Elektrokola se neustále vyvíjejí a s nimi i jejich motory. Na jedné straně jsou zde špičkoví hráči v segmentu horských elektrokol, BOSCH a SHIMANO, kteří jsou oba oddáni krédu „co největší výkon“ a účastní se tak divokého závodu ve zbrojení. Z velké části je jejich společným cílem zkombinovat nejlepší možnou ovladatelnost s největší možnou kapacitou baterie, což je křehká rovnováha, kterou je těžké dosáhnout, ale Canyon Spectral:ON CFR s motorem SHIMANO EP8 a masivní 900 Wh baterií v tomto ohledu působí téměř dokonale.
Canyon Spectral:OH CFR
Zároveň jsme svědky opačného trendu, kdy jiní výrobci upřednostňují přirozený pocit z jízdy před surovým výkonem, a tak vyvíjejí lehčí elektrokola s menší baterií a slabším motorem, která nabízejí diskrétnější pomoc a připomínají spíše klasické horské kolo.
Takovými elektrokoly jsou například Orbea Rise a Specialized Levo SL.
ROTWILD RE 375 PRO
To ukazuje, že kategorie lehkých horských elektrokol není tak jasně definovatelná, jak bychom si mohli myslet. Výkon motorů těchto elektrokol se pohybuje mezi 35 a 85 Nm točivého momentu a jsou spárovány s baterií s průměrnou kapacitou kolem 400 Wh. Většina výrobců se svými vlajkovými modely lehkých horských elektrokol překonává hranici 20 kg a (snaží se) dosáhnout stejného cíle - nabídnout co možná nejsvižnější a nejagilnější ovládání jak na trailu, tak například při zvedání kola na střešní nosič.
Lehké a kompaktní - to jsou motory Fazua a TQ
S novými pohony FAZUA a TQ uvedli dva známí výrobci motorů na trh zbrusu nový lehký motor, který by mohl konkurovat současným špičkám a zároveň otřást trhem. Pokud jde o tuto chvíli, TQ podepsala smlouvu o exkluzivitě s americkým výrobcem kol TREK, ale jsme zvědaví, kteří výrobci budou používat nový systém pohonu TQ až dohoda vyprší.
Postavili jsme tyto dva motory proti sobě v různých situacích a můžeme vám říci, jak se liší a zda jsou schopny přesvědčit i hardcore vyznavače co největšího výkonu.
Fakta o motorech TQ HPR 50 a FAZUA Ride 60
mOTOR | TQ HPR 50 | FAZUA Ride 60 |
---|---|---|
Kroutící moment | 50 Nm | 60 Nm |
Maximální výkon | 300 W | 350 W (450 W v režimu Boost) |
Hmotnost | 1 849 g | 1 986 g |
Kapacita baterie | 360 Wh | 430 Wh |
Rozměry baterie | 370 x 64 x 50 mm | 365 x 75 x 50 mm |
Hmotnost baterie | 1 806 g | 2 280 g |
Displej | 2” černobílý displej integrovaný do horní trubky | 5 vícebarevných LED diod v horní trubce nebo na dálkovém ovladači |
Celková hmotnost | 3 655 g | 4 266 g |
Výkon motorů TQ HPR 50 a FAZUA Ride 60
Jak již napovídají specifikace, z hlediska samotného výkonu hrají oba motory nižší ligu, než vlajkové motory od výrobců BOSCH a SHIMANO. Při jízdě v režimu nejsilnější podpory působí lehké motory trochu jako motory BOSCH nebo SHIMANO v režimu ECO. Oba motory našeho testu vyžadují vyšší kadenci než jejich konkurenti s vysokým kroutícím momentem.
Samotné specifikace však nevypovídají o charakteru motoru a je mnohem důležitější pochopit kdy, a jak dlouho motor dodává svůj výkon v dané jízdní situaci. V tomto ohledu má FAZUA oproti TQ jasnou výhodu, s o 10 Nm větším kroutícím momentem je znatelný rozdíl i při kolísání kadence. Výsledkem je, že je svižnější než TQ při krátkých spontánních stoupáních, i když jedete na špatný převod.
Motor TQ oproti tomu vyžaduje promyšlenější strategii řazení pro dosažení optimálního provozního výkonu. Sečteno a podtrženo, oba motory vyžadují o něco vyšší kadenci a poskytují o něco méně výkonu – ale na to si po chvíli zvyknete.
