Silná baterie a nízká hmotnost byly v kategorii horských elektrokol dvě neslučitelné veličiny, do teď!
Jaké je největší dilema na poli elektrokol? Všichni chtějí co největší kapacitu baterie a s tím spojený co největší dojezd. Na jednu stranu je kapacita baterie spojena se spoustou zábavy na trailech, nebo s dlouhými cykloturistickými vyjížďkami, na druhou stranu se ale nikdo nechce vláčet s těžkými akumulátory, které by tento dojezd nabízeli.
25,1 kg – tolik v průměru vážila horská kola za cenu 110 000,- Kč (4 500 eur) v časopisu EMTB 1/21.
Nyní ovšem přichází BULLS a hodlá v tomto segmentu zavést nové pořádky! Baterie s obří kapacitou 750 Wh, celokarbonový rám, 29“ kola a celková hmotnost, počkejte, 21,5 kg! Jednadvacet a půl kilogramu! Za cenu 142 799,- Kč.
Novinka tedy splňuje všechny požadavky, které můžete od elektrokola chtít. Nové celoodpružené elektrokolo od BULLSE podkopává konkurenci z EMTB 1/21 o 3,6 kg! V této cenové kategorii se vzhledem k takto obří kapacitě baterie jedná o rekord.
Jak je možné že má elektrokolo tak nízkou váhu? Základní předpoklad je motor Shimano EP8, který váží krásných 2,6 kg a má velmi subtilní tělo.
Velkou část úspory hmotnosti má na svědomí baterie, která má speciálně vyvinuté karbonové pouzdro a váží pouhých 3 555 g! Pro srovnání, baterie se stejnou kapacitou (750 Wh) od BOSCHE váží 4 350 g. Už zde se tedy podařilo BULLSU ušetřit necelých 800 g. Baterie je navíc polointegrovaná ve spodní trubce, takže se ušetří další váha za kryt.
Důraz je kladen také na držák baterie. Místo těžkého zámku a masivních držáků zde baterii fixuje pouze malá západka, jejíž konstrukce se nám zdála mírně poddimenzovaná. Zároveň musíte dávat pozor při vkládání baterie do rámu. Když je západka jenom mírně ohnutá, baterie nejde vložit.
Poslední a druhé nejvýraznější opatření udělali produktoví manažeři rozhodnutím, že nový BULLS přijede na pneumatikách Nobby Nic se šířkou 2,35“, které ušetří až 532 gramů oproti pneumatikám Maxxis Assegai. Bohužel i zde musíme konstatovat, že jsou pneumatiky mírně poddimenzované.
Tolik k teorii. V praxi si BULLS získal srdce našich testovacích jezdců hned od prvních ujetých metrů na středně náročných trailech. Centrální poloha sezení, super agilní ovládání a nízká hmotnost podporují aktivní styl jízdy. Zatáčky zvládá BULLS bez sebemenšího problému. Zároveň nemá žádný problém ani s technickými výjezdy, jen v opravdu strmých pasážích musíte držet předek pevně na zemi!
Díky velké, 750Wh baterie se téměř nemusíte starat o dojezd. V našem standardizovaném testu jsme nastoupali více než 1 900 výškových metrů v BOOST režimu!
Bohužel úzké pneumatiky a vidlice se slabými sloupky neposkytují v náročném terénu žádný extra komfort ani bezpečnost. I když je geometrie naprosto ideální, v náročném terénu si díky předchozím skutečnostem přijdou na své pouze opravdu zkušení jezdci.
Každý, kdo rád jezdí náročné traily by se měl poohlédnout po více sjezdových modelech – například po modelu EN-SL.
Toto ovšem není chyba AM SL-1. Pokud chcete elektrokolo s obrovskou baterií, karbonovým rámem a nízkou hmotností za cenu 142 799,- Kč, tak je třeba dělat kompromisy.
Podobná elektrokola
Zdroj: https://www.bike-magazin.de/emtb/test/test-2022-bulls-sonic-evo-am-sl-1
Překlad: Dominik Hercík