Baterie
srdce elektrokola
Baterie je společně s motorem nejdůležitějším komponentem elektrokola. Kvalita baterie přímo ovlivňuje jízdní vlastnosti, dojezd a životnost a v neposlední řadě vaší spokojenost s produktem. Proto je dobré kupovat elektrokola, u kterých máte jistotu, že využívají vyzkoušené technologie od předních výrobců. Pouze tak se vyhnete zbytečným starostem a případným "zbytečným" investicím do nové baterie.
Pár faktů o bateriích
Baterie a nabíječka je u nás vždy v ceně
každé elektrokolo zakoupíte vždy s baterií a nabíječkou
Kapacita (Wh)
hlavní parametr baterie, čím vyšší hodnota, tím lépe. Nejlepší baterie mají až 950 Wh, slušný standard je dnes 500-600 Wh. Kapacitu baterie lze vypočítat z jejich základních parametrů "napětí V" x "kapacita Ah" = "kapacita Wh" - příklad: 36V x 17,5Ah = 630Wh
Nabíjení
lithiové baterie lze nabíjet kdykoli a jakkoli dlouho, nemá to vliv na jejich životnost. Např. rychlonabíječky (6A) zvládnou nabít 500 Wh baterii na 50% kapacity za 1 hodinu (akorát tak na to dát si oběd a nealko pivko), na 100% za 3 hodiny
Životnost
moderní baterie zvládnou velký počet plných nabíjecích cyklů (800 až 1000), než se jejich kapacita začne snižovat. Což v závoslosti na četnosti využití a způsobu zacházení s baterií odpovídá životnosti cca 4 až 8 let. Životnost baterie dokážete snadno prodloužit dodržením pár základních věcí - dočtete se níže.
Battery management system (BMS)
"mozek" baterie, řídící elektronika, která dohlížící na správné rovnoměrné dobíjení a vybíjení článků baterie. Vy se tedy nemusíte téměř o nic starat :)
Skladování
při delším nepoužívání (např. přes zimu) baterii držte nabitou ideálně na 50-60% její kapacity a uložte ji při pokojové teplotě (chlad třeba v garáži by způsobil její rychlejší samovybíjení)
Jak prodloužit životnost baterie?
aneb kdo se stará, ten jezdí déle
Průměrná životnost moderních/značkových lithiových baterií je 800 až 1000 plných nabíjecích cyklů (což odpovídá 4 až 8 letům). Baterie (kromě olověných) obsahují vedle článků i řídící elektroniku tzv. BMS (Battery Management System). Je to "mozek" baterie, který dohlíží na správné rovnoměrné dobíjení a vybíjení článků baterie. Ale BMS je jen jeden z prvků prodlužujících životnost. Tím druhým (důležitějším) jste vy. Dodržováním několika jednoduchých zásad můžete životnost vaší baterie podstatně prodloužit.
Doba nabíjení baterie
Na co si dát pozor?
Nevybíjejte baterii "do mrtva"
A když se vám to přece jen podaří, tak ji ihned nabijte. Nenechávejte ji ležet prázdnou, může dojít k jejímu nevratnému poškození.
V sezóně dobíjejte na 100% hned po dojezdu
Současné baterie Li-Ion nebo Li-Pol nabíjejte bez ohledu na zůstatek kapacity hned po dojezdu (často se setkáte s argumentem, že se má baterie nejdříve zcela vybít - je to nesmysl a těmto moderním bateriím to naopak škodí).
Mimo sezónu když nejezdíte, dobijte na 60%
60% nabití při nepoužívání baterie je pro její životnost nejoptimálnější (tj. 3 čárky z 5 na ukazateli). 1x měsičně zkontrolujte. Jakmile kapacita klesne na 40% (2 čárky z 5), dobijte opět na 60%.
Co dělat pokud už akumulátor nemá optimální dojezd?
Pokud jsme vyloučili ostatní faktory, např. špatně nefouknuté pneumatiky, špatně seřízené brzdy a díky tomu větší třetí brzdových desek, pokud ani není extrémně nízká teplota, která má negativní vliv na dojezd a i tak je dojezd na kole už tak malý, že to není pro Vaše ježdění dostačující, ja čas navštívit servis a zde můžeme udělat dvě věci, nejprve můžeme provést diagnostiku baterie a zjistit, jak na tom skutečně je a pokud budou už hodnoty špatné, je možné provést repasi akumulátoru, či koupit akumulátor nový.
