Navštivte naši prodejnu a servis v Mělníku.

Košík(0)

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Testy a recenze

Elektrokolo Mondraker DUNE - Test / recenze

13.12.23 | 104x přečteno


Nové elektorkolo Mondraker DUNE - otestovali jsme za Vás! Pojďte se na tento skvost podívat a přečíst si naše dojmy z testování tohoto modelu DUNE, který je opravdu rarita!

Sdílet



Elektrokolo Mondraker DUNE - Test / recenze

Lehké eMTB nebo jen o něco lehčí eMTB? Jaký výkon potřebuje lehký eMTB, co ho definuje a je kategorizace stále aktuální? Nový lehký eMTB Mondraker Dune Carbon s výkonným motorem Bosch Performance Line SX a kapacitou baterie až 650 Wh vyvolává mnoho otázek. Otestovali jsme to za vás.

Nový Mondraker Dune Carbon je víc než jen další lehké eMTB. Španělský výrobce tvrdí, že dosáhl dalšího evolučního stupně v enduro horských kolech. „Enduro“ je další marketingový termín, který není ve skutečnosti jasně definován, ale nějak se stále dostává do této recenze spolu s pojmem „lehké eMTB“. Enduro je často přirovnáváno k náročným sjezdům, které jsou obecně strmější a techničtější, než většina z nás kdy zažije na našich domácích stezkách – pokud nejste jedním z mála šťastlivců, kteří žijí v Andoře.

Pak je tu formát závodu enduro, kde absolvujete několik časovek, většinou z kopce. Mezi zkouškami vyjedete na kole zpět na horu k dalšímu zkušebnímu startu. Takže, kam se tady vejde Mondraker Dune Carbon light eMTB? Pro bikové historiky mezi vámi bude spojení endura a Mondraker Dune zřejmé. Duna je základním kamenem tradiční řady horských kol Mondraker již více než deset let. Uvedený v roce 2008 znamenal pro výrobce novou kapitolu. Bylo to také první horské kolo Mondraker vybavené masivním pojezdem s kinematikou odpružení ZERO. A dnes jsou motocykly Mondraker stále známé svým konceptem zadního odpružení s plovoucím tlumičem a virtuálním otočným bodem.

Mondraker Dune XR 2015

Mondraker Neat 2024

Mondraker Dune XR 2024

Také si myslíme, že Dune byla neuvěřitelně elegantní a designově předběhla dobu. Podívejte se na test vysněných kol 2015. Rychle vpřed do roku 2024 a tady je oživení. Je jasné, že Mondraker Dune Carbon XR má všechny stejné přednosti jako jeho bezmotorový předchůdce: je úžasně krásný, nabízí spoustu zdvihu – mezi 170 mm a 180 mm vpředu a 165 mm vzadu – a je vybaven aktualizovanou kinematikou odpružení ZERO. Je tu ale jeden velký rozdíl: ebike je poháněn lehkým, ale výkonným motorem Bosch Performance Line SX s točivým momentem až 55 Nm a maximálním výkonem 600 wattů. 

Když vyjmenujeme klíčové specifikace, další otázkou je, jak si kolo stojí proti Mondraker Neat, dalšímu výkonnému lehkému eMTB v portfoliu Mondraker, s motorem TQ-HPR50. Na začátku roku 2024 jsme testovali Neat přímo proti 26 nejžhavějším eMTB sezóny. Ale jak jsou na tom stájoví kolegové ve srovnání a který se lépe hodí pro který typ jezdce a použití? Odpovědi najdete v tomto článku!

Podle Mondrakera je motor Bosch SX příliš výkonný pro „typické“ lehké eMTB a je vhodnější pro motorky s dlouhým zdvihem a „tlusté“ kola. Nicméně „tuk“ je relativní; námi testovaný Mondraker Dune Carbon XR s robustním ocelovým tlumičem a zdvihem 180/165 mm nepřekračuje hranici 20 kg. Přesto je s hmotností 19,74 kg téměř o 2 kg těžší než 17,8 kg vážící Mondraker Neat RR SL.

