BOSCH

V roce 2020 vyvinula společnost Bosch svůj aktuálně nejlepší elektromotor Bosch CX Performance 4. generace.

Jednou z největších mezigeneračních změn byl velký převodník. Díky velkému převodníku je motor přesný, plynulý a vždy poskytuje dostatek výkonu a díky použité válečkové spojce šlapete zcela bez odporu motoru, jako na běžném kole.

Motor váží 2,96 kg a poskytuje výkon až 85 Nm. Zvolit si můžete z pěti úrovní přípomoci:

Režimy přípomoci motoru Performance Line CX

stupeň přípomocitočivý moment (NM)výkon (w)
OFF0
ECO85150
TOUR85350
e-MTB85350 - 850
TURBO85850

e-MTB je automatický režim přípomoci, který umí díky kombinaci čtyř senzorů (senzor otáček kola, senzor rychlosti, senzor tlaku na pedál a senzor náklonu) zvolit ideální režim připomoci pro danou situaci. Přepíná mezi režimy TOUR a TURBO, takže se výkon pohybuje mezi 300 - 750 W.

Dojezd u motoru Performance Line CX

Reálný dojezd závisí na použitém akumulátoru. U tohoto typu motoru se nejčastěji používá akumulátor s kapacitou 625 Wh. U některých typů elektrokol se používá i akumulátor s kapacitou 500 Wh, ale pro účely srovnání bude ideální maximální dojezd tj. s 625Wh akumulátorem.

Co si představit pod pojmem Průměr kombinovaného využití všech režimů a příznivých podmínek? Jedná se vždy o dojezd (váhově) průměrného cyklisty v mírném terénu za využívání všech režimů připomoci. Když pojedete pouze na režim ECO, ujedete víc. Když pojedete pouze na režim TURBO, ujedete kratší vzdálenost.

Displeje a ovladače pro Performance Line CX

S motorem BOSCH můžete spárovat několik typů displejů:

PURION - nejkompaktnější displej, jaký můžete na elektrokolo s motorem BOSCH dát. Ovládání přípomoci je umístěno přímo v displeji a tím pádem nemusíte mít na řídítkách dva komponenty.

KIOX - „zlatá střední cesta“, tento displej nabízí 1,9“ dotykový displej s možností připojení k mobilnímu telefonu. Displej je magneticky upevněn k držáku na řidítkách, takže ho můžete kdykoliv sundat a znovu nandat. Po letošní aktualizaci podporuje displej i zobrazení navigace.

NYON - displej pro nejnáročnější. To nejlepší, co můžete od BOSCHE dostat. Obsahuje navigaci s možností nastavení domova, takže nemusíte složitě nastavovat trasu, ale stačí Vám pouze zmáčknout tlačítko.

Fakta o SHIMANU

Tišší, menší, výkonnější. Toto jsou všechno přídavná jména, která definují nový motor od SHIMANA. Pro výkon motoru je ale důležitý i software. Těsně před vydáním EP-8 ukázala společnost BOSCH, jak důležité je programování. Díky vylepšení softwaru se povedlo zvýšit výkon CX Performance ze 75 na 85 Nm, aniž by se změnila jakákoliv fyzická část motoru. Tím pádem mají oba motory srovnatelný točivý moment a to se pro účely našeho testu náramně hodí!

Shimano EP-8 je s váhou 2,6 kg o necelých 300 g lehčí než motor od Bosche. Velký mezigenerační posun je znát hlavně u zmenšení odporu při šlapání, kde je podle výrobce snížení o 36 % (oproti E8000). 

Režimy přípomoci motoru EP8

stupeň přípomocitočivý moment (NM)Nominální výkon (w)
OFF0
ECO30250
TRAIL60 - 85250
BOOST85250

TRAIL je automatický režim přípomoci, který umí díky kombinaci čtyř senzorů (senzor otáček kola, senzor rychlosti, senzor tlaku na pedál a senzor náklonu) zvolit ideální režim připomoci pro danou situaci. Jedná se o podobný režim jako e-MTB u BOSCHE

Dojezd u motoru EP8

Stejně jako u motoru Performance Line CX i EP8 používá 630, nebo 500Wh akumulátory. Bohužel SHIMANO žádný dojezd neudává, ale dle našich zkušeností je o něco menší, než u motorů BOSCH. 

Čím je to způsobené? Motory SHIMANO mají o něco větší spotřebu, proto při stejné kapacitě akumulátoru ujedou kratší vzdálenost.

Na rozdíl od motoru Performance Line CX je zde uvedený maximální reálný dojezd tj. na režim ECO (ne kombinovaný)

Velkou výhodou motorů SHIMANO je to, že si můžete jízdní režimy konfigurovat pomocí aplikace v telefonu. U konkurenčního BOSCHE toto také lze, ale pouze přes displej NYON.

