🛈  Upozornění: servis momentálně pouze pro OBJEDNANÉ - zjistit VÍCE

Navštivte naši prodejnu a servis v Mělníku.

Košík(0)

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Vše o motorech

Výkon vs. točivý moment u elektromotorů elektrokol

01.06.23 | 1070x přečteno


Vysvětlení základních pojmů motorů elektrokol. Výkony jednotlivých motorů a jejich přínos do jízdy. Jednoduché vysvětlení pro pochopení pojmů u elektrokola.

Sdílet



Výkon vs. točivý moment u elektromotorů elektrokol

Výkon vs. točivý moment u elektromotorů elektrokol

Výkon a točivý moment jsou dvě základní jednotky charakterizující vlastnosti motoru. Existuje mezi nimi závislost, každá veličina však vyjadřuje něco jiného. Pro rychlost jízdy není rozhodujícího nic jiného než vysoký výkon

Točivý moment motoru

První důležitý parametr je tzv. kroutící moment, což je zjednodušeně vlastně síla, kterou motor vytváří a opačně u vás je to síla, kterou tlačíte na pedál vynásobený vzdálenosti pedálu ke šlapacímu středu.

Veškerá elektrokola certifikovaná na použití v silničním provozu mají ze zákona stanovený maximální rychlost na 25 km/hod a výkon motoru omezen na 250 W. Výrobci pak tedy soutěží v parametru maximální kroutící moment.

Právě kroutící moment a jeho hodnota by vás měla zajímat. Nejlepší motory uvádí 85 Nm, ojediněle až 95 Nm.

V překladu to znamená sílu, kterou vyvinete vy, pokud se postavíte na pedál a přenesete na něj část své váhy - 40 kg. Tato hodnota hovoří o síle, jakou vyvine elektromotor. V praxi je to klíčový parametr, který vás zajímá, chcete-li zrychlit a zabrat - některé kolo zabere více, jiné méně. Některé vás veze rychleji, aníž by jste šlapali s větší silou. A toto právě charakterizuje kroutící moment - čím vyšší, tím pochopitelně lepší.

Každé kolo má však několik režimů, např. ECO, Sport a další. Tyto režimy ovlivňují maximální kroutící moment a tedy výkon, který vám kolo v daném režimu a čase dává. Chcete-li porovnat různá kola, vyzkoušejte obě kola v maximálním režimu a pak v ekonomickém. Teprve pak budete mít správnou představu o tom, jak je které kolo „živé“.

Výkon motoru

Vedle kroutícího momentu je důležitý parametr výkon motoru elektrokola ve wattech (W). V podstatě to úzce souvisí s kroutícím momentem, kde výkon představuje součin kroutícího momentu a času. K vaší představě, jaký dlouhodobý výkon vám kolo poskytne, si situaci zjednodušíme takto – průměrný, netrénovaný cyklista vyvine krátkodobě výkon okolo 2 W na 1 kg své váhy. Špičkový cyklisté jsou schopni dlouhodobě udržet 5 W/kg své váhy.

Ve vašem případě, máte-li 70kg, tak při sportovní pohodové jízdě po rovině ze sebe vydáte přibližně 100 W, což je 1,4W/kg vaší váhy. Vaše rychlost se bude pohybovat okolo 15 km/hodinu. Použijete-li pomoc elektrokola o výkonu 250 W, můžete snížit svůj výkon na 50 W, a přestože polevíte ve svém úsilí na polovinu, evidentně zrychlíte na 25 km/hodinu – rychlost a baterie o kapacitě 500 Wh vám vydrží až 2 hodiny.

Tyto čísla prosím berte jako příklad - konkrétní dojezd by záležel na vaší hmotnosti, větru, povrchu silnice, teplotě ovzduší, stavu baterie, atd. Pro základní ilustraci to ovšem stačí.

Přehled parametrů jednotlivých motorů

VýrobceTYP MOTORUtočivý moment (NM)VÁHA (kg)
BOSCH               Performance CX - SMART 85 2,84
BOSCHPerformance CX 4. Gen.85 2,79
BOSCHPerformance Line653,21
BOSCHActive Line / Active Line Plus 503,28
YAMAHAPW-X385 2,75
YAMAHAPW-X2803,06
YAMAHAPW-ST70 3,41
YAMAHAPW-TE603,4
SHIMANOEP8852,57
BAFANGM50095 (papírově*)3,41
BAFANGM400/42080 (papírově*)3,68
BROSEDrive S902,9
PANASONICGX PLUS753,25
PANASONICGX ULTIMATE952,95

Motory BAFANG jsou známé svým mírným nadhodnocováním točivého momentu. Motory mají sice papírově 80/95 Nm, ale subjektivně na nás působí slabším dojmem.

