Vaše první jízda na elektrokole. Specifika jízdy na elektrokola.
Koupili jste si své první elektrokolo a nyní se chystáte na svou první vyjížďku. Specifika jízdy na elektrokole jsou malinko odlišná od jízdy na běžném mechanickém kole a v tomto článku se pokusíme objasnit všechny výhody a odlišnosti jízdy na kole s motorem.
Elektrokolo je skvělý pomocník jak na rychlé přesuny po městě, či mezi dvěma body, ale také nám přináší neskutečnou hravost a úlevu při jízdě v