Obsah článku
Test nového motoru pro elektrokola - OLI SPORT
Po představení nové kolekce elektrokol českého výrobce Crussis pro rok 2021 se rozvířila diskuze okolo nového typu motoru OLI, který se objevil v produktové nabídce a rozvířil tak klidné vody, kde v předcházejících sezónách měli poměrně výsadní postavení motory výrobců BAFANG, BOSCH, YAMAHA a SHIMANO.
Motor vzbuzuje v posledních týdnech velkou pozornost a dostáváme na něj od vás mnoho dotazů. Upřímně musíme přiznat, že i z pozice prodejce který se v oboru pohybuje přes 12 let jsme o tomto motoru slyšeli v zásadě poprvé. Obecně se toho ví velmi málo a praktických zkušeností je jako šafránu. O to více jsme se těšili na příležitost, až budeme moci tento motor vyzkoušet v rámci rozsáhlejšího testu. Konec tlachání, pojďme se podívat tomuto motoru na zoubek.
Kdo motor vyrábí?
Motor je od italského výrobce OLI, který sídlí v italském „údolí motorů“ a podle vlastního prohlášení výrobce, se jedná o největšího světového producenta průmyslových vibračních motorů.
Donedávna byly jejich systémy v segmentu elektrokol známé hlavně v Itálii, kde je používají např. modely Bianchi. Nicméně od sezóny 2021 je můžeme najít v rámci českého trhu exkluzivně i u modelů značky Crussis.
Co o novém motoru víme?
Elektromotor OLI SPORT o nominálním výkonu 250W (max. 700W) dobře balancuje mezi točivým momentem a spotřebou, která je pro elektrokolo vždy důležitým parametrem. Motor umí při zachování nízké spotřeby poskytnout úctyhodných 83Nm. Motor je vybaven torzním snímačem síly šlapání a regulaci výkonu zabezpečuje řídící jednotka, která neustále vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálů. Zjednodušeně řečeno vše funguje tak, že čím větší výkon při jízdě (při šlapání do pedálů) vynaložíte, tím více vám motor pomůže.

Hlavní technické parametry
Nominální výkon - 250 W
Maximální výkon - 700 W
Kroutící moment výkon - 83 Nm
Váha - 3,5 kg
Na čem jsme testovali?
CRUSSIS OLI Fionna 8.6-S, 17" (2021) 630Wh, horské 29"
CRUSSIS OLI LARGO 8.6-S, 20" (2021) 630Wh, horské 29"
Kdy a kde jsme motor testovali?
Testovali jsem v průběhu měsíce října, kdy nám tedy bohužel moc nepřálo počasí. Většinu času bylo dost deštivo a teplota se pohybovala okolo 10-16 stupňů. Na druhou stranu dostal motor i kolo pěkně za uši, takže pro účely testování to byly sice náročnější podmínky, ale zase nám to pomohlo lépe nasimulovat extrémní provoz, v rámci kterého se mnohem dříve projeví potencionální slabiny, jak motoru, tak i elektrokola.
Většinu testu jsme absolvovali na domácí půdě, tedy na Kokořínsku, kde je dostatečný počet lesních cest, trailů a prudších výjezdů. Techniku tak můžeme důkladně prověřit. Navíc testujeme dlouhodobě na vybraných úsecích, aby bylo porovnání co nejobjektivnější. V rámci testu se nás na kolech vystřídalo více, pro lepší představu uvádíme průměrnou váhu jezdce 85 kg při výšce 180-185 cm.

Naše první jízda a pocity
První testovací jízda vedla přímo do srdce Kokořínska, kam to máme od prodejny cca. 15 km a je zde hned několik testovacích tras, kde se s novým kolem seznamujeme a získáváme první zkušenosti. Hned na prvních kilometrech nás velmi mile překvapil reálný výkon motoru a jeho citlivé a přesné dávkování asistence motoru, v tomto ohledu nám motor připomíná chování YAMAHY a určitě je pocit o něco lepší než u velmi často porovnávaného motoru BAFANG. Charakteristika motoru je o něco sportovnější a hned na prvních kilometrech jsem se s motorem sehrál.

