Rozumíme, že orientovat se v dnešní široké nabídce elektrokol může být náročné. Na trhu je mnoho modelů s různými typy motorů, které mají své specifické vlastnosti a účely. Abychom vám pomohli laicky porozumět těmto rozdílům a usnadnili výběr, připravili jsme jednoduchý a přehledný návod, ve kterém najdete popis hlavních druhů středových motorů a jejich klíčové vlastnosti.
Jste připraveni vyrazit na testovací jízdu a objevit ten správný motor pro vaše elektrokolo?
Co se v tomto článku dozvíte?
- Co jsou to středové motory a jak fungují?
- Typy středových motorů a jejich specifikace
- Souhrn a výsledky hodnocení středových motorů
Co je to středový motor?
A jak vlastně funguje?
Středový motor u elektrokola je druh pohonné jednotky, která je umístěna uprostřed rámu kola, konkrétně v oblasti šlapacího středu. Tento typ motoru je v posledních letech velmi oblíbený díky svému efektivnímu přenosu výkonu a vyvážené hmotnosti kola, což poskytuje pohodlnější a přirozenější pocit z jízdy. Na rozdíl od nábojových motorů, které jsou umístěny v předním nebo zadním kole, středový motor přímo ovlivňuje šlapání jezdce, což přináší plynulou a vyváženou asistenci při jízdě.
Středový motor funguje ve spojení síly a rychlosti šlapání, a díky tomu dokáže přesně regulovat množství síly, které elektrokolo při šlapání poskytne. To probíhá následovně:
Senzory a řízení výkonu
Středové motory jsou vybaveny různými senzory – například snímačem krouticího momentu a snímačem rychlosti. Tyto senzory neustále monitorují tlak, který jezdec vyvíjí na pedály, a podle toho upravují úroveň asistence. Pokud například šlapete s větší silou (např. při stoupání do kopce), motor poskytne více výkonu, aby vám usnadnil šlapání.
Přenos síly přes pedály
Na rozdíl od motorů v nábojích kol, kde se výkon přenáší přímo do kol, středový motor přenáší výkon přes šlapací střed a řetěz na zadní kolo. Díky tomu využívá převody, které elektrokolo má, a může pracovat efektivněji. Při nižších převodech je síla motoru více využita na stoupání do kopce, zatímco při vyšších převodech motor usnadňuje dosažení vyšší rychlosti na rovině.
Jaké jsou výhody a nevýhody středových motorů?
VÝHODY
NEVÝHODY
- Vysoká účinnost při využívání převodů – motor může lépe reagovat na sklon terénu.
- Lepší vyvážení a stabilita – umístění motoru uprostřed kola přispívá k lepšímu ovládání.
- Přirozený pocit z jízdy – motor nevyvolává dojem, že kolo jede za vás, ale plynule pomáhá při šlapání.
- Vyšší cena – středové motory bývají nákladnější než motory umístěné v nábojích kol.
- Větší opotřebení řetězu a převodů – protože výkon jde přes převodový systém, mohou se převody rychleji opotřebovávat.
Přehled typů středových motorů
BOSCH
- Performance line CX 5Gen 85Nm
- Performance line CX 4Gen 85Nm
- Performance line Race 85Nm
- Performance line SX 55Nm
- Performance line 75Nm
- Active line Plus 50Nm
YAMAHA
FAZUA
Fazua Ride 60Nm
PANASONIC
BAFANG
SHIMANO
Motory BAFANG jsou známé svým mírným nadhodnocováním točivého momentu. Motory mají sice papírově 80/95 Nm, ale subjektivně na nás působí slabším dojmem.
Přehledová tabulka středových motorů
Výrobce | TYP MOTORU | točivý moment (NM) | VÁHA (kg) |
---|---|---|---|
BOSCH | Performance CX - SMART | 85 | 2,84 |
BOSCH | Performance CX 4. Gen. | 85 | 2,79 |
BOSCH | Performance Line | 75 | 3,21 |
BOSCH | Active Line / Active Line Plus | 50 | 3,28 |
YAMAHA | PW-X3 | 85 | 2,75 |
YAMAHA | PW-X2 | 80 | 3,06 |
YAMAHA | PW-ST | 70 | 3,41 |
YAMAHA | PW-TE | 60 | 3,4 |
SHIMANO | EP8 | 85 | 2,57 |
SHIMANO | EP8-RS | 60 | 2,6 |
BAFANG | M500 | 95 (papírově*) | 3,41 |
BAFANG | M400/420 | 80 (papírově*) | 3,68 |
BROSE | Drive S | 90 | 2,9 |
PANASONIC | GX PLUS | 75 | 3,25 |
PANASONIC | GX ULTIMATE | 95 | 2,95 |
Fazua | Fazua Ride 60 | 60 | 1,96 |
Hledáte motor s mimořádnou kvalitou, dlouhou životností a téměř stoprocentní spolehlivostí? Pak jsou motory od značky BOSCH tou nejlepší volbou!
"Král je mrtev, ať žije král!" Tato ikonická fráze nemůže chybět při uvedení každé nové generace motorů tohoto německého giganta. Aktuálně na trhu najdete nezničitelnou 3. generaci motorů Performance Line, precizně vyladěnou 4. generaci Performance Line CX, a revoluční novinku – 5. generaci Performance Line CX Smart System z roku 2025. Tato nejnovější verze se pyšní extrémní kapacitou baterie, vylepšenou konektivitou a maximálním výkonem pro ty nejnáročnější podmínky.
BOSCH, jednoznačná technologická špička v oboru, nabízí nekompromisní jízdní komfort, dlouhý dojezd a ideálně rozloženou hmotnost, což přináší nový zážitek z jízdy, na který se můžete vždy spolehnout.
