Po delší době se na trhu objevil nový typ motoru, který na sebe strhl hned poměrně velkou pozornost. Nebyli bychom to my, kdybychom nechtěli tuto novinku ihned detailněji vyzkoušet a otestovat. Papírové parametry tohoto motoru vypadají velmi dobře - maximální kroutící moment 95 Nm a váha pod 3 kilogramy! Díky svému kroutícímu momentu patří Panasonic mezi to nejsilnější, co můžeme na trhu najít, i přes svůj značný výkon je motor překvapivě lehký a kompaktní.
Parametry jsou jedna věc, ale jak obstojí motor v reálném provozu a přímém porovnání s nejbližšími konkurenty? Pojďme se na to společně podívat!
Obsah článku
Představení motorů
PANASONIC
Výrobce Panasonic není třeba nějak detailně představovat, ale pár zajímavých faktů vám sdělíme. Společnost byla založena v roce 1918 a již dlouhá desetiletí se tato japonská firma specializuje na výrobu elektroniky po celém světě. Skupina zaměstnává 250 000 lidí a v roce 2018 dosáhla obratu více než 60 miliard eur. Její evropské sídlo je v Ottobrunnu u Mnichova. Panasonic má kromě elektroniky velmi úzký vztah k jízdním kolům - prvním produktem, který Panasonic vyvinul byla svítilna pro jízdní kola. Od 50. let se skupina věnovala stavbě jízdních kol, na kterých bylo později vyhráno mnoho trofejí a pohárů. GX Ultimate není ani zdaleka jejich první elektromotor, ten přišel na japonský trh již v 70. letech, nejedná se tedy o žádného nováčka v oboru!
Přehled motorů Panasonic
PANASONIC GX Ultimate | PANASONIC GX Power Plus | |
---|---|---|
Točivý moment | 95 Nm | 75 Nm |
nominální Výkon | 250 W | 250 W |
VÁHA | 2,95 kg | 3,2 kg |
Video: Panasonic GX Ultimate
Video: Panasonic GX Power Plus
Podmínky TESTU
Kde a na čem jsme jezdili?
Elektromotor Panasonic jsme testovali v průběhu září a října 2022. Počasí se během testu měnilo z příjemného závěru léta do sychravějšího podzimu a tak jsme měli možnost otestovat motor v různých podmínkách a teplotách. Velkou část testu jsme realizovali na domácí půdě v oblasti Kokořínska, kde máme hned několik testovacích okruhů. Na těchto okruzích máme naježděno spoustu kilometrů, proto umíme celkem přesně porovnat chování jednotlivých elektromotorů, jejich vlastností a reálných dojezdů.
Test probíhal z většiny mimo asfalt, preferovali jsme lesní cesty, traily a nechybělo ani prudké stoupání z kokořínského údolí! Abychom motor otestovali i ve větších kopcích, vyrazili jsme několikrát do Českého středohoří a Jizerských hor, kde se nachází mnohem prudší a delší kopce než můžeme nalézt na domácí půdě. Pro zaručení co největší objektivity testu se na elektrokole vystřídaly tři testovací jezdci. V součtu jsme najeli necelých 1000 km.
Testovaná elektrokola
Crussis Largo PAN 9.8-M
- motor: Panasonic GX Ultimate
- točivý moment: 95Nm
- baterie: 720Wh
- velikost kol: 29"
- počet převodů: 12x
- více
Crussis PAN-Guera 8.8-M
- motor: Panasonic GX Power Plus
- točivý moment: 75Nm
- baterie: 720Wh
- velikost kol: 27,5"
- počet převodů: 12x
- více
Crussis Guera 9.7-M
- motor: Bafang M500
- točivý moment: 95Nm
- baterie: 720Wh
- velikost kol: 27,5"
- počet převodů: 12x
- více
Testovací jezdci
Lukáš
váha: 85 kg
výška 184 cm
Pokud se momentálně nevěnuje řízení chodu firmy, sedí pravděpodobně na elektrokole a testuje pro vás novou technologii.
