Lehké eMTB nebo jen o něco lehčí eMTB? Jaký výkon potřebuje lehký eMTB, co ho definuje a je kategorizace stále aktuální? Nový lehký eMTB Mondraker Dune Carbon s výkonným motorem Bosch Performance Line SX a kapacitou baterie až 650 Wh vyvolává mnoho otázek. Otestovali jsme to za vás.

Nový Mondraker Dune Carbon je víc než jen další lehké eMTB. Španělský výrobce tvrdí, že dosáhl dalšího evolučního stupně v enduro horských kolech. „Enduro“ je další marketingový termín, který není ve skutečnosti jasně definován, ale nějak se stále dostává do této recenze spolu s pojmem „lehké eMTB“. Enduro je často přirovnáváno k náročným sjezdům, které jsou obecně strmější a techničtější, než většina z nás kdy zažije na našich domácích stezkách – pokud nejste jedním z mála šťastlivců, kteří žijí v Andoře.
Pak je tu formát závodu enduro, kde absolvujete několik časovek, většinou z kopce. Mezi zkouškami vyjedete na kole zpět na horu k dalšímu zkušebnímu startu. Takže, kam se tady vejde Mondraker Dune Carbon light eMTB? Pro bikové historiky mezi vámi bude spojení endura a Mondraker Dune zřejmé. Duna je základním kamenem tradiční řady horských kol Mondraker již více než deset let. Uvedený v roce 2008 znamenal pro výrobce novou kapitolu. Bylo to také první horské kolo Mondraker vybavené masivním pojezdem s kinematikou odpružení ZERO. A dnes jsou motocykly Mondraker stále známé svým konceptem zadního odpružení s plovoucím tlumičem a virtuálním otočným bodem.
Také si myslíme, že Dune byla neuvěřitelně elegantní a designově předběhla dobu. Podívejte se na test vysněných kol 2015. Rychle vpřed do roku 2024 a tady je oživení. Je jasné, že Mondraker Dune Carbon XR má všechny stejné přednosti jako jeho bezmotorový předchůdce: je úžasně krásný, nabízí spoustu zdvihu – mezi 170 mm a 180 mm vpředu a 165 mm vzadu – a je vybaven aktualizovanou kinematikou odpružení ZERO. Je tu ale jeden velký rozdíl: ebike je poháněn lehkým, ale výkonným motorem Bosch Performance Line SX s točivým momentem až 55 Nm a maximálním výkonem 600 wattů.
Když vyjmenujeme klíčové specifikace, další otázkou je, jak si kolo stojí proti Mondraker Neat, dalšímu výkonnému lehkému eMTB v portfoliu Mondraker, s motorem TQ-HPR50. Na začátku roku 2024 jsme testovali Neat přímo proti 26 nejžhavějším eMTB sezóny. Ale jak jsou na tom stájoví kolegové ve srovnání a který se lépe hodí pro který typ jezdce a použití? Odpovědi najdete v tomto článku!

Podle Mondrakera je motor Bosch SX příliš výkonný pro „typické“ lehké eMTB a je vhodnější pro motorky s dlouhým zdvihem a „tlusté“ kola. Nicméně „tuk“ je relativní; námi testovaný Mondraker Dune Carbon XR s robustním ocelovým tlumičem a zdvihem 180/165 mm nepřekračuje hranici 20 kg. Přesto je s hmotností 19,74 kg téměř o 2 kg těžší než 17,8 kg vážící Mondraker Neat RR SL.
Mondraker Dune si klade za cíl najít své místo v obtížně definovatelném segmentu „lehkých eMTB“. Řada lehkých eMTB se rychle rozšiřuje a poskytuje téměř plynulý přechod mezi analogovými horskými koly a plně výkonnými eMTB. Lehké eMTB se používají na vše od náročných cross-country jízd až po dobrodružné sjezdové bitvy. To, co by cyklistický průmysl neformálně definoval jako „klasické lehké eMTB“, obvykle spadá do středu tohoto spektra. Hmotnost klasického lehkého eMTB by měla být co nejnižší.
Najdeme stejné komponenty, které se často používají na analogových trailových horských kolech. A co víc, analogová trailová kola byla také použita jako inspirace pro geometrii a nastavení odpružení s cílem poskytnout lehkému eMTB efektivní pohon a hbité, svižné ovládání. Síla motoru je omezena spíše na silný zadní vítr než na turbodmychadlo do kopce, které poskytují některé motory s plnou asistencí. A tady se Mondraker odklání od tohoto klasického konceptu.