Bosch Performance line CX 5.Gen - smart system
Nový motor CX je kompaktnější, asi o 100 gramů lehčí a slibuje větší citlivost a tišší chod. Toho bylo dosaženo kompletním přepracováním motoru, který ve své nejnovější vývojové fázi (Gen5) váží 2,8 kilogramu. Převodovka uvnitř je zcela nová a eliminuje známé klepání motoru při jízdě bez šlapání. Toto byl v uplynulých letech jeden z hlavních kritických bodů u Bosche, kromě toho, že v aplikaci Flow lze uložit pouze jedno elektrokolo, a proto se firma rozhodla tento problém vyřešit. V našem testu jsme žádné klepání nezaznamenali a motor byl celkově velmi, velmi tichý.
Tichý, výkonný, vylepšený, snížný odpor, lepší chlazení
85Nm kroutící moment
váha 2kg
max. výkon 600W
Při výběru elektrokola je jedním z nejdůležitějších faktorů motor, který vám při jízdě asistuje. Bosch, světový lídr v oblasti elektrických pohonů pro kola, představil svou 5. generaci motoru Bosch Performance Line CX. Tento nový motor přináší řadu významných vylepšení oproti předchozím verzím a posouvá zážitek z jízdy na elektrokole na zcela novou úroveň.
Pokud jste někdy zvažovali koupi elektrokola nebo přemýšleli nad tím, co by vám mohlo přinést nové technologie v této oblasti, jste na správném místě.
Bosch Performance line CX 4.Gen - smart system
Harmonický nebo energický – hlavně přirozený. Pohonné jednotky od Bosch eBike Systems vám nabídnou jedinečný dojem z jízdy. Tři snímače měří sílu, frekvence šlapání a rychlost 1000krát za sekundu. To umožňuje organickou souhru mezi vámi a elektrokolem. Individuální zážitek z jízdy na elektrokole zajišťuje také pohonná jednotka chytrého systému nové generace systému od Bosch eBike Systems. Chytrý Systém kombinuje technicky vysoce kvalitní komponenty eBike s digitálními funkcemi, je plně propojen se sítí a díky pravidelným bezdrátovým aktualizacím softwaru je vždy aktuální.
85Nm kroutící moment
Váha 2,9kg
max. výkon 600W
Bosch Performance Line CX Smart System čtvrté generace je motor, který redefinuje standardy výkonnosti, spolehlivosti a konektivity u elektrokol. Tento motor, s maximálním točivým momentem 85 Nm, patří mezi nejvýkonnější ve své třídě a je ideální volbou pro náročné jezdce, kteří vyhledávají silný a plynulý výkon i v náročném terénu. S inteligentním Smart Systemem a precizně vyladěnou podporou umožňuje Performance Line CX bezproblémovou jízdu jak po strmých kopcích, tak i v městském provozu.
Jedním z hlavních vylepšení čtvrté generace je pokročilá konektivita. Díky propojení s aplikací Bosch eBike Flow můžete snadno sledovat a upravovat nastavení výkonu přímo z chytrého telefonu. Aplikace navíc umožňuje aktualizace firmwaru na dálku, takže váš motor je vždy vybaven nejnovějšími funkcemi a optimalizacemi. Další skvělou funkcí je možnost volby jízdních módů, díky čemuž si uživatelé mohou přizpůsobit jízdní asistenci podle aktuálního terénu nebo vlastní potřeby – od eMTB pro dynamickou jízdu až po režim Turbo pro maximální výkon.
Bosch Performance line SX - smart system
Když se síla svalů a elektrická podpora vzájemně doplňují a vy získáte špičkový výkon přesně tehdy, když ho potřebujete: S řadou Performance Line SX uvádíme na trh sportovní pohonnou jednotku, která je lehčí a kompaktnější než cokoli, co jsme dosud vyvinuli. Pro elektrokola Light eMTB, eGravel a eUrban.
55Nm kroutící moment
váha 2kg
max. výkon 600W
Bosch Performance Line SX je ideální motor pro ty, kteří hledají výkonný a lehký pohon, který dokonale kombinuje agilitu a výkon. Tento motor, vyvinutý německým gigantem Bosch, nabízí nejen dostatek síly pro strmá stoupání a rychlou jízdu po rovině, ale také optimální podporu pro cyklisty, kteří preferují lehčí, sportovní e-biky s nižší hmotností. S maximálním točivým momentem 55 Nm a váhou pouhých 2 kg se motor řadí mezi nejlehčí ve své třídě, což zajišťuje přirozený jízdní projev a plynulou akceleraci.
V terénu se Performance Line SX osvědčuje svou okamžitou odezvou na šlápnutí, což zaručuje skvělou kontrolu a stabilitu na technicky náročných stezkách i při jízdě městem. K tomu přidává výbornou tichost provozu, takže jízda je příjemná a motor téměř neslyšitelný. Tento motor od Bosche je tedy skvělou volbou pro ty, kdo chtějí lehčí elektrokolo s výkonem, na který se mohou spolehnout při každé jízdě – ať už jde o náročné trailové trasy nebo dynamické městské přesuny.
Bosch Performance line CX RACE - smart system
Bosch Performance Line CX RACE Smart System je výkonný motor navržený speciálně pro náročné jezdce a závodní nadšence, kteří chtějí maximální podporu i v nejnáročnějším terénu. S točivým momentem až 85 Nm nabízí výjimečný tah a dynamiku, což umožňuje rychlou akceleraci i na strmých svazích. Tento model vyniká jedinečným režimem "Race", který poskytuje okamžitý a silný výkon pro technické pasáže a agresivní jízdu. Smart System zajišťuje plnou konektivitu přes aplikaci Bosch eBike Flow, která umožňuje přizpůsobení parametrů motoru a sledování důležitých dat. Celkově je Performance Line CX RACE ideální volbou pro zkušené jezdce hledající špičkový výkon a pokročilé funkce.