Ondra
váha: 76 kg
výška 181 cm
Můžete ho potkat, když předáváte elektrokolo na servis. Stejně jako u ostatních "servisáků" máte jistotu, že se o vaše elektrokolo perfektně postará.
Juraj
váha: 92 kg
výška 177 cm
Vždy vám s úsměvem a dobrou náladou pomůže vybrat ideální elektrokolo. Nezapomene k tomu přidat vlastní zkušenost nebo vtipnou historku.
První pocity
Silný, ale citlivý pomocník
Myšlenka, která mi proletěla hlavou hned při prvních metrech testování, by se dala definovat poměrně přesně - Panasonic GX Ultimate je i přes svůj vysoký výkon velmi citlivý společník. Dávkování výkonu je opravdu jemné, intuitivní, a jen málokdy se dostanete do situace, kde by vám pomoc motoru chyběla nebo naopak překážela. V tomto ohledu mi motor velmi připomíná chování motorů z řad toho nejlepšího, co na trhu seženete - Bosch a Shimano. Toto vnímám to jako jednu z velkých předností. Při jízdě na kole s motorem Panasonic získáte téměř okamžitě pocit, že motor přesně ví co od něj očekáváte, a jen málokdy vás něčím překvapí.
Projev motoru
Záběr motoru je konstantní a můžeme ho definovat jako stabilní ve většině fázích chodu. To ocení především technicky méně zdatní jezdci, kterým motor umí odpustit i drobné jezdceké pochybení (např. nevhodně zařazený převod). Motor se chová naprosto čitelně i ve vyšších otáčkách, kde nedochází k poklesu přípomoci. Obecně mohu konstatovat, že motor na mě působil velmi kultivovaným dojmem. I v prudkých pasážích, kde jsem očekával pokles výkonu, motor krásně dávkoval sílu a polykal výškové metry s nasazením vrcholových sportovců.
Hlučnost v normě
Zvukový projev motoru je srovnatelný s konkurencí a nijak zásadně nemění charakter se zvyšujícími se otáčkami motoru. Jedná se o takové typické „bzučení“, na které si velmi rychle zvyknete. Pokud jedete po rovině, motor téměř neslyšíte. Když najedete do prudšího stoupání, s klesající rychlostí a zvýšenou námahou se motor trochu ozve, ale neruší to vás ani vaše okolí.
Motor nevydává žádné nechtěné zvuky ani při jízdě bez asistence či při sjezdu, kdy jedete v pedálech a vnitřní mechanismus motoru je v „klidovém režimu“. Na tento zvukový projev umí občas trpět např. motor Shimano, kdy při sjezdu můžete slyšet určitou rezonanci, která může citlivější jedince obtěžovat. U motoru Panasonic se ničeho takového bát nemusíte.
Provozní teplota motoru
Polovinu testu jsme absolvovali ještě za pěkného počasí, kdy se teploty pohybovaly nad 20 stupni a motor by měl nárok na zahřátí při zdolávání prudkých stoupání v Českém středohoří. Ani po dlouhém a prudkém výjezdu na Komáří výšku se motor Panasonic neohřál (stejně tak tomu bylo i u motorů Bosch, Shimano a Yamaha). U motorů Bafang jsme od poloviny stoupání mohli pozorovat drobný pokles výkonu a na vrcholu stoupání bylo při přiložení ruky na motor cítit teplo, což signalizuje provoz mimo komfortní zónu motoru a vyšší spotřebu energie.
Zde se názorně ukazuje menší nevýhoda motorů Bafang, které při dlouhém táhlém stoupání dříve narazí na své limity. Na vrchol vás dovezou, ale stojí je to více energie (a tím pádem více procent baterie), než by bylo nutné.