Baterie Bosch CompactTube o kapacitě 400 Wh je trvale nainstalována ve spodní trubce a nelze ji kvůli nabíjení z kola vyjmout. S 250 Wh PowerMore Range Extender však lze dostupnou kapacitu baterie zvýšit o více než 60 %. Range Extender je připevněn k upevňovacím bodům koše na láhve na spodní trubce a při používání je zapojen do nabíjecího portu přímo pod ním.

Abyste se v tomto nastavení nemuseli obejít bez láhve s vodou, existuje možnost upevnění láhví FIDLOCK na horní trubku. S trochou kutilské zručnosti může tento montážní bod sloužit také jako držák na nářadí.

Máme pocit, že tým Mondraker to přehnal s ovládacími prvky Bosch Smart System. Kromě bezdrátového mini dálkového ovladače a systémového ovladače na horní trubce je v přední části kokpitu namontován poměrně velký displej Bosch Kiox 500. To úplně nezapadá do jinak ostré a štíhlé siluety Duny.

Kromě základní funkce navigace se na displeji zobrazuje spousta docela nepodstatných detailů motorického systému. Lišta LED na ovladači systému by stačila pro základní informace, jako je stav baterie nebo režim podpory motoru. Navíc umístění displeje Kiox 500, nakloněného a vyčnívajícího před představec, se nezdá být ideální. Dokud Bosch nenajde způsob, jak namontovat displej na horní trubku, rádi se bez něj obejdeme.
Naštěstí se dá snadno vyjmout a na hlavové trubce zůstane jen malý kabel. Nejlepší je zeptat se svého prodejce Bosch nebo Mondraker, zda vám může pomoci přepojit kabel nebo jej úplně odstranit. Stejně jako u kabelů displeje všechny ostatní kabely mizí skrz sluchátka do rámu. Skutečnou nevýhodou standardního displeje je, že za něj platíte, i když ho nechcete!
Mondraker udělal druhé malé faux pas s nevzhlednou maticí na držáku motoru. Jinak je Mondraker Dune stejně vizuálně ohromující jako blockbuster Denise Villeneuvea „Dune“. Barevný přechod na zadním trojúhelníku připomíná stín vržený přes červený pouštní písek. V závislosti na úhlu pohledu se červená změní na světle oranžovou nebo tmavě fialovou.
Velmi rovné a hranaté linie vytvářejí harmonický design. Ve srovnání s Mondraker Neat jsou hrany poněkud ostřejší a spojovací prvky zadního trojúhelníku jsou o něco větší. Malý, dvoudílný blatník na zadním trojúhelníku chrání tlumič a lak před nečistotami.
Zadní pevná osa je zcela uzavřena patkou, takže patka je citlivá na škrábance a škrábance. Jako první upgrade zvažte pevnou osu s rychloupínákem, která chrání karbonový rám v tomto citlivém místě.

Při bližším pohledu na zadní část si historici motocyklů všimnou další podobnosti s analogem Dune poslední generace: malé 27,5″ zadní kolo a relativně krátký zadní trojúhelník s délkou řetězové vzpěry 445 mm. Nové lehké eMTB Dune Carbon podle Mondrakera také následuje koncept Forward Geometry. Tím si nejsme tak jisti, pojďme si to vysvětlit. Mondraker eMTB mají obvykle 29″ pneumatiky, delší zadní trojúhelníky a velkorysý dosah.
Na nové Dune je ale nejenom že je zadní trojúhelník relativně krátký, ale oproti třeba Mondrakeru Neat se zmenšil i dosah. Zatímco naši vyšší jezdci se obvykle cítili pohodlně na kolech Mondraker velikosti M, lehké eMTB Dune velikosti M je stejné jako kolo jakékoli jiné značky velikosti M. Dune jsme mohli otestovat ve velikosti M i L a níže se s vámi podělíme o naše dojmy z jízdy.