85Nm kroutící moment
váha 2,7kg
max. výkon 600W
Působivý závodní charakter řady Performance Line CX Race je ideální pro nejtěžší eMTB závody na světě. Pohonná jednotka je přesvědčivá na nejstrmějších a technicky nejnáročnějších stoupáních a sjezdech i na dlouhých etapách s velkým převýšením. V kombinaci s exkluzivním režimem Race umožňuje přímý nástup na výjezdu ze zatáčky, co nejrychlejší zrychlení a jízdu. Limitovaná edice Performance Line CX Race je perfektní volbou pro profesionální závodníky na horských elektrokolech a ambiciózní sportovce.
Bosch Performance line - smart system
Jezděte na relaxační výlety s univerzální pohonnou jednotkou, dojíždějte do práce nebo do města každý den. Jezděte téměř neslyšně s novou, tichou koncepcí převodovky řady Performance Line. Motor téměř neslyšíte a na dlouhých cyklistických výletech si můžete o to více užívat přírody. Díky speciálním jízdním režimům, jako je například režim Auto, můžete zůstat v pohodě a užít si naplno jízdu.
75Nm kroutící moment
váha 3,2kg
max. výkon 600W
Bosch Performance Line Smart System je ideálním motorem pro cyklisty, kteří chtějí spolehlivý, efektivní a tichý pohon pro každodenní jízdu i občasné výlety mimo město. Tento model nabízí točivý moment 75 Nm, který zajišťuje hladkou a plynulou podporu – dostatečně silnou pro mírná stoupání a pohodlnou jízdu, ale zároveň příjemně plynulou a nenápadnou při běžném cestování po městě.
Hlavním tahákem je pokročilý Bosch Smart System, který umožňuje plnou konektivitu s chytrým telefonem pomocí aplikace Bosch eBike Flow. V aplikaci lze snadno sledovat stav baterie, nastavovat jednotlivé jízdní režimy nebo dokonce využít aktualizace firmwaru na dálku, takže motor je vždy vybaven nejnovějšími funkcemi. Smart System přináší také možnost personalizace jízdního zážitku, což uživatelé ocení zejména při střídání různých typů tras a podmínek.
Bosch Active line / Active line Plus - smart system
Ráno do práce a večer do restaurace: jízda s motorem Active Line je zábavou. Je velmi tichý a poskytuje harmonickou podporu. Ideální je na cesty po městě. Díky jemně dávkovanému zrychlení a těžko patrnému odporu pedálu nad 25 km/h nebo v režimu Off je každá jízda relaxací a chvilkou oddychu – dokonce i v dopravní špičce.
40Nm / 50Nm kroutící moment
váha 2,9kg / 3,2kg
max. výkon 600W
Bosch Active Line Smart System je ideálním řešením pro městská elektrokola a pro jezdce, kteří si chtějí užívat pohodlnou a klidnou jízdu. Tento motor, s točivým momentem 40 Nm, poskytuje jemnou, přirozenou asistenci a je navržen tak, aby podpořil každodenní přesuny po městě či kratší výlety v nenáročném terénu. Díky kompaktním rozměrům a nízké hmotnosti je perfektně integrovaný do rámu, čímž zachovává elegantní vzhled elektrokola a zlepšuje stabilitu při jízdě.
Active Line Smart System nabízí velmi tichý chod, což zajišťuje příjemnou atmosféru při každé jízdě. Motor běží hladce a reaguje plynule na sílu šlapání, což dává jezdci pocit přirozeného pohybu bez nepřirozeného zrychlování. Tento model je proto ideální pro ty, kteří preferují pohodový jízdní styl a hledají kvalitní pohon, který nebude při jízdě rušit.
Přehled jednotlivých motorů BOSCH
TYP MOTORU | točivý moment (NM) | VÁHA (kg) |
---|---|---|
Performance Line CX - SMART System | 85 | 2,84 |
Performance Line CX | 85 | 2,79 |
Performance Line | 75 | 3,21 |
Active Line / Active Line Plus | 50 | 3,28 |
Motory YAMAHA v elektrokolech jsou navrženy pro všechny typy jezdců, od rekreačních cyklistů po náročné terénní jezdce. YAMAHA se může pochlubit dlouholetou zkušeností v oblasti elektrických pohonů, kde vyniká svými inovacemi, kvalitou a spolehlivostí. Díky vysokému točivému momentu, který dosahuje až 85 Nm, jsou tyto motory ideální jak pro strmé kopce, tak pro náročnější trasy.
Technologie YAMAHA je známá pro plynulý přenos výkonu a přirozený pocit z jízdy. Motory nabízejí různé jízdní režimy, které umožňují jezdcům zvolit si ideální úroveň podpory podle terénu, podmínek a vlastních preferencí. Systémy YAMAHA jsou obvykle lehké a kompaktní, což přispívá k dobré ovladatelnosti a stabilitě kola.
Všechny motory mají takzvaný QUAD senzor systém, neboli čtyři senzory, díky kterým vám můžou motory poskytnout přesně takovou úroveň připomoci, jakou potřebujete. Jedná se o senzory tlaku na pedály, senzor rychlosti, senzor otáčení klik a senzor náklonu kola.