Výrobní zpracování
Během celého testování jsme nenarazili ani na žádné technické komplikace spojené motorem či jeho uchycením k rámu. U motorů Bafang umí čas od času zazlobit povolené šrouby na těle motoru, které se projeví vrzáním či cvakáním (naštěstí stačí tyto šrouby dotáhnout a je po problému). Nic podobného jsme u motorů Panasonic ani po nájezdu cca. 1000 km neobjevili. Po testu jsme motor rozebrali a musíme konstatovat, že konstrukce a celé její zpracování je na vysoké úrovni. I ze servisního hlediska nás tato prohlídka dostatečně uklidnila. Je vidět, že se nejedná o první generaci motoru a že výrobce čerpá ze svých bohatých zkušeností, které za dlouhá léta posbíral na asijském trhu, kde mají s elektromobilitou velký náskok obecně.
Nemusíte se tedy v žádném případě bát nějakých dětských či porodních bolestí. Za mě osobně je výhoda i v silném servisním zabezpečení, které je nedílnou součástí zákaznické péče, kterou oceníte při řešení nějakého technického dotazu či problému. Motory Panasonic se v Evropě používají již několik sezón. Zjišťoval jsem zkušenosti u německých dealerů a bylo mi řečeno, že je dlouhodobá spolehlivost motorů Panasonic někde mezi téměř bezporuchovým Boschem a Yamahou s Shimanem.
Jízda bez asistence motoru
Pocitově se na kole dá celkem bez problému ušlapat i delší úseky po rovině bez asistence motoru. Není to věc, kterou bych na elektrokole přímo vyhledával, ale jsou samozřejmě situace, kdy motor potřebujete vypnout nebo se vám baterie vybije a vy musíte šlapat za své. Výsledný pocit je za mě srovnatelný s motorem Bafang. Nicméně v porovnání s motorem Bosch vychází Panasonic o něco hůře, důvodem je absence válečkové spojky na hřídeli motoru.
Mile mě překvapila jemnost motoru při dosažení rychlostního limitu 25 km/h, se asistence motoru odpojí naprosto citlivě. Nijak to neobtěžuje a v momentě kdy vaše rychlost klesne pod 25 km/h se motor opět zapojí a začne vám pomáhat. V tomto ohledu opravdu není co vytknout.
Jak je to se zrychlením motoru?
Celý test jsme realizovali v továrním nastavení motoru a s rychlostním limitem +/- 25 km/h, abychom poskytli objektivní srovnání s ostatními modely. Samozřejmě otázka čip tuningu (odstranění rychlostního limitu) je poměrně citlivá. Každý z nás na to může mít jiný názor. V tomto směru nám nepřísluší zaujímat jakékoliv oficiální stanovisko.
Pokud vás však zajímá, zda je možné tento motor zrychlit, tak vám uděláme radost. Podobně jako u ostatních motorů je možné rychlostní limit zrušit a užívat si asistence motoru i ve vyšších rychlostech. Více o této službě naleznete ZDE.
Výkon
Papír vs realita
Jeden ze zásadních parametrů, který u motorů pozorujeme, je bezpochyby kroutící moment nebo-li výkon. Pro zákazníka je zde však jedna poměrně zásadní skutečnost. Papírová hodnota nemusí plně korespondovat s realitou, tedy faktickým výkonem, který vám motor v běžném provozu poskytne.
Co ovlivňuje faktický výkon?
Faktorů je mnoho, ale mezi ty hlavní patří nastavení převodů, rozložení kroutícího momentu s ohledem na kadenci šlapání, efektivita s jakou motor pracuje, jeho účinnost a v neposlední řadě také jezdec samotný, resp. jeho výkon. Některé motory vám dají maximální výkon pouze při vašem maximálním úsilí, a jiné motory vám umí asistovat větším výkonen i bez nutnosti vašeho "totálního nasazení". Buďme k sobě upřímní, kdo si chce koupit elektrokolo a tlačit do pedálu konstantně 250W, aby vymáčkl z motoru co nejvíce? Mnohem více nás tedy zajímal výkon motoru při asistenci jezdce okolo 100W, což je pocitově pohodlná jízda.
Porovnání výkonu motorů
To, že je motor Panasonic v praxi silnější, než přímý konkurent Bafang můžeme říct s čistým svědomím. Byť je Bafang na tom papírově stejně jako Panasonic, rozdíl mezi papírem a realitou je v praxi čitelný téměř okamžitě. Panasonic pomáhá ochotněji a dynamika motoru je cítit na každém metru. Motor Panasonic i při relativně malém výkonu jezdce samotného umí poskytovat asistenci motoru okolo 550W. Konkurenční Bafang se ve stejném režimu nedostane přes hodnotu 450W.