Ovládání a displej na elektrokolech s motory FAZUA a TQ
FAZUA používá svůj patentovaný dálkový ovladač Ring Control, který se spoléhá pouze na jednu pohyblivou část - „kroužek“. Ačkoli to působí trochu levně, ovládání je intuitivní a lze jej použít ve třech směrech: pohybem nahoru nebo dolů změníte režim podpory, stisknutím dovnitř a podržením aktivujete asistenci při chůzi. Přidržením nahoru aktivujete funkci Boost, která poskytuje maximální výkon 450 W po dobu 12 sekund za jízdy a 4 sekundy z klidu. To je o 100 W více než 350 W max. nominální výkon, který poskytuje ten malý extra šmrnc pro svižné vyjetí na semaforech.
Displej se skládá z 5 LED diod a je montován na horní trubce nebo jako volitelný o něco větší prstencový ovladač na řídítkách. LED diody ukazují stav nabití ve 20% krocích a mění barvu v závislosti na aktuálním režimu podpory: zelená pro Breeze, modrá pro River a růžová pro Rocket. Po vypnutí motoru se LED diody rozsvítí bíle. Celkově jsou LED diody na přímém slunci spíše špatně čitelné. Skvělá funkce je, že displej lze odklopit a odhalit 1A USB-C port, který vám umožní nabíjet telefon nebo GPS na cestách.
Dálkové ovládání na řídítkách TQ má dvě tlačítka, z nichž obě mají dvě funkce. Stisknutím nahoru nebo dolů změníte režim podpory, přidržením aktivujete asistenci při chůzi, nebo vypnete motor. Narozdíl od motoru FAZUA, TQ nabízí komplexní 2″ černobílý displej, který zobrazuje všechna důležitá jízdní data. Protože neexistují žádné barvy pro rozlišení tří úrovní podpory, jsou trvale zobrazeny pomocí tří pruhů ve spodní části obrazovky.
Piktogram baterie v horní části displeje zobrazuje stav nabití v krocích po 10 %. Pokud chcete přesně vědět, kolik baterie vám zbývá, můžete stisknutím tlačítka pod displejem zobrazit stav nabití v procentech. Navíc můžete vyvolat zbývající dojezd v kilometrech a hodinách/minutách, a i svůj vlastní příkon v porovnání s výkonem motoru ve Wattech. Tato poslední funkce vás může povzbudit k tomu, abyste pracovali usilovněji a chrlili více energie než motor a také vám ušetří peníze za wattmetr.
Zatímco displej Fazua může být vhodnou volbou pouze pro zaryté zastánce čistých řidíte, TQ HPR 50 nabízí ucelenější řešení, díky kterému je zábavný pro techniky a neuvěřitelně užitečný pro všechny ostatní.
Svoboda s návrhy rámů a geometrie
Oba motory jsou velmi kompaktní a mají pouze velmi malý hmotnostní rozdíl (kolem 100 gramů). Zatímco motor FAZUA je více protáhlý, TQ je širší v oblasti středového složení, což je způsobeno především vlastní koncepcí. FAZUA odvádí teplo výřezem ve spodní části rámu, zatímco TQ spoléhá na kruh chladicích žeber kolem osy kliky.
Faktem je, že oba systémy umožňují velmi tenký a nenápadný design rámu, který bude vypadat téměř jako klasická kola! Kompaktní baterie usnadňují integraci systému do malých rámů až do velikosti XS, je v kombinaci s nízkou hmotností systému skutečný dar z nebes pro malé jezdce.
Nabíjení a konektivita u obou motorů
U obou motorů může být baterie buď trvale integrována do rámu, nebo vyndána ze spodní trubky. Díky možnosti integrace si výrobci elektrokol mohou libovolně vybrat, kam umístí nabíjecí port. U modelu TREK Fuel EXe je baterie připevněna k rámu dvěma šrouby s vnitřním šestihranem a lze ji vyjmout pro externí nabíjení, jakmile jsou tyto šrouby povoleny a vyndány. U motoru FAZUA je tento proces ještě přímočařejší - jakmile sejmete ochranný plastový kryt, stačí baterii odepnout a vytáhnout z rámu.
Baterie FAZUA s kapacitou 430 Wh se nabije z 0 na 100 % za přibližně 3,5 hodiny, zatímco baterii TQ s kapacitou 360 Wh to trvá z 0 na 80 % 90 minut, a z 0 na 100 % 2,5 hodiny. Žádný z těchto dvou výrobců nepovoluje ve svých systémech baterie třetích stran.