YAMAHA PW-X3
Motor Yamaha PW-X3 je oblíbenou volbou pro náročné cyklisty díky svému vysokému výkonu a kompaktnímu provedení. Nabízí až 85 Nm točivého momentu, což z něj dělá silného partnera i při jízdě v prudkém terénu. Výhodou PW-X3 je plynulá a přirozená podpora, která přesně reaguje na sílu šlápnutí, takže jezdec získává pocit přímého propojení s motorem. Navzdory svému výkonu je motor lehký a nezvětšuje rozměry rámu, což udržuje nízkou hmotnost i dobrou ovladatelnost kola.
85Nm kroutící moment
váha 2,75kg
Nominální výkon 250 W
PW-X3 je nástupce PW-X2, je přibližně o 20 % menší a o 10 % lehčí (váží 2,75 kg). Zároveň se mu zvýšil točivý moment na krásných 85 Nm, takže má nyní stejná čísla jako motory od BOSCHE a SHIMANA. Stejně jako jeho předchůdce má i PW-X3 režim připomoci EXPW.
Zároveň se kompletně předělalo ovládání. Nyní zde máte rozhraní Interface X, které obsahuje ergonomický ovladač připomoci a bezdrátovou komunikační jednotku, která vám pomocí LED ukazuje aktuální režim připomoci a stav baterie. Pokud by vám tyto informace nestačily, můžete si připojit mobilní telefon, nebo zakoupit jeden z podporovaných cyklo-computerů.
YAMAHA PW-S2
Motor Yamaha PW-S2 je skvělou volbou pro jezdce, kteří hledají vyváženou kombinaci výkonu a komfortu. S točivým momentem 75 Nm poskytuje dostatek síly pro stoupání a delší jízdy, přitom je však tichý a dobře reaguje na rytmus šlapání. Motor je lehký a kompaktní, což pomáhá zlepšit celkovou ovladatelnost kola a snižuje jeho hmotnost. Díky plynulé podpoře a citlivosti na sílu šlápnutí se přirozeně přizpůsobuje stylu jízdy, což ho činí skvělým partnerem pro sportovní i rekreační cyklistiku.
75Nm kroutící moment
váha 2,85kg
Nominální výkon 250 W
Vyvinutý s jednoduchou filozofií „méně je více“ je nový PWseries S2 nejmenší, nejlehčí a zároveň nejvýkonnější pohonnou jednotkou Yamahy pro segmenty Sport a Trail. PWseries S2 staví na silných stránkách populárního modelu PWseries ST a těží z exkluzivních technologií elektronického řízení Yamaha, které zajišťují silný výkon s plynulým a přirozeným zrychlením při každé jízdě. Stejně jako u všech pohonných jednotek Yamaha je kvalita a spolehlivost zaručena.
Panasonic GX ULTIMATE
Motor Panasonic GX Ultimate je vysoce výkonná pohonná jednotka navržená pro náročné terény a sportovní jízdu. S točivým momentem až 95 Nm nabízí mimořádnou sílu, která si snadno poradí i s těmi nejstrmějšími stoupáními. Motor je kompaktní a lehký, což přispívá k lepší ovladatelnosti kola a zároveň umožňuje přesnou reakci na sílu šlapání, čímž zajišťuje plynulou a přirozenou podporu. GX Ultimate je oblíbený pro svou spolehlivost a efektivní spotřebu energie, díky čemuž je ideální pro dlouhé a náročné trasy.
95Nm kroutící moment
váha 2,95kg
nominální výkon 250W
Pro maximální požitek z jízdy na vašem e-MTB vám tento špičkový motor s točivým momentem 95 Nm a váhou pouhých 2,95 kg umožní dosáhnout i těch nejnáročnějších cílů.
I při nízké kadenci poskytuje motor konstantní a silný výkon. S 95 Nm patří GX Ultimate mezi nejsilnější pohonné jednotky ve své třídě a podporuje vás i v nejnáročnějších podmínkách.
Performance Line CX - SMART System
Performance Line CX – SMART System je momentálně vlajková loď od BOSCHE. Prakticky se jedná o face-lift modelu Performance Line CX, parametrově se totiž motor vůbec nezměnil. Stále má maximální točivý moment 85 Nm, maximální výkon až 850 W. Změny proběhly hlavně v konektivitě – nový konektor nabíjení, možnost použití až 750Wh akumulátoru, nový displej (KIOX 300) a nová nabíječka.
Stejně jako starší Performance Line CX nabízí i tento motor válečkovou spojku. Takže při vypnuté asistenci motoru můžete jet úplně bez odporu.
Režimy přípomoci motoru Perf. CX - SMART SYSTEM
REŽIM přípomoci | točivý moment (NM) | výkon (w) |
---|---|---|
OFF | 0 | 0 |
ECO | 85 | 150 |
TOUR | 85 | 350 |
TOUR+ | 85 | 150 - 850 |
e-MTB | 85 | 350 - 850 |
TURBO | 85 | 850 |
e-MTB je automatický režim přípomoci, který umí díky kombinaci čtyř senzorů (senzor otáček kola, senzor rychlosti, senzor tlaku na pedál a senzor náklonu) zvolit ideální režim připomoci pro danou situaci. Přepíná mezi režimy TOUR a TURBO, takže se výkon pohybuje mezi 300 - 750 W.
Hlavní parametry
Maximální výkon 850 W
Točivý moment 85 Nm
Váha 2,84 kg
Dojezd
Zajímá Vás jaký je reálný dojezd elektrokola s motorem Performance Line CX - SMART System? Podle výrobce je dojezd následující:
Co si představit pod pojmem Průměr kombinovaného využití všech režimů a příznivých podmínek? Jedná se vždy o dojezd (váhově) průměrného cyklisty v mírném terénu za využívání všech režimů připomoci. Když pojedete pouze na režim ECO, ujedete víc. Když pojedete pouze na režim TURBO, ujedete kratší vzdálenost.