Jak je to s dojezdem elektrokola?
papírové hodnoty vs. realita
Dojezd je pro zákazníka důležitá hodnota a výrobci to moc dobře vědí. I proto se většina výrobců předhání, kdo nabídne zákazníkovi zajímavější (delší) dojezd. Bohužel neexistuje žádná norma, která by pravidla pro uvádění dojezdových hodnot sjednotila, tak aby prezentované hodnoty byl opravdu reálné. My se snažíme udávat hodnoty zprůměrované, které korespondují s našimi vlastními zkušenostmi. Pro získání lepší představy o rozpětí dojezdových vzdáleností přikládáme jednodduchou tabulku, ve které se můžete podívat na reálné dojezdy jednotlivých baterií, které máme osobně vyzkoušené.
Průměrný dojezd baterie
níže uvádíme hodnoty, které vycházejí z našich reálných zkušeností. Měly by vám pomoci získat lepší představu o reálném dojezdu, při zohlednění váhy jezdce a kapacity baterie.
Co má vliv na dojezd?
váha jezdce
rychlost
tlak v pneu + použitý vzorek
úroveň přípomoci (asistence motoru)
váha jezdce
venkovní teplota, vítr
profil trati a jejích povrh (asfalt, písek, kamení)
Čím mohu prodloužit dojezd?
Vyšší frekvence šlapání nad 50 otáček/min optimalizuje účinost pohonné jednotky. Naopak pomalé šlapání na těžké převody stojí akumulátor více energie.
Jezděte plynule, časté brždění a rojíždění je nehospodárné, tak jako u automobilu
Správné a včasné řazení zvyšuje efektivitu jezdce a vyšší dojezd baterie.
Kontrola správného tlaku v pneumatikách pro minimalizaci valivého odporu
Přednosti baterií elektrokol
Bez paměťového efektu
Baterie s lithium-iontovými články lze nabíjet nezávisle na stavu nabití kdykoli, a libovolně krátkou dobu. Přerušované nabíjení akumulátorům nevadí a úplné vybití není potřeba.
Velmi malé samovybíjení
I po delším skladování, například když se nejezdí přes zimu, je možné baterii začít používat aniž by se musela dobíjet.
Pro delší skladování se doporučuje nabití akumulátoru přibližně na 30 až 60 %. Je také vhodné dobít po delší době skladování.
Dlouhá životnost výrobku
Baterie elektrokol jsou stavěny pro časté ježdění, hodně kilometrů a spoustu let služby. Inteligentní, elektronický systém správy akumulátoru (BMS) chrání před příliš vysokými provozními teplotami, přetížením a hlubokém vybití. BMS kontroluje
každý jednotlivý článek. Díky tomu se životnost baterie prodlouží ještě více.
Rychlé nabíjení
Nabíječky jsou dostupné v různých velikostech a výkonnostních stupních. Umožňují rychlé nabití zcela podle potřeby.
Jednoduché vyjímání
K demontáži baterie stačí několik hmatů. Baterie se díky tomu dá nabíjet nebo uložit i mimo elektrokolo. Usnadňuje to mimo jiné provoz v zimě. Protože při nízkých teplotách klesá výkon baterie, měla by být v zimě uložena při pokojové teplotě, a to až do doby těsně před výjezdem.
Kompetentní servis
Baterie jsou perfektně chráněné a vystačí si takřka bez údržby. Pokud by přesto byla někdy nutná pomoc, stačí se obrátit na kompetentní servisní tým.
Vyjmutí a vložení baterie
Baterie lze znovu vložit stejně snadno a intuitivně. To umožňuje jejich nízká hmotnost, šikovné rozměry a přesnost tvarů akumulátoru i držáku. Akumulátor znatelně a slyšitelně zacvakne do držáku a pevně sedí v rámu nebo na elektrokole.
Péče
Baterie je důležitou součástí elektrokola. Při správném zacházení a péči lze prodloužit její životnost.
Čištění a péče
K čištění baterie je vhodný vlhký hadřík. Póly konektoru by se měly čas od času vyčistit a lehce namazat tukem. Před čištěním elektrokola je třeba baterii vyjmout. Z důvodu ochrany elektronických součástek se baterie nesmí čistit přímým proudem vody nebo dokonce vysokým tlakem.
Zazimování
Baterie uložte v suchu a při pokojové teplotě. Plná kapacita nebo úplné vybití přestavuje pro baterii větší zátěž. Ideální stav nabití pro dlouhodobé skladování je přibližně mezi 30 – 60 % nebo dvě až tři světelné diody na indikátoru baterie.
Zimní provoz
Pro zimní provoz (zejména pod 0 °C) doporučujeme vložit baterii, která je nabitá a skladovaná při pokojové teplotě, do elektrokola až těsně před jízdou. Pro dlouhé cesty v chladu doporučujeme používat tepelné ochranné kryty.