Co ale pro nás tyto hodnoty znamenají vzhledem k jízd na elektrokole? Výkon motoru je v České republice zákonem upraven na 250 W a maximální výpomoc do 25 kilometrů za hodinu. Tady tak mnoho rozdílů nenajdete, poměrně výrazně se ale může lišit točivý moment pohonu. Čím větší točivý moment je, tím se zvyšuje možný záběr motoru.

Točivý moment v rozmezí 40-60Nm

Motory s těmito hodnotami jsou určeny pro aktivní cyklisty, kteří se chtějí pohybovat po cyklostezkách či v lehčím terénu a stačí jim slabší výkon motoru.

Pokud chcete využívat elektrokolo ve větších kopcích, v těžším terénu a oceníte dynamiku motoru, vyšší akceleraci, tento motor pro vás nebude to pravé ořechové.

Příklady

BOSCH ACTIVE LINE

BOSCH Active Line je motor, který se dávají spíše na treková a krosová elektrokola. Nabízí točivý moment 40 Nm s nominálním výkonem 250 W, a maximálním výkonem 625 W 

Elektrokola s tímto typem motoru

Yamaha PW-TE

Pohonná jednotka se zaměřuje na poskytování pohodlí a stabilní jízdu v městských oblastech

Pohon má kroutící moment, který dosahuje 60 Nm

Elektrokola s tímto typem motoru

Točivý moment v rozmezí 60-70 Nm

To už jsou hodnoty, které tento motor předurčují k použití u levnějších variant horských elektrokol. Menší krouticí moment motoru snižuje dynamiku jízdy a v prudších stoupáních motoru dochází dech. Pokud máte možnost volby a chcete jezdit ve větším terénu a stoupáních, doporučujeme jít o ještě level výše.

Příklady

Bosch Performance

BOSCH Active Line je motor, který se dávají spíše na treková a krosová elektrokola. Nabízí točivý moment 40 Nm s nominálním výkonem 250 W, a maximálním výkonem 625 W 

Elektrokola s tímto typem motoru

Yamaha PW-ST

Pohonná jednotka se zaměřuje na poskytování pohodlí a stabilní jízdu v městských oblastech

Pohon má kroutící moment, který dosahuje 60 Nm

Elektrokola s tímto typem motoru

Točivý moment v rozmezí 75-95 Nm

Motor s těmito hodnotami je už prioritně určen pro terénní elektrokola, kde se očekává sportovní výkon v nejnáročnějším terénu. Velmi silný pohon v kombinaci s kvalitním jízdním kolem vytváří silnou podporu, která vám pomůže ovládnout jakýkoliv terén. 

Příklady

Bosch Performance CX gen.4

Performance Line CX je druhý nejlepší motor, který si můžete od BOSCHE pořídít. Poskytuje točivý moment až 85 Nm a maximální výkon až 850 W. Tento typ motoru se montuje na elektrokola vyšší třídy

Elektrokola s tímto typem motoru

Yamaha PW/X3

Motor PW-X3 je nástupce PW-X2, váží 2,75 kg. Zároveň se mu zvýšil točivý moment na krásných 85 Nm, takže má nyní stejná čísla jako motory od BOSCHE a SHIMANA. 

Elektrokola s tímto typem motoru

Přijďte nás navštívit. Budeme se těšit na Vaší návštěvu.

Plná prodejna elektrokol - Mělník

Akumo.cz - největší specializovaná prodejna elektrokol na trhu. Na prodej a servis elektrokol se orientujeme již od roku 2007 a za tu dobu jsme se vyprofilovali do pozice jedničky na tuzemském trhu. Naším cílem je to, abyste si v klidu mohli prohlédnout elektrokola různých značek, s možností vyzkoušení na vnitřním i venkovním testovacím okruhu.

Velký důraz poté klademe na odbornost našich zaměstnanců a špičkový servis, který je nedílnou součástí spokojenosti našich zákazníků. K dnešnímu dni máme v provozu několik desítek tisíc elektrokol, u kterých zajišťujeme kompletní asistenční a servisní služby. 
 


Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál…


Porovnání produktů zavřít

Zboží bylo přidáno do porovnání produktů.

Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.