Výběr elektrokol s motorem BOSCH CX - SMART System
Performance Line CX
Performance Line CX je druhý nejlepší motor, který si můžete od BOSCHe pořídít. Poskytuje točivý moment až 85 Nm a maximální výkon až 850 W. Tento typ motoru se montuje na elektrokola vyšší třídy, a na celoodpružených elektrokolech jiný elektromotor od BOSCHE ani nenajdete.
Nesporná výhoda tohoto motoru spočívá ve válečkové spojce. Co je to válečková spojka, ptáte se? Válečková spojka umožňuje, že se při vypnutém motoru motor odpojí od šlapání.
Režimy přípomoci motoru Perf. Line CX
stupeň přípomoci | točivý moment (NM) | výkon (w) |
---|---|---|
OFF | 0 | 0 |
ECO | 85 | 150 |
TOUR | 85 | 350 |
e-MTB | 85 | 350 - 850 |
TURBO | 85 | 850 |
e-MTB je automatický režim přípomoci, který umí díky kombinaci čtyř senzorů (senzor otáček kola, senzor rychlosti, senzor tlaku na pedál a senzor náklonu) zvolit ideální režim připomoci pro danou situaci. Přepíná mezi režimy TOUR a TURBO, takže se výkon pohybuje mezi 300 - 750 W.
Hlavní parametry
Maximální výkon 850 W
Točivý moment 85 Nm
Váha 2,79 kg
Dojezd
Zajímá Vás jaký je reálný dojezd elektrokola s motorem Performance Line CX? Podle výrobce je dojezd následující:
Co si představit pod pojmem Průměr kombinovaného využití všech režimů a příznivých podmínek? Jedná se vždy o dojezd (váhově) průměrného cyklisty v mírném terénu za využívání všech režimů připomoci. Když pojedete pouze na režim ECO, ujedete víc. Když pojedete pouze na režim TURBO, ujedete kratší vzdálenost.
Výběr z naší nabídky elektrokol s motorem BOSCH Performance Line CX
Performance Line
Performace Line už je zajímavější motor pro více terénní jezdce. Může vám poskytnout točivý moment 65 Nm a maximální výkon 750 W.
Režimy přípomoci motoru Performance Line
stupeň přípomoci | točivý moment (NM) | výkon (w) |
---|---|---|
OFF | 0 | 0 |
ECO | 65 | 137,5 |
TOUR | 65 | 300 |
e-MTB | 65 | 300 - 750 |
TURBO | 65 | 750 |
e-MTB je automatický režim přípomoci, který umí díky kombinaci čtyř senzorů (senzor otáček kola, senzor rychlosti, senzor tlaku na pedál a senzor náklonu) zvolit ideální režim připomoci pro danou situaci. Přepíná mezi režimy TOUR a TURBO, takže se výkon pohybuje mezi 300 - 750 W.
Hlavní parametry
Maximální výkon 750 W
Točivý moment 65 Nm
Váha 3,21 kg
Dojezd
Zajímá Vás jaký je reálný dojezd elektrokola s motorem Performance Line? Podle výrobce je dojezd následující:
Co si představit pod pojmem Průměr kombinovaného využití všech režimů a příznivých podmínek? Jedná se vždy o dojezd (váhově) průměrného cyklisty v mírném terénu za využívání všech režimů připomoci. Když pojedete pouze na režim ECO, ujedete víc. Když pojedete pouze na režim TURBO, ujedete kratší vzdálenost.
Výběr z naší nabídky elektrokol s motorem BOSCH Performance Line
Active Line / Active Line Plus
Active Line a Active Line Plus jsou motory, které se dávají spíše na treková a krosová elektrokola. Nabízí točivý moment 40, respektive 50 Nm s nominálním výkonem 250 W.
Active Line vám může nabídnout maximální výkon 625 W a Plus verze 675 W.
Režimy přípomoci motoru Active Line / Active Line Plus
stupeň přípomoci | točivý moment (NM) | výkon (w) |
---|---|---|
OFF | 0 | 0 |
ECO | 40/50 | 100 |
TOUR | 40/50 | 250 |
SPORT | 40/50 | 425/450 |
TURBO | 40/50 | 625/675 |
Hlavní parametry
Maximální výkon 625/675 W
Točivý moment 40/50 Nm
Váha 3,28 kg
Dojezd
Zajímá Vás jaký je reálný dojezd elektrokola s motorem Active Line / Active Line Plus? Podle výrobce je dojezd následující:
Co si představit pod pojmem Průměr kombinovaného využití všech režimů a příznivých podmínek? Jedná se vždy o dojezd (váhově) průměrného cyklisty v mírném terénu za využívání všech režimů připomoci. Když pojedete pouze na režim ECO, ujedete víc. Když pojedete pouze na režim TURBO, ujedete kratší vzdálenost.
Výběr z naší nabídky elektrokol s motorem BOSCH Active Line / Active Line Plus
Všechny motory BOSCH lze kombinovat s akumulátory o kapacitě 400/500/625 Wh, motor SMART System pouze s 750Wh baterií.
Výhoda zakoupení elektrokola s motorem BOSCH je v komplexním ekosystému – BOSCH vyrábí jak motor, akumulátor i displej. Tím pádem máte jistotu, že všechny součásti budou perfektně spolupracovat.
Výhody:
- Vysoký výkon
- Citlivé dávkování
- Tichý chod motoru
- Vysoká spolehlivost
- Možnost asistence až do 50 km/h
Nevýhody:
- Vyšší pořizovací cena
- Momentální problémy s dostupností
Středové motory YAMAHA
Motory YAMAHA jsou spojovány především s výrobcem elektrokol HAIBIKE a stejně jako jeho nositel je tento motor snoubením vysoké technologické kvality a čistého designu.