Projev motoru je kultivovaný a dávkování přípomoci motoru nijak neobtěžuje, i v technických pasážích je zcela předvídatelné, proto vás nedostane do nějaké složité situace. Co se týče akustického projevu, ten mě nijak neobtěžoval a motor patří určitě mezi ty tišší na trhu, nicméně subjektivně bych řekl, že motor BAFANG je v tomto ohledu o něco lepší.
I jízda s vypnutým motorem je na hodně podobné úrovni jako je BAFANG, nicméně s motorem BOSCH nebo YAMAHA se pořád jezdí bez zapnuté asistence o něco lépe.
Ovládání a displej
Kladně hodnotím samotné ovládání a displej jako takový. Jeho rozměr je naprosto optimální, je dobře čitelný, nijak nepřekáží a jeho umístění uprostřed řidítek je praktické. Plusové body získává displej za plnobarevné podsvícení, věřím, že spousta zákazníků ocení i to, že disponuje češtinou a kromě obvyklých tachometrových funkcí zobrazuje také aktuální výkon motoru, spotřebu energie na ujetý kilometr, výkon jezdce ve wattech, apod.
Mě osobně bavilo projet stejný úsek několika různými způsoby, kdy jsem mohl volit jiný převod, jinou rychlost, jinou úroveň asistence a mohl jsem si objektivně a jednoduše vyhodnotit, jaký to má vliv na spotřebu energie.

Ukazatel spotřeby energie na ujetý kilometr vám dává naprostou kontrolu nad dojezdem. Nejenom, že ukazuje přesná procenta, ale i přesné napětí baterie. V tomto ohledu displej poskytuje výrazně vyšší uživatelský komfort než většina základních displejů i od dražších výrobců jako je BOSCH, YAMAHA nebo SHIMANO. Sílu podpory motoru si můžete vybrat z pěti asistenčních režimů, které jsou označeny jednoduše čísly 1 až 5. Nechybí asistent chůze tzv. “WALK”, který můžete použít při tlačení kola do prudkého kopce. To co bych jako uživatel ocenil, je USB výstup pro možnost dobíjení telefonu nebo světla.

Ovladač, kterým si vybíráte sílu pomoci motoru a přepínáte funkce displeje je umístěný na levé straně řídítek. Okamžitě mi dobře padl do ruky a i při jízdě např. do delšího kopce, kdy se často držím za brzdové páčky mi ovladač nijak nepřekážel. Zde vychází OLI systém jednoznačně lépe než je tomu např. u motorů BAFANG, kde je ovladač ergonomicky slabší a také je o něco náchylnější na případně poškození v terénu či při převozu kola např. v autě.
To co mi na přišlo trochu zbytečně komplikované je fakt, že je kolo nutné zapnout (aktivovat) přímo na baterii, což dnes působí již trošku zastarale. Většinu elektrokol dnes můžete zapnout přímo přes ovladač na řídítkách, což je pohodlnější. Chvilku mi trvalo, než jsem si to na to zvykl, ale na druhou stranu to není nic zásadního, s čím byste měli mít při běžné používání větší problém.
Přehled dojezdu na jednotlivé jízdní režimy
Níže naleznete tabulku s přehledem orientačních dojezdů, které jsou odvozené od mnoha faktorů - jako např. síla podpory motoru, charakter jízdy a podmínky, ve kterých jsme se v průběhu testu pohybovali. Věříme, že vám uvedený přehled pomůže získat lepší představu o dojezdu motoru OLI s kapacitou baterie 630 Wh a váze jezdce okolo 85 kg. Doplňujeme, že test probíhal již za chladnějšího počasí, kdy se kapacita baterie také o něco sníží.