Displeje a ovladače pro Performance Line CX

S motorem SHIMANO můžete také spárovat několik typů displejů:

SE-E5000 - nejjednodušší displej, který v sobě má integrovaný ovladač podpory. Stejně jako Purion od Bosche zobrazuje nejdůležitější veličiny, dojezd, ujetou vzdálenost, celkově ujetou vzdálenost, rychlost, stav baterie a zvolenou úroveň podpory motoru

SC-E7000 - o něco sofistikovanější varianta než E5000. Zde už je oddělen displej od ovladače podpory, tím pádem může být displej větší a zobrazovat více informací.

SC-E8000 - zde už se jedná o barevný displej. Oproti nejlepšímu displeji od BOSCHE zde chybí navigace, ale zase je daleko kompaktnější a ergonomičtější.

Test

Co se týče čísel, jsou na tom oba motory takřka stejně. Nominální výkon 250 W, maximální točivý moment 85 Nm a maximální rychlost při které se odpojí motor 25 km/h. Toto jsou čísla, která mají oba motory stejná.

Rozdíl je například ve váze, kde vítězí motor od SHIMANA, a v úrovni hluku, kde vítězí motor od BOSCHE. BOSCH rovněž potřebuje k dosažení maximálního výstupního výkonu menší vstupní výkon od jezdce.

Porovnání parametrů

BOSCH Performance Line CX

Váha - 2,96 kg

Točivý moment - 85 Nm

Nominální výkon - 250 W

Automatický režim přípomoci - ✅

SHIMANO EP8

Váha - 2,57 kg

Točivý moment - 85 Nm

Nominální výkon - 250 W

Automatický režim připomoci - ✅

Velká výhoda motoru EP8 je možnost individualizace. Motor mi ze začátku přišel až moc divoký a nedával mi moc prostoru. Naštěstí díky aplikace E-Tube lze pozměnit nastavení u režimů ECO, TRAIL a BOOST, a to dokonce na dvou profilech.

Na obrázku výše je vidět, že můžete měnit celkový charakter přípomoci (Assist charakter), maximální točivý moment (Max. torque) a rychlost náběhu přípomoci (Assist start).

Určitá zajímavost je, že při konfigurování Vás režim ECO nepustí do nejvyšších hodnot a analogicky s tím Vás režim BOOST nepustí do nejnižších hodnot, ale režim TRAIL můžete ladit, jak je libo.

Jak jsem již zmínil výše ve článku, u motoru EP8 je potřeba dodat o něco větší vstupní výkon, aby Vám motor dal svoje maximum. Proto je třeba držet vyšší kadenci. Pokud zvolníte, motoru poměrně rychle spadne výkon. Ne tak razantně jako to bylo u předchozích generací pohonů SHIMANO, ale je to znát.

BOSCH naopak dokáže svoje maximum dát i při nízké kadenci. Zapomněli jste si pod kopcem přeřadit? Nevadí. BOSCH to prostě „urve“ na sílu a dokáže Vás z této situace dostat. EP8ka Vás v tom taky nenechá samotné, ale musíte si svoji chybu uvědomit dřív než u BOSCHE.

Závěr a zhodnocení

Přiznám se, že v bych dnes stále více sáhl po motoru od BOSCHE, nebo se na něj obrátil přednostně, mojí druhou volbou by byla YAMAHA, ať už PW-X2, nebo PW-X3. Po SHIMANU bych sáhl pořád radši než po BAFANGU, ale jezdci kteří preferují ryzí spojení elektrokola a jezdce by mohli mít jiný názor a preferovat motor od SHIMANA. Sto lidí, sto chutí, však to znáte.

V technických pasážích je problém přílišná dravost motoru, kdybych totiž v takovém místě použil můj odladěný režim, musel bych to buď „rvát“ v tempu odspodu až nahoru a udržovat vysokou kadenci, nebo by se mohlo stát, že mě to někde moc posune dopředu, někde se nechtíc protočí zadní kolo, nebo se nestačím srovnat před další překážkou a seknu se o ni předním kolem.

Na druhé straně hmotnost a rozměry, s jakými letos vyrukovalo Shimano s motorem EP8, jsou něčím, v čem se jeho nejbližší konkurenti mají dost co inspirovat. Ale tak už to prostě chodí, někdo je lepší v tom, druhý v onom a na nás je, abychom si vybrali, co je pro nás osobně důležitější či výhodnější.

Naše nabídka

Zaujal Vás některý z těchto motorů natolik, že byste si chtěli koupit elektrokolo právě s touto motorizací? Níže můžete vidět výběr z naší nabídky, popřípadě si můžete rozkliknout nabídku kompletní.

Pokud byste si chtěli na vlastní kůži vyzkoušet oba typy motorů, budeme moc rádi, pokud využijete služeb našeho TESTCENTRA


Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál…


Porovnání produktů zavřít

Zboží bylo přidáno do porovnání produktů.

Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi pro úpravu zobrazovaných reklam tak, aby pro vás byly zajímavé.