Mondraker Dune si klade za cíl najít své místo v obtížně definovatelném segmentu „lehkých eMTB“. Řada lehkých eMTB se rychle rozšiřuje a poskytuje téměř plynulý přechod mezi analogovými horskými koly a plně výkonnými eMTB. Lehké eMTB se používají na vše od náročných cross-country jízd až po dobrodružné sjezdové bitvy. To, co by cyklistický průmysl neformálně definoval jako „klasické lehké eMTB“, obvykle spadá do středu tohoto spektra. Hmotnost klasického lehkého eMTB by měla být co nejnižší. 

Najdeme stejné komponenty, které se často používají na analogových trailových horských kolech. A co víc, analogová trailová kola byla také použita jako inspirace pro geometrii a nastavení odpružení s cílem poskytnout lehkému eMTB efektivní pohon a hbité, svižné ovládání. Síla motoru je omezena spíše na silný zadní vítr než na turbodmychadlo do kopce, které poskytují některé motory s plnou asistencí. A tady se Mondraker odklání od tohoto klasického konceptu.

Baterie Bosch CompactTube o kapacitě 400 Wh je trvale nainstalována ve spodní trubce a nelze ji kvůli nabíjení z kola vyjmout. S 250 Wh PowerMore Range Extender však lze dostupnou kapacitu baterie zvýšit o více než 60 %. Range Extender je připevněn k upevňovacím bodům koše na láhve na spodní trubce a při používání je zapojen do nabíjecího portu přímo pod ním.

Abyste se v tomto nastavení nemuseli obejít bez láhve s vodou, existuje možnost upevnění láhví FIDLOCK na horní trubku. S trochou kutilské zručnosti může tento montážní bod sloužit také jako držák na nářadí.

Máme pocit, že tým Mondraker to přehnal s ovládacími prvky Bosch Smart System. Kromě bezdrátového mini dálkového ovladače a systémového ovladače na horní trubce je v přední části kokpitu namontován poměrně velký displej Bosch Kiox 500. To úplně nezapadá do jinak ostré a štíhlé siluety Duny.

Kromě základní funkce navigace se na displeji zobrazuje spousta docela nepodstatných detailů motorického systému. Lišta LED na ovladači systému by stačila pro základní informace, jako je stav baterie nebo režim podpory motoru. Navíc umístění displeje Kiox 500, nakloněného a vyčnívajícího před představec, se nezdá být ideální. Dokud Bosch nenajde způsob, jak namontovat displej na horní trubku, rádi se bez něj obejdeme. 

Naštěstí se dá snadno vyjmout a na hlavové trubce zůstane jen malý kabel. Nejlepší je zeptat se svého prodejce Bosch nebo Mondraker, zda vám může pomoci přepojit kabel nebo jej úplně odstranit. Stejně jako u kabelů displeje všechny ostatní kabely mizí skrz sluchátka do rámu. Skutečnou nevýhodou standardního displeje je, že za něj platíte, i když ho nechcete!

Mondraker udělal druhé malé faux pas s nevzhlednou maticí na držáku motoru. Jinak je Mondraker Dune stejně vizuálně ohromující jako blockbuster Denise Villeneuvea „Dune“. Barevný přechod na zadním trojúhelníku připomíná stín vržený přes červený pouštní písek. V závislosti na úhlu pohledu se červená změní na světle oranžovou nebo tmavě fialovou.

Velmi rovné a hranaté linie vytvářejí harmonický design. Ve srovnání s Mondraker Neat jsou hrany poněkud ostřejší a spojovací prvky zadního trojúhelníku jsou o něco větší. Malý, dvoudílný blatník na zadním trojúhelníku chrání tlumič a lak před nečistotami.

Zadní pevná osa je zcela uzavřena patkou, takže patka je citlivá na škrábance a škrábance. Jako první upgrade zvažte pevnou osu s rychloupínákem, která chrání karbonový rám v tomto citlivém místě.

Při bližším pohledu na zadní část si historici motocyklů všimnou další podobnosti s analogem Dune poslední generace: malé 27,5″ zadní kolo a relativně krátký zadní trojúhelník s délkou řetězové vzpěry 445 mm. Nové lehké eMTB Dune Carbon podle Mondrakera také následuje koncept Forward Geometry. Tím si nejsme tak jisti, pojďme si to vysvětlit. Mondraker eMTB mají obvykle 29″ pneumatiky, delší zadní trojúhelníky a velkorysý dosah. 