Hodně dobře vychází pro Panasonic i srovnání s ostatními motory. Pokud jsme jeli na elektrokolech v přímé konfrontaci a měli jsme nastavenou maximální úroveň asitence, všechny tři motory na tom byly výkonnostně podobně a faktické rozdíly byly velmi zanedbatelné - určoval je spíše charakter chování jednotlivých motorů s ohledem na otáčky motoru, zvolený převod a kolo samotné. Detailnější přehled nalezne níže v grafu.
Porovnání výkonu - jízda do kopce
kadence šlapání 70-80 ot./min, příkon 250W
Výkon motoru - jízda po rovině
kadence šlapání 70-80 ot./min, příkon 100W
Dojezd
Balanc mezi výkonem a spotřebou
Reálný dojezd je nižší než jsou papírové hodnoty, ale s tím už tak nějak všichni počítáme. Nicméně pryč jsou naštěstí doby, kdy jste museli papírový dojezd zkrátit na polovinu. Výsledky testů poukazují na velmi podobné dojezdové vlastnosti jako jsou u motoru Bafang, v kopcovitém terénu vychází Panasonic v praxi dokonce o něco lépe. Je jasné, že dojezd ovlivňuje široké spektrum faktorů, ale pro získání bližší představy o reálném dojezdu vám námi získané zkušenosti poslouží dostatečně.
Při váze 85 kg a výšce 183 cm jsem v podzimních chladných dnech dosáhl obvykle dojezdu od 70 do 105 km v závislosti na stylu jízdy a podmínkách, za kterých jsem jezdil. Moje zkušenost s motorem Bafang je velmi podobná, opačně s motorem Bosch bych při stejné kapacitě baterie dokázal najezdit o něco více. Obecně hodnotím dojezd kladně.
Průměrný dojezd na baterii 720Wh
uvádíme hodnoty, které vycházejí z našich reálných zkušeností
Co má vliv na dojezd?
váha jezdce
rychlost
tlak v pneu + použitý vzorek
úroveň přípomoci (asistence motoru)
váha jezdce
venkovní teplota, vítr
profil trati a jejích povrh (asfalt, písek, kamení)
Zásadním ukazatelem přímo ovlivňující dojezd elektrokola je jednoznačně baterie. Abychom mohli zodpovědně porovnat dojezdy jednotlivých motorů, je nutné znát ještě jednu podstatnou proměnou a tou je spotřeba motoru, resp. efektivita se kterou motor umí pracovat. Pro korektní srovnání se udává obvykle spotřeba na jeden ujetý km. Je až překvapivé, jak velké rozdíly ve spotřebě jednotlivých motorů můžeme najít.
Jelikož neexistuje jednotná norma pro stanovení objektivní spotřeby energie motoru, neudává se tato zajímavá hodnota ani v technických parametrech. Mě osobně tento parametr dlouhodobě zajímá a při jízdě na elektrokole to vždy pozoruji a vyhodnocuji. Je to z části subjektivní hodnota, ale vzhledem k tomu, že na elektrokole jezdím téměř každý den a mám možnost sedlat různé značky elektrokol i motorů, získávám poměrně relevantní přehled o tom, jak se jednotlivé motory chovají v praxi. Zaměřili jsme se na dva modelové scénáře:
Spotřeba motoru - rovina
kadence šlapání 70-80 ot./min, příkon 100W, spotřeba Wh/km
Spotřeba motoru - kopec 10%
kadence šlapání 70-80 ot./min, příkon 130W, spotřeba Wh/km
Ovládání
Jednoduché a přehledné
Režimy asistence
V továrním nastavení výrobce Crussis nalezneme čtyři úrovně asistence: ECO, STANDARD, HIGH a automatický režim označený AUTO. V rámci testu jsme se snažili kombinovat spravedlivě všechny jízdní režimy, ale tak nějak podvědomě mě to nejvíce táhlo k onomu automatickému režimu, který mi v drtivé většině případů poskytoval očekávanou asistenci.