Úsměv na tváři vám tak vykouzlí nejen kombinace vysokého jízdního komfortu spojená s extrémním dojezdem ale také ověřená spolehlivost i v těch nejnáročnějších podmínkách. Toto a mnohem víc jsou motory YAMAHA.
Všechny motory mají takzvaný QUAD senzor systém, neboli čtyři senzory, díky kterým vám můžou motory poskytnout přesně takovou úroveň připomoci, jakou potřebujete. Jedná se o senzory tlaku na pedály, senzor rychlosti, senzor otáčení klik a senzor náklonu kola.
Přehled jednotlivých motorů YAMAHA
PW-X3
PW-X3 je nástupce PW-X2, je přibližně o 20 % menší a o 10 % lehčí (váží 2,75 kg). Zároveň se mu zvýšil točivý moment na krásných 85 Nm, takže má nyní stejná čísla jako motory od BOSCHE a SHIMANA. Stejně jako jeho předchůdce má i PW-X3 režim připomoci EXPW.
Zároveň se kompletně předělalo ovládání. Nyní zde máte rozhraní Interface X, které obsahuje ergonomický ovladač připomoci a bezdrátovou komunikační jednotku, která vám pomocí LED ukazuje aktuální režim připomoci a stav baterie. Pokud by vám tyto informace nestačily, můžete si připojit mobilní telefon, nebo zakoupit jeden z podporovaných cyklo-computerů.
Režimy přípomoci motoru PW-X3
stupeň přípomoci | točivý moment (NM) | Nominální výkon (w) |
---|---|---|
OFF | 0 | 0 |
ECO+ | 50 | 250 |
ECO | 70 | 250 |
STANDARD | 70 | 250 |
HIGH | 70 | 250 |
EXTREME POWER | 85 | 250 |
Hlavní parametry
Nominální výkon 250 W
Točivý moment 85 Nm
Váha 2,75 kg
Dojezd
Zajímá Vás jaký je reálný dojezd elektrokola s motorem PW-X3? Výrobce bohužel dojezd neuvádí, ale dle našich zkušeností se dojezd pohybuje následovně:
Výběr z naší nabídky elektrokol s motorem YAMAHA PW-X3
PW-X2
PW-X2 je motor pro náročné jezdce, kteří chtějí agresivní motor pro vysloveně terénní jízdu! Může vám nabídnout až 85 Nm točivého momentu, 250 W nominálního výkonu a silnou a ostrou reakci na šlapání! Zároveň je tento motor o 300 g lehčí než motory PW-TE a PW-ST (váží 3,1 kg), což se v náročném terénu může opravdu hodit!
Díky vylepšenému chlazení vám může PW-X2 nabídnout i režim připomoci EXPW – neboli EXtreme PoWer, který vám dokáže poskytnout vyšší točivý moment i při menším vstupním výkonu.
Režimy přípomoci motoru PW-X2
stupeň přípomoci | točivý moment (NM) | Nominální výkon (w) |
---|---|---|
OFF | 0 | 0 |
ECO+ | 50 | 250 |
ECO | 70 | 250 |
STANDARD | 70 | 250 |
HIGH | 70 | 250 |
EXTREME POWER | 80 | 250 |
Hlavní parametry
Nominální výkon 250 W
Točivý moment 85 Nm
Váha 3,06 kg
Dojezd
Zajímá Vás jaký je reálný dojezd elektrokola s motorem PW-X2? Výrobce bohužel dojezd neuvádí, ale dle našich zkušeností se dojezd pohybuje následovně:
Výběr z naší nabídky elektrokol s motorem YAMAHA PW-X2
PW-ST
PW-ST má stejnou váhu jako PW-TE, ale o 10 Nm víc, můžete si tedy užívat až 70 Nm točivého momentu a 250 W nominálního výkonu. PW-ST se nejčastěji montuje na hard-tailová elektrokola, neboli horská elektrokola bez zadního odpružení.
Režimy přípomoci motoru PW-ST
stupeň přípomoci | točivý moment (NM) | Nominální výkon (w) |
---|---|---|
OFF | 0 | 0 |
ECO+ | 50 | 250 |
ECO | 70 | 250 |
STANDARD | 70 | 250 |
HIGH | 70 | 250 |
Hlavní parametry
Nominální výkon 250 W
Točivý moment 70 Nm
Váha 3,41 kg
Dojezd
Zajímá Vás jaký je reálný dojezd elektrokola s motorem PW-ST? Výrobce bohužel dojezd neuvádí, ale dle našich zkušeností se dojezd pohybuje následovně:
Výběr z naší nabídky elektrokol s motorem YAMAHA PW-ST
PW-TE
Motor PW-TE vám může poskytnout až 60 Nm točivého momentu a nominální výkon 250 W. Váha motoru se ustálila na 3,4 kg. Vzhledem k těmto vlastnostem se hodí spíše na treková a městská elektrokola.
Režimy přípomoci motoru PW-TE
stupeň přípomoci | točivý moment (NM) | Nominální výkon (w) |
---|---|---|
OFF | 0 | 0 |
ECO+ | 50 | 250 |
ECO | 60 | 250 |
STANDARD | 60 | 250 |
HIGH | 60 | 250 |
Hlavní parametry
Jmenovitý výkon 250 W
Točivý moment 60 Nm
Pět režimů přípomoci
Dojezd
Zajímá Vás jaký je reálný dojezd elektrokola s motorem PW-TE? Výrobce bohužel dojezd neuvádí, ale dle našich zkušeností se dojezd pohybuje následovně:
Výběr z naší nabídky elektrokol s motorem YAMAHA PW-TE
Stejně jako u konkurenčního BOSCHE je i u motorů YAMAHA výhoda v komplexním ekosystému – YAMAHA vyrábí jak motor, akumulátor i displej. Tím pádem máte jistotu, že všechny součásti budou perfektně spolupracovat.