Pokud jde o konektivitu, TQ i FAZUA nabízejí svou vlastní doprovodnou aplikaci, která Vám umožní upravit režimy podpory motorů. FAZUA doporučuje optimální nastavení na základě dotazníku, který předem vyplníte. Bohužel jsme zatím nemohli používat ani jednu z aplikací, takže Vám zatím nemůžeme sdělit žádné podrobností. TQ lze připojit k zařízení Garmin přes ANT+, což vám umožní zobrazit zbývající dojezd a stav baterie na externím zařízení. Motor FAZUA je standardně dodáván s modulem ANT+, který ještě není aktivní - s největší pravděpodobností k tomu brzy dojde při aktualizaci softwaru.
Pocit z jízdy – jak přirozený je zážitek z jízdy s motory TQ a FAZUA?
Citlivost a odezva
Nikdy jsme nezažili tak přirozený pocit z jízdy na horském elektrokole jako s motorem TQ, který dodává svůj výkon diskrétně, ale stále poskytuje dostatek výkonu pro překonání technických stoupání. Motor se zapíná a vypíná téměř nepozorovaně a hysterezní křivka také není přehnaně dlouhá. Motor dodává svůj výkon přirozeně a Vy máte pocit, jako by pracoval v reálném čase a vždy se přizpůsoboval Vašemu šlapání do pedálů. Skoro máte pocit, jako byste byli na steroidech, a nikdy byste neřekli, že jezdíte s asistencí – TQ HPR 50 příjemně klame. Pouze při neočekávaných stoupáních TQ HPR 50 trestá špatnou volbu převodu a pokud je příliš nízká kadence, hodí ručník do ringu.
Motor FAZUA není tak diskrétní a přirozený, a v režimu nejsilnější podpory působí mnohem silnějším a mnohem prudším dojmem. Takzvané „rozběhnutí“ lze upravit z aplikace, ale zatím jsme to z pochopitelných důvodů nemohli vyzkoušet. Snížení rychlosti rozjezdu by však mělo vést k přirozenějšímu pocitu z jízdy. Celkově je FAZUA Ride 60 výkonnější a má delší hysterezní křivku. Kromě toho funkce Boost poskytuje ten malý extra šmrnc pro překonání strmých stoupání.
Hlučnost
Oba motory jsou výrazně tišší než jejich svalnatí konkurenti BOSCH a SHIMANO. A víte co je to nejlepší na tom? FAZUA ani TQ nenaruší Váš klid nepříjemným řinčením při jízdě z kopce. Jezdci kteří mají rádi ticho si nové motory zamilují!
Jsou nové pomocné motory schopné konkurovat špičkám od BOSCHE a SHIMANA?
Potenciál nových lehkých motorů poskytuje slušný diskuzní materiál. Není potřeba marketingového génia, abychom předpověděli, že ještě více výrobců v blízké budoucnosti představí nové lehké motory, které zajistí ještě větší výběr a vytvoří zdravou konkurenci pro sezónu 2023/24. Pravdou je, že hned za rohem čeká celá nová generace ještě lepších horských kol s motorem, která osloví zaryté trailové/enduro jezdce. Lehké asistenční motory však osloví také turistické nadšence, kteří mají tendenci jezdit převážně v režimu Eco nebo Tour.
Je však nepravděpodobné, že by nové motory samy o sobě posílily trh více než samotný trend horských elektrokol v posledních několika letech, protože nedávný růst lze přičíst především obrovskému počtu nováčků vstupujících do tohoto světa. Nová generacespíše povede k přerozdělení trhu, nabídne vzrušující alternativu ke klasickým kolům a zároveň dá potenciálním kupcům ještě více důvodů, proč si klasická horská kola nekupovat.
Nová generace lehkých elektrokol bezpochyby získá slušný podíl na stávajícím trhu, který z velké části spoléhá na motory s vysokým točivým momentem od SHIMANA a BOSCHE, protože spousta jezdců stále vozí motory s větší váhou a výkonem, než ve skutečnosti potřebují – což jim nedělá službu jak z hlediska manipulace, tak z hlediska naprosté praktičnosti!
Zdroj: https://ebike-mtb.com/en/fazua-ride-60-versus-tq-hpr-50-comparison-review/