Mondraker Dune Carbon je k dispozici ve třech modelových variantách a jako rámová sada. Dune Carbon XR, který jsme testovali, za cenu 11 999 EUR, je nejvyšším modelem řady se specifikací nejvíce orientovanou na sjezd. Je to jediný model se 180 mm předního zdvihu. Pojezd zajišťuje Öhlins: odpružená vidlice RFX38 se vzadu setkává s cívkovým tlumičem Öhlins TTX22 M.2. Zadní tlumič je dalším výrazným prvkem Dune XR.
Zajímavosti
modelu

Bosch SX 55Nm
Bosch compact tube 400Wh
Bosch Kiox 500 + frame remote
karbonový rám 2,66kg
27,5" zadní kolo
29" přední kolo
Vidlice | tlumič | |
---|---|---|
verze R | FOX 38 Float 3P | Fox Float X Performance EVOL |
verze RR | Öhlins RXF 38 | Öhlins TTX Air 205X65mm |
verze XR | Öhlins RXF 38 | Öhlins TTX22M.2 205x65mm |
Přehazovačka | Kazeta | |
---|---|---|
verze R | Sram GX Eagle | Sram PG-1230, 11-50T, 12s |
verze RR | Sram GX Eagle AXS | Sram XS-1275, 10-52T, T-Type, 12s |
verze XR | Sram X0 Eagle AXS | Sram XG-1295, 10-52T, T-Type, 12s |
Brzdy | brzdič | |
---|---|---|
verze R | Sram DB8 | Sram DB8 4 píst |
verze RR | Sram Code Bronze Stealth | Sram Code Bronze Stealth 4 píst |
verze XR | Sram Code Ultimate Stealth | Sram Code Ultimate Stealth 4 píst |
Bosch SX 55Nm
Bosch compact tube 400Wh
Bosch Kiox 500 + frame remote
karbonový rám 2,66kg
27,5" zadní kolo
29" přední kolo
Vidlice | tlumič | |
---|---|---|
verze R | FOX 38 Float 3P | Fox Float X Performance EVOL |
verze RR | Öhlins RXF 38 | Öhlins TTX Air 205X65mm |
verze XR | Öhlins RXF 38 | Öhlins TTX22M.2 205x65mm |
Přehazovačka | Kazeta | |
---|---|---|
verze R | Sram GX Eagle | Sram PG-1230, 11-50T, 12s |
verze RR | Sram GX Eagle AXS | Sram XS-1275, 10-52T, T-Type, 12s |
verze XR | Sram X0 Eagle AXS | Sram XG-1295, 10-52T, T-Type, 12s |
Brzdy | brzdič | |
---|---|---|
verze R | Sram DB8 | Sram DB8 4 píst |
verze RR | Sram Code Bronze Stealth | Sram Code Bronze Stealth 4 píst |
verze XR | Sram Code Ultimate Stealth | Sram Code Ultimate Stealth 4 píst |

ZÁVĚREM
Mondraker Dune Carbon je úspěšná nová edice, která nyní obsahuje chytrý a všestranný motor Bosch SX. Design Dune je sexy, jeho výkon při sjezdu v technickém terénu ještě atraktivnější. Na nenáročných nebo flow trailech to ale rychle omrzí.
design
motor bosch SX
kompatibilní s POWERMORE 250
odpružení poskytuje solidní trakci
Displej Bosch Kiox 500 – drahý, špatně umístěný a často nepotřebný
nízká hloubka sloupku sedlovky a krátký zdvih
komplexní nastavení komponentů öhlins
Modely Mondraker 2024
Představení kompletní modelové řady Mondraker 2024 a novinek Bosch pro rok 2024.
Zdroj: https://ebike-mtb.com