Na první pohled trochu připomíná ovladač Purion od Bosche, ale po zapnutí vás mile překvapí hned několik věcí. Displej je barevný, krásně čitelný i na ostřejším sluníčku a v neposlední řadě udělá radost i čeština, která vás celým displejem a menu provází. Tlačítka na displeji jsou klasická, tedy + a – pro regulaci výkonu motoru, asistent chůze pro pomoc při tlačení kola do prudkého kopce, přepínání funkcí tachometru, a tlačítko ON/OFF pro zapnutí či vypnutí ovladače. Ocenit musím i funkci při jízdě v noci, kdy displej neoslňuje a nesnižuje viditelnost jezdce, tak jak to známe od jiných displejů, které je nutné při noční jízdě něčím zakrýt.
Trend minimalizace a zjednodušování celého ovládacího systému se promítl i do ovladače u motoru Panasonic. Na řídítkách naleznete poměrně kompaktní a dobře čitelný displej, který slouží zároveň jako ovládací jednotka pro regulaci výkonu asistence motoru a ovládání displeje samotného. Displej se nachází na levé straně řídítek, takže v oblasti představce je spousta místa pro případně příslušenství či doplňky. Navíc je toto řešení z technického hlediska naprosto jednoduché a spolehlivé, minimalizujete kabely a konektory, které obvykle propojují displej a ovladač.
Video představení displeje
Slabiny?
Není toho moc, ale něco jsme našli
Abych motor jenom nechválil, uvedu pár věcí, na které jsem v rámci testování narazil a které mi větším či menším způsobem nevyhovovali. Něco se týká opravdu pouze designu, něco je provozní věc a něco je dané samotným charakterem motoru.
Začnu drobností kosmetického charakteru, na kterou jsem si musel chvíli zvykat a popravdě tento prvek během celého testování několikrát přitáhl pozornost mého oka a úplně jsem se s tím neztotožnil. Je to drobná asymetrie motoru při pohledu seshora z pohledu jezdce. Levá strana motoru vystupuje výrazněji než pravá strana. Vidět to můžete na přiložené fotografii.
Na funkci a jízdní vlastnosti to nemá žádný vliv, jedná se pouze o estetický dojem, ale několikrát jsem se přistihl, že jsem se na tento detail znovu a znovu koukal. Celkově mi zakomponování motoru do rámu kola příliš nesedlo, ale sto lidí, sto chutí. Důležité je, že motor je technicky výborně přichycený k rámu, to se mimo jiné kladně projevuje na dobrém přenosu energie jezdce a motoru na vozovku. Energie vámi vložená se v motoru krásně znásobí dle zvolené asistence a kolo akceleruje téměř okamžitě tak, jak očekáváte.
Nutnost aktivace baterie
Detail, který mě u modelů Crussis dlouhodobě trochu obtěžuje je nutnost aktivovat při prvním startu nejprve baterii a pak až displej kola. Chápu, že se jedná o bezpečnostní prvek, který chrání baterii při dlouhodobém odstavení kola, na druhou stranu mi ale více mi vyhovuje řešení, kde mohu zapnout kolo, i při prvním startu, přímo na ovladači (displeji). Je to drobnost, ale občas umí obtěžovat.
Nižší kadence šlapání ve vyšší rychlosti
Kde se umí motor Panasonic občas zapotit je při nižší kadenci šlapání v rychlostech nad 15 km/h. Jakmile klesne kadence šlapání pod 60 otáček za minutu (jízda na těžký převod při nižší rychlosti), můžete občas pozorovat snížení výkonu. Všimnete si toho hlavně ve chvíli, kde vedle vás jede druhý jezdce s motorem Bosch nebo Shimano. Ve srovnání s Bafangem tento jev pozorovat nebudete, tam má motor opačně lehkou výhodu. Jde tedy o úhel pohledu a otázka s čím motor srovnáte.