Výsledky testů poukazují na velmi podobné dojezdové vlastnosti jako jsou u motoru BAFANG. Je jasné, že dojezd ovlivňuje strašně široké spektrum faktorů, proto zde nechceme prezentovat přesné výsledky, jelikož bez jednotné a spravedlivé metodiky by to bylo zbytečně zavádějící.
Při váze 85 kg a výšce 183 cm jsem v podzimních sychravých a chladných dnech dosáhl obvykle dojezdu od 65 do 105 km v závislosti na stylu jízdy a podmínkách, za kterých jsem jezdil. Moje zkušenost s motorem Bafang je velmi podobná, opačně s motorem Bosch bych při stejné kapacitě baterie dokázal najezdit o cca. 15-20% km více. Obecně hodnotím dojezd kladně.
Design a zabudování motoru
Zabudování motoru do kola samotného je srovnatelné s motory Bafang. Technicky tam nevidíme žádný problém. To co se nám však příliš nelíbilo, je design krytu motoru, který na levé straně působí trochu zastarale a zbytečně přitahuje pozornost oka, pokud na kolo koukáte z této strany.

Motor jsme po najetí 500 km cvičně demontovali a znovu vrátili do kola zpět. Vše bez problému, lícování všech krytů je přesné a v rámci testů se nám neobjevil ani žádný nechtěný zvuk, vrzání či cvakání, které se umí občas u levnějších středových motorů po zajetí kola objevit. Dojezd motoru OLI s baterií 630Wh (napětí 36V).

Chování motoru v těžkém terénu a jeho výkon
Hned po zajetí do terénu kolo pěkně poslouchalo a motor poskytoval dostatek výkonu. V těžkém terénu nám motor ukázal svojí konkurenční výhodu a tou je bezpochyby o něco větší reálný výkon, než je tomu u přímého konkurenta, kterým je motor BAFANG M400/M420 (80 Nm) a případně i Bafang M500 (95 Nm). V rámci reálného srovnání poměrně velice rychle zjistíte, že motory Bafang v reálných podmínkách nedosahují deklarovaných výkonů a v rámci přímého srovnání jsou i papírově slabší motory Bosch, Yamaha a v tomto případě i testovaný OLI výkonnější.
Podle našich testů a pocitů se motor výkonově přibližuje nejvíce motorizaci YAMAHA. V praxi je tedy motor OLI o něco výkonnější a dynamičtější než motor Bafang. Nicméně Bosch nebo Yamaha má v praxi síly stále o něco více.

Motor OLI působí stabilním a přirozeným dojmem. I při jízdě v těžkém a hodně členitém terénu motoru nechybí dynamika a i od nízkých otáček motor poskytuje dostatečnou porci síly.
Velké plus je za mě určitá předvídatelnost motoru, která vám především v krizových situacích a hodně technických pasážích, přidává na jistotě. I ve velmi strmých výjezdech na podmáčeném terénu je chování motoru dobře kontrolovatelné a nehrozí žádné zběsilé cukání či prohrabávání.

Když jsme porovnávali výkon motoru na velmi prudkém a táhlém stoupání po asfaltové cestě, bylo cítit, že při nižší kadenci šlapání motoru dochází trochu dech - ale to je v zásadě charakteristický jev i motoru BAFANG, takže v tomto ohledu vychází oba motory srovnatelně.
Pokud hledáte kolo na zdolávání extrémních kopců nebo vážíte přes 100 kg, doporučuji se orientovat spíše na vykonnově silnější motory BOSCH, YAMAHA, BROSE nebo nové Shimano EP8. Pokud budeme vycházet ale z toho, že většina modelů osazených motorem OLI je určena hlavně na rekreační cykloturistiku a víkendové výlety krajinou, není v tomto směru motoru větší limit.