Na nové Dune je ale nejenom že je zadní trojúhelník relativně krátký, ale oproti třeba Mondrakeru Neat se zmenšil i dosah. Zatímco naši vyšší jezdci se obvykle cítili pohodlně na kolech Mondraker velikosti M, lehké eMTB Dune velikosti M je stejné jako kolo jakékoli jiné značky velikosti M. Dune jsme mohli otestovat ve velikosti M i L a níže se s vámi podělíme o naše dojmy z jízdy.

Mondraker Dune Carbon je k dispozici ve třech modelových variantách a jako rámová sada. Dune Carbon XR, který jsme testovali, za cenu 11 999 EUR, je nejvyšším modelem řady se specifikací nejvíce orientovanou na sjezd. Je to jediný model se 180 mm předního zdvihu. Pojezd zajišťuje Öhlins: odpružená vidlice RFX38 se vzadu setkává s cívkovým tlumičem Öhlins TTX22 M.2. Zadní tlumič je dalším výrazným prvkem Dune XR.

Zajímavosti
modelu 

x

Bosch SX 55Nm

x

Bosch compact tube 400Wh

x

Bosch Kiox 500 + frame remote

x

karbonový rám 2,66kg

x

27,5" zadní kolo

x

29" přední kolo

x
 Vidlicetlumič
verze RFOX 38 Float 3PFox Float X Performance EVOL
verze RRÖhlins RXF 38Öhlins TTX Air 205X65mm
verze XRÖhlins RXF 38Öhlins TTX22M.2 205x65mm
x
 PřehazovačkaKazeta
verze RSram GX EagleSram PG-1230, 11-50T, 12s
verze RRSram GX Eagle AXSSram XS-1275, 10-52T, T-Type, 12s
verze XRSram X0 Eagle AXSSram XG-1295, 10-52T, T-Type, 12s
x
 Brzdybrzdič
verze RSram DB8Sram DB8 4 píst
verze RRSram Code Bronze StealthSram Code Bronze Stealth 4 píst
verze XRSram Code Ultimate StealthSram Code Ultimate Stealth 4 píst
x

Bosch SX 55Nm

x

Bosch compact tube 400Wh

x

Bosch Kiox 500 + frame remote

x

karbonový rám 2,66kg

x

27,5" zadní kolo

x

29" přední kolo

x
 Vidlicetlumič
verze RFOX 38 Float 3PFox Float X Performance EVOL
verze RRÖhlins RXF 38Öhlins TTX Air 205X65mm
verze XRÖhlins RXF 38Öhlins TTX22M.2 205x65mm
x
 PřehazovačkaKazeta
verze RSram GX EagleSram PG-1230, 11-50T, 12s
verze RRSram GX Eagle AXSSram XS-1275, 10-52T, T-Type, 12s
verze XRSram X0 Eagle AXSSram XG-1295, 10-52T, T-Type, 12s
x
 Brzdybrzdič
verze RSram DB8Sram DB8 4 píst
verze RRSram Code Bronze StealthSram Code Bronze Stealth 4 píst
verze XRSram Code Ultimate StealthSram Code Ultimate Stealth 4 píst

ZÁVĚREM

 Mondraker Dune Carbon je úspěšná nová edice, která nyní obsahuje chytrý a všestranný motor Bosch SX. Design Dune je sexy, jeho výkon při sjezdu v technickém terénu ještě atraktivnější. Na nenáročných nebo flow trailech to ale rychle omrzí.

design

motor bosch SX

kompatibilní s POWERMORE 250

odpružení poskytuje solidní trakci

Displej Bosch Kiox 500 – drahý, špatně umístěný a často nepotřebný

nízká hloubka sloupku sedlovky a krátký zdvih

komplexní nastavení komponentů öhlins

Modely Mondraker 2024

Představení kompletní modelové řady Mondraker 2024 a novinek Bosch pro rok 2024.

Zdroj: https://ebike-mtb.com


Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál…


Porovnání produktů zavřít

Zboží bylo přidáno do porovnání produktů.

Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.