Závěr?
Milé překvapení a oživení nabídky
Co napsat na závěr? Jednoznačně milé překvapení a zpestření nabídky středových motorů. Ten kdo vybírá elektrokolo ve střední třídě (cenová relace 50-80 tis. Kč) má určitě o čem přemýšlet. V daném segmentu můžete buď vsadit na jistotu a jít do dlouhými roky vyzkoušeného Bafangu, kde vás nemá co překvapit, jak v pozitivním, tak i negativním ohledu. Je to ve své podstatě sázka na jistotu a i přes drobné mouchy se jedná o stabilní a ověřený motor. Druhá varianta je volba elektrokola na značkové motorizaci (Bosch, Yamaha, Shimano), nicméně v ceně do 80 tis. Kč je obvykle mechanická výbava na nižší úrovni a to vám může snížit požitek z jízdy na skvělém motoru. Panasonic jako "nováček" na trhu vráží klín mezi tyto dvě varianty a za mě osobně je to velmi zajímavý kompromis mezi Bafangem a značkovými motory.
Sečteno, podtrženo. U motoru Panasonic jsem neobjevil žádný zásadní problém a mohu ho doporučit, za aktuální prodejní cenu je to opravdu atraktivní varianta motoru. Kromě o něco vyšší spotřeby energie tam nevidím žádnou slabinu, která by měla uživatele výrazněji obtěžovat. Osobně vnímám motor Panasonic, jako adepta pro titul "objev roku" a pokud to řeknu s určitou nadsázkou, můžeme označit Panasonic za cenově dostupnějšího Bosche (tuto formulaci berte prosím s určitou rezervou).
Výhody:
- Vysoký výkon motoru (papírové hodnoty odpovídají realitě) v praxi je výkonnější než motor Bafang M500
- Přirozený projev
- Stabilní a vyrovnaný chod
- Barevný displej v češtině
- Rozumná cena (cenově dostupnější než např. Bosch či Yamaha)
- Možnost volby z více kapacit baterie
- Ochotně se rozjede i na těžší převod
- Velmi dobře fungující inteligentní režim "AUTO"
- Rozměrově kompaktní nabíjíečka
- USB konektor na displeji pro možnost nabíjení telefonu či světla
Nevýhody:
- O něco vyšší spotřeba energie v porovnání s motory Bosch, Shimano a Yamaha (srovnatelná spotřeba s motory Bafang)
- Vizuální disproporce pravé a levé strany motoru při pohledu seshora
- Při kadenci šlapání pod 60 otáček za minutu a vyšší rychlosti má motor občas trochu vlažnější nástup asistence
Doplňující INFO
Mám-li zprostředkovat mé pocity z reálného testování, musím otevřeně přiznat i fakt, že testované modely s motory Bosch a Shimano byly ve vyšších cenových relacích (80 - 110 tisíc), modely Crussis s Panasonicem se pohybují v cenách od 60 do 70 tisíc Kč. Vyšší prodejní cena testovaných kousků poskytuje prostor pro kvalitnější výbavu a ve výsledku o něco lepší pocit z elektrokola jako takového a možná i trochu efektivnější přenos energie, díky vyšší pevnosti rámu a jednotlivých komponentů, jako jsou např. kliky, výplety, atd. I přesto je moje zkušenost pozitivní a sám jsem zvědavý, jakou pozici na trhu si motor vybuduje. Velkou pomocí je v tomto ohledu i značka Crussis, která s prosazením nového motoru hodně pomůže, jelikož poměr mezi cenou a výbavou má na trhu stále bezkonkureční.
Hodnocení
motoru Panasonic GX Ultimate
Nabídka elektrokol
s motorem Panasonic
Autor článku
Lukáš Drahovzal
Spolumajitel rodinné firmy Akumo.cz. Od mala aktivně závodil na kolech, kterým zasvětil celý soukromý i profesní život. Od roku 2007 se zaměřil na prodej elektrokol. Pokud se nevěnuje řízení chodu firmy, sedí pravděpodobně na elektrokole a testuje pro vás novou technologii.