Jak je to se zrychlením elektrokola?
Celý test jsme realizovali v továrním nastavení motoru, tedy s rychlostním limitem +/- 25 km/h, abychom poskytli objektivní srovnání s ostatními modely. Samozřejmě otázka čip tuningu (odstranění rychlostního limitu) je poměrně citlivá otázka. Každý z nás na to může mít jiný názor. V tomto směru nám nepřísluší zaujímat nějaké oficiální stanovisko.
Pokud vás však zajímá, zda je možné tento motor zrychlit, tak vám uděláme radost. I přesto, že to nejprve vypadalo, že odstranění rychlostního limitu nebude možné, nakonec se nám podařilo najít vhodné řešení. Je pravda, že úprava je technicky náročnější, než je tomu např. u motorů BAFANG, ale je to proveditelné. Více informací o této úpravě naleznete ZDE
Hodnocení
Výhody:
- Příjemný a přirozený jízdní projev
- Dobrá ergonomie ovládacího panelu
- Přesné dávkování výkonu
- Dostatečný výkon motoru pro rekreační využití, kroutící moment 83 Nm
- Zpracování displeje s nadstandardním množstvím funkcí
- Ukazatel průměrné spotřeby energie na ujetý km
- Menu v češtině
- Rozumná cenová hladina (cenově dostupnější než např. BOSCH či YAMAHA)
- O něco lepší dojezdy v porovnání s konkurenčním motorem BAFANG
Nevýhody:
- Vyšší spotřeba energie v prudších a delších stoupáních nebo při váze jezdce nad 100 kg. To má za následek o něco kratší dojezdy než u motorizace BOSCH, pokud to porovnáme se stejnou kapacitou baterie. Na druhou stranu máte možnost volby vyšší kapacity baterie, takže si tuto slabinu můžete kompenzovat větší kapacitou baterie. Nicméně nám přijde důležité, abyste o tom věděli dříve, než si elektrokolo zakoupíte.
- Druhý nedostatek vidíme v rozporu mezi papírovou hodnotou kroutícího momentu a výkonem v reálných podmínkách. Toto můžeme vytknout jak motoru OLI, tak i motoru BAFANG. Výrobce uvádí ve svých technických parametrech kroutící moment 85Nm (80-95Nm u Bafangu) nicméně v praktickém srovnání můžeme celkem jednoznačně pozorovat, že výkon těchto motorů je o něco nižší než např. u YAMAHY nebo BOSCH, kteří disponují papírově nižšími hodnotami (nicméně v praxi jsou motory silnější). S tímto je tedy dobré pracovat při výběru vhodného elektrokola. Pokud vážíte přes 100 kg, doporučujeme si před zakoupením motor dostatečně vyzkoušet, aby jste se vyhnuli případnému zklamání z nedostatečného reálného výkonu při jízdě do prudšího stoupání. Z mnohaletých zkušeností našich zákazníků víme, že při vyšší váze jezdce jsou lidé spokojenější s motory BOSCH nebo YAMAHA. V praxi se to projeví i tím, že u motorů BOSCH nebo YAMAHA nemusíte tolik šlapat, abyste od motoru získali vyšší míru podpory
- U testovaných modelů se občas při jízdě s vypnutým motorem ozvalo z motoru takové neurčité “drnčení/rezonance”. Pokud je motor v zátěži, uvedený jev se neobjevuje. Dle vyjádření výrobce se jedná o běžný projev motoru. Umím si představit, že toto může někoho obtěžovat - já jsem s tím větší problém neměl.
- Při jízdě bez asistence motoru se zapotíte o něco více než s novým motorem BOSCH Perf. Line CX nebo YAMAHA
- Prozatím jen velmi krátká zkušenost se servisním zabezpečením, řešením případných reklamací a vůbec chybí dlouhodobější zkušenost s touto pohonnou jednotkou. To je vždy určité riziko u nových produktů.