Výhody:
- Vysoký výkon
- Tichý chod motoru
- Vysoká spolehlivost
- Možnost asistence až do 50 km/h
- Lepší situace s dostupností, než u elektrokol s motorem BOSCH
Nevýhody:
- Vyšší pořizovací cena
- Méně citlivější dávkování připomoci než u motorů BOSCH
Středové motory PANASONIC
Co se o motoru PANASONIC dozvíte?
Přehled motorů PANASONIC
GX Ultimate | GX Power Plus | GX Power | |
---|---|---|---|
Točivý moment | 95 Nm | 75 Nm | 60 Nm |
nominální Výkon | 250 W | 250 W | 250 W |
VÁHA | 2,95 kg | 3,2 kg | 3,2 kg |
Představení motoru PANASONIC - GX Ultimate
Nový hráč na poli elektromotorů od značky PANASONIC, motor GX ULTIMATE. Zapomeňte na nějakou klidnou jízdu po asfaltové cestě podél řeky. Tento motor byl stvořen pro ty nejvyšší nároky a nejnáročnější jezdce.
Elektrokola se středovým pohonem patří k absolutní špičce v nabídce kvalitních elektrokol. Výrazněji se začala elektrokola se středovým motorem prozasovat od roku 2014, nicméně v posledních letech zažívají obrovských rozmach a můžeme s klidem říci, že středové motory téměř zcela vytlačily nábojové motory - tedy motory umístněné většinou v zadním náboji.
Někdy to u nás na prodejně vypadá, že nic jiného, než středové pohony ani naprodáváme
Společnost PANASONIC, konkrétně divize výroby technologií pro kola (Panasonic Cycle Technology Co., Ltd.) se od roku 1952 soustředí na výzkum, vývoj, výrobu a prodej jízdních kol. Od roku 1979 kombinuje technologii jízdních kol s nejnovější technologií pohonu s využitím elektrické energie.
Hlavní parametry motoru GX Ultimate
Váha - 2,9 kg
Točivý moment - 95 Nm
Maximální výkon - 600 W
Displej pro PANASONIC
Kompaktní odnímatelný displej od PANASONICU nabízí nepřeberné množství funkcí:
- Hodiny
- Rychloměr
- Max. a průměrná rychlost
- Dojezd
- Režim asistence
- Indikace výkonu
- Stav nabití baterie
Velkou výhodou displeje je odolnost IPX5, takže se nemusíte bát nečekaného deště!
Výhody:
- Vysoký výkon
- Vysoká spolehlivost
- Možnost asistence až do 50 km/h
Nevýhody:
- Vyšší pořizovací cena
- Novinka na trhu
Středové motory SHIMANO
Bylo jen otázkou času než japonský gigant, který jedničkou ve výrobě těch nejkvalitnějších komponentů upře svůj zrak na vývoj vlastních motorů. Motory od SHIMANA jsou stejně jako jejich komponenty kvalitní, výkonné a spolehlivé. Zároveň se SHIMANU podařilo vyvinout motor který doslova podtrhuje charakter souznění jezdce a elektrokola.
Přehled jednotlivých motorů SHIMANO
TYP MOTORU | točivý moment (NM) | VÁHA (kg) |
---|---|---|
EP8 | 70 | 2,57 |
STEPS EP-8
STEPS EP8 – vlajková loď motorů od SHIMANA. Jedná se o přímého konkurenta pro motory BOSCH Performace Line CX (smart system) a YAMAHA PW-X3. Motor vám může poskytnout točivý moment až 85 Nm, a nominální výkon 250 W.
SHIMANU se povedlo snížit odpor ve středu šlapání o 36 % (oproti E8000), a motor zároveň zhubl krásných 300 g – nyní váží 2,6 kg. S tímto motorem můžete spárovat akumulátor o kapacitě 500, nebo 630 Wh, což vám dá v praxi dojezd 100 – 120 km.
Velkou výhodou tohoto motoru je i možnost přizpůsobit si nastavení připomoci pomocí mobilní aplikace „E-TUBE Project“
Režimy přípomoci motoru EP8
stupeň přípomoci | točivý moment (NM) | Nominální výkon (w) |
---|---|---|
OFF | 0 | 0 |
ECO | 30 | 250 |
TRAIL | 60 - 85 | 250 |
BOOST | 85 | 250 |
TRAIL je automatický režim přípomoci, který umí díky kombinaci čtyř senzorů (senzor otáček kola, senzor rychlosti, senzor tlaku na pedál a senzor náklonu) zvolit ideální režim připomoci pro danou situaci. Jedná se o podobný režim jako e-MTB u BOSCHE
Hlavní parametry
Jmenovitý výkon 250 W
Točivý moment 85 Nm
Váha 2,57 kg
Dojezd
Zajímá Vás jaký je reálný dojezd elektrokola s motorem EP8? Výrobce bohužel dojezd neuvádí, ale dle našich zkušeností se dojezd pohybuje následovně:
Výběr z naší nabídky elektrokol s motorem SHIMANO EP8
Motory SHIMANO mají výhodu nejen v kompletním ekosystému, ale i v jedinečném zážitku spojení jezdce s elektrokolem. Pokud hledáte elektrokolo vysloveně pro sportovní jízdu, motory SHIMANO budou přesně pro vás!
Středové motory BAFANG
Přehled jednotlivých motorů BAFANG
Motory BAFANG jsou známé svým mírným nadhodnocováním točivého momentu. Motory mají sice papírově 80/95 Nm, ale subjektivně na nás působí slabším dojmem.