Jezdíte i v zimě?
Takže pokud jezdíte v těchto podmínkách, může to ovlivnit nejen Váš dojezd; ale baterie musí také pracovat mnohem intenzivnějí, aby vykonávala stejnou funkci, tím se také sníží celková životnost baterie.
Existují určité kroky, které můžou zabránit tomuto. Baterii můžete vložit do neoprénového obalu, aby se udržovala na optimální teplotě.
Přeprava
Autem
Pokud je elektrokolo přepravováno na nosiči pro kola, je třeba baterii předem vyjmout a bezpečně uložit v autě.
Letadlem
Transport baterií pro elektrokola v letadle zakazuje letecká asociace IATA. Je třeba předem zjistit, zda letecká společnost elektrokolo bez akumulátoru přepraví.
Vlakem
Elektrokola lze obvykle snadno převážet ve vlakových vozech určených k přepravě kol. Pro elektrokola je třeba často zajistit jízdenku pro jízdní kolo a rezervaci místa. Baterie musí zůstat během jízdy bezpečně namontovaná a nesmí být
nabíjena. Před zahájením cesty byste si měli od příslušného poskytovatele služeb zjistit přesné podmínky přepravy. Někdy není možné vzít jej na všechny trasy s sebou.
MHD
V městské dopravě, například při jízdě tramvají, si můžete po zakoupení platné jízdenky vzít s sebou i kolo. Výjimkou jsou vyloučené hodiny. Před cestou je vhodné zjistit si více od příslušného dopravního podniku. Elektrokolo jako zavazadlo je v dálkových autobusech řešeno v závislosti na poskytovateli. Než se vydáte na cestu, měli byste se o tom předem informovat.
Otázky a odpovědi
Co dělat, pokud se do držáku baterie dostane voda?
Držák je koncipován tak, aby voda mohla vytékat a kontakty vyschly. Pro zajištění této schopnosti udržujte držák a oblast kontaktů v čistotě. Kontakty jsou opatřeny vrstvou, která chrání povrch před korozí a otěrem. V případě potřeby je možné občas použít pro péči o kontakty mazivo na kontakty nebo technickou
vazelínu.
Jak často by jste měli dobíjet vaši baterii?
Nové lithiové články používané v bateriích elektrokol jsou méně náročné na správné dobíjení než jejich předchozí varianty. Ve skutečnosti je mnohem lepší dobít baterii po každé jízdě. Takže pokud jste na vašem elektrickém kole vyrazili jen na krátkou vyjížďku, je lepší baterii po návratu domů dobít, než čekat než se vám baterie po několika jízdách plně vybije.
Co se děje s vadnými akumulátory?
Silně poškozených baterií se nedotýkejte holýma rukama, jelikož může unikat elektrolyt a může způsobit podráždění kůže. Poškozené akumulátory se ideálně uchovávají na bezpečném místě venku se zalepenými kontakty a předávají se k likvidaci prodejci.
Baterie mi spadla a její pouzdro je rozbité, co mám dělat?
Pokud je baterie poškozená, musí být vyměněna. Dokonce i když se zdá, je baterie v pořádku, může být požkozen jeden z článků uvnitř. Toto poškození se může přesunout i na jiné články a celé balení se může stát tikající časovanou bombou. Může se zdát, že baterie pracuje jak má, ale o několik týdnů později by se mohly projevit zjevné účinky poškození. Baterie se může zahřát nebo se může vznítit.
V žádném případě nepokládejte tuto baterii nikde, kde by byla vystavena ohni a nebo přímému slunečnímu záření. Starou baterii by jste měli řádně likvidovat. Chybný lithiový článek může dosáhnout teploty až 1000 stupňů. Navštivte vašeho prodejce a baterii u něj odevzdejte.
Pokud nechcete repasovat, ale chcete akumulátor nový.
Přijďte nás navštívit. Budeme se těšit na Vaší návštěvu.
Plná prodejna elektrokol - Mělník
Akumo.cz - největší specializovaná prodejna elektrokol na trhu. Na prodej a servis elektrokol se orientujeme již od roku 2007 a za tu dobu jsme se vyprofilovali do pozice jedničky na tuzemském trhu. Naším cílem je to, abyste si v klidu mohli prohlédnout elektrokola různých značek, s možností vyzkoušení na vnitřním i venkovním testovacím okruhu.
Velký důraz poté klademe na odbornost našich zaměstnanců a špičkový servis, který je nedílnou součástí spokojenosti našich zákazníků. K dnešnímu dni máme v provozu několik desítek tisíc elektrokol, u kterých zajišťujeme kompletní asistenční a servisní služby.