Pro koho není motor OLI vhodný?
To je samozřejmě těžká a složitá otázka. Každý člověk má jiné vnímání, požadavky a zkušenosti, proto berte naší odpověď jako subjektivní. Vycházíme z našich zkušeností nejen z tohoto testu, ale samozřejmě především ze servisu, kde nám ročně projdou rukama tisíce elektrokol s různými motory a příběhy. Osobně bych si tento motor nevybral za těchto okolností:
- Při váze jezdce přes 100 kg - motor v ten moment napracuje v optimálních podmínkách a budete zbytečně brzy narážet na snížený výkon motoru a vyšší spotřebu energie, což se vám projeví kratším dojezdem, než byste měl u motorů např. BOSCH či YAMAHA.
- Pro primární využití v hodně těžkém terénu nebo velkých a dlouhých kopcích (např. Alpy) - zde bych dal také přednost motorizaci BOSCH, YAMAHA, BROSE .. motor se pod tíhou dlouhodobé zátěže začne trochu zahřívat, což je první signál, že dochází ke zbytečné ztrátě energie a mnohdy i výkonu. Většinu dostupných kopců v rámci ČR zvládnete bez problému
- Pokud vyhledáváte tu nejvyšší možnou kvalitu, musíte počítat s tím, že úroveň spolehlivosti a kvalita zpracování jednotlivých prvků může být o něco slabší, než např. u BOSCHE - pokud - hledáte hodně výkonný a dynamický motor, dejte přednost motorizaci BOSCH Performance Line CX, Yamaha PW-X3 nebo Brose, a budete spokojenější

Závěrečné zhodnocení
Co napsat na závěr? V tomto případě nelze vyslovit jednoznačný verdikt. Na motor resp. elektrokolo je možné totiž koukat z více úhlů pohledu. Abychom zůstali co nejvíce objektivní a dokázali vám správně poradit při výběru, rozhodli jsme se vám níže trochu detailněji popsat modelové situace, ve kterých se zákazník nejčastěji nachází.

Vybíráte kolo v cenové relaci 40 000 - 55 000 Kč
V případě, že vybíráte elektrokolo pro rekreační využití (běžnou cykloturistiku) a nechcete investovat zbytečně moc peněz, řekněme, že se chcete pohybovat v investici 40 000 - 55 000 Kč, můžeme vám motor výrobce OLI doporučit. Kromě pohodlného a relativně výkonného elektropohonu, máte možnost pořídit slušně vybavené jízdní kolo, což je pro vaši spokojenost samozřejmě také velmi důležité. Mnoho zákazníků při výběru nového elektrokola věnuje velkou pozornost volbě pohonu a typu baterie, nicméně často zapomenout na důležitost adekvátní struktury mechanických komponentů - brzdy, vidlice, řazení, apod.
Nezapomeňte, že abyste se svým elektro kolem byli spokojení, musíte mít kromě dobrého motoru i dobré jízdní kolo jako takové. V dané cenové relaci generují momentálně modely Crussis opravdu velmi dobrý výkon. V tomto případě můžete vsadit na jistotu a pořídit model Crussis s motorizací BAFANG nebo můžete jít do určitého “neznáma” a vsadit na novou motorizaci OLI, kterou jsme zde testovali. Je pravda, že spolehlivost a servisní zabezpečení motoru není ještě trhem dlouhodobě prověřené, ale na druhou stranu má jistě tento motor hned několik konkurenčních výhod, které za určitou míru rizika stojí.
Vybíráte kolo v cenové relaci 60 000 - 80 000 Kč
Pokud bych měl k dispozici větší rozpočet, řekněme 60 000 - 80 000 Kč, musím otevřeně přiznat, že bych dal přednost “značkovějším” motorům BOSCH, YAMAMA, BROSE nebo SHIMANO. Modely od značky Crussis s motorem BOSCH naleznte např. ZDE. Přeci jenom dynamika svezení, reálné dojezdy, spolehlivost, servisní zabezpečení a řekněme i určitá přidaná hodnota v podobě zachování hodnoty kola v případě budoucího prodeje je u těchto pohonů o něco zajímavější. Důležité je však opravdu citlivě vybrat kromě motoru i zajímavou mechanickou výbavu a odpovídající nastavení geometrie a typu kola, s ohledem na to, jak budu na kole jezdit a jaká jsou moje očekávání. Aby vám pocit z dobrého motoru nekazilo horší vybavení kola.