Motory BAFANG jsou černými koňmi na poli středových pohonů. Pyšní se především velmi vysokým točivým momentem motoru, který může dosáhnout až do výše 95 Nm. Motor je přitom velmi tichý a vysoce účinný.
Díky příznivé ceně a modernímu designu použitých komponentů je tak velice zajímavou alternativou k zavedeným značkovým pohonům. Žádáte-li vysoký výkon v dobrém poměru k ceně a nepotrpíte si na zvučná jména světových značek, pak Vás středový pohon BAFANG určitě nadchne.
BAFANG M400/420
Středový motor BAFANG M400 je nejlevnější typ středového motoru jaký můžete na trhu sehnat. Motor disponuje točivým momentem 80 Nm a maximální rychlostí 25 km/h (v případě zájmu možno odstranit).
I přes to, že se jedná o nejlevnější středový motor, disponuje torzním snímačem. Torzní snímač slouží k identifikaci síly, kterou šlape jezdec do pedálů. Motor pak dokáže lépe regulovat výstupní výkon, a pro jezdce je tato jízda poté více podobná jízdě na klasickém kole.
Parametrově jsou oba typy (M400 a M420) shodné, jedinými rozdíly jsou způsob uchycení a mírně odlišné tělo motoru.
Režimy přípomoci motoru M400
U motorů BAFANG nejsou režimy připomoci pevně dány. Celý výkon motoru můžete rozdělit na 3, 5 nebo 9 stupňů. Standartní nastavení je na 5 stupňů přípomoci.
Hlavní parametry
Jmenovitý výkon 250 W
Točivý moment 80 Nm
Váha 3,68 kg
Dojezd
Zajímá Vás jaký je reálný dojezd elektrokola s motorem M400? Vzhledem k tomu, že BAFANG si baterie sám nevyrábí, je zde velká variabilita.
Vybrali jsme pro vás nejčastější typy:
Výběr z naší nabídky elektrokol s motorem BAFANG M400
BAFANG M500
Středový motor BAFANG M500 je přepracovaná a pokročilejší verze motoru M400. Disponuje všemi přednostmi a opravuje určité nedostatky. V první řadě se motoru zvýšil točivý moment o 15 Nm na krásných 95 Nm! Maximální rychlost je stále omezená na 25 km/h, ale stejně jako u verze M400/420 lze toto omezení odstranit. Zlepšila se výrobní kvalita zpracování a zmenšilo se tělo motoru.
Tento motor naleznete hlavně na elektrokolech střední třídy s cenou okolo 60 000,- Kč. To z něj dělá hlavního konkurenta pro motor BOSCH Performance Line, který má o něco lepší kvalitu zpracování, ale nabízí točivý moment pouze 65 Nm. Pokud chcete motor který se vyznačuje tichým a plynulým chodem (i při jízdě do kopce).
Velkou výhodou je u tohoto typu motoru válečková spojka. K čemu slouží válečková spojka ptáte se? V momentu, kdy vám dojde baterie, nebo jedete bez připomoci, se odpojí motor od šlapání, a vy můžete jet bez odporu!
Režimy přípomoci motoru M500
U motorů BAFANG nejsou režimy připomoci pevně dány. Celý výkon motoru můžete rozdělit na 3, 5 nebo 9 stupňů. Standartní nastavení je na 5 stupňů přípomoci.
Hlavní parametry
Jmenovitý výkon 250 W
Točivý moment 95 Nm
Váha 3,68 kg
Dojezd
Zajímá Vás jaký je reálný dojezd elektrokola s motorem M500? Vzhledem k tomu, že BAFANG si baterie sám nevyrábí, je zde velká variabilita.
Vybrali jsme pro vás nejčastější typy:
Výběr z naší nabídky elektrokol s motorem BAFANG M500
Motory BAFANG mají velkou výhodu v nízké ceně. Zároveň si u nich můžete zvolit baterii s kapacitou až 900 Wh! Největší nevýhoda těchto motorů spočívá v horší výrobní kvalitě (M400/M420), u motorů M500 je tento nešvar opraven.
Pokud chcete elektrokolo na rekreační jízdu, budou pro vás motory BAFANG to pravé!
Výhody:
- Nízká cena
- Dostupnost těchto motorů
- Možnost asistence až do 50 km/h
Nevýhody:
- Vyšší pořizovací cena
- Vysoký výkon
- Horší výrobní kvalita (pouze motory M400/M420)
Středové motory BROSE
BROSE je výrobce, který přetavil své více než stoleté zkušenosti z automobilového průmyslu a stal se okamžitě více než důstojným soupeřem osvědčených pohonů. Důraz klade především na bezpečnost, efektivitu, váhu, kvalitu zpracování a výkon.
Pojďte vyzkoušet, jak umí pracovat kevlarový ozubený řemenový pohon, který snižuje hluk a vibrace na hranici možného!
Přehled motorů BROSE
TYP MOTORU | točivý moment (NM) | VÁHA (kg) |
---|---|---|
Drive S | 90 | 2,9 |
BROSE DRIVE S
Chcete velmi kvalitní středový motor s 90 Nm točivého momentu a maximálním výkonem 1 025 W? V tom případě je BROSE Drive S to pravé pro Vás!
Hlavní parametry
Maximální výkon 1 025 W
Točivý moment 90 Nm
Váha 2,9 kg
Dojezd
Zajímá Vás jaký je reálný dojezd elektrokola s motorem Drive S? Výrobce bohužel dojezd neuvádí, ale dle našich zkušeností se dojezd pohybuje následovně:
Výběr z naší nabídky elektrokol s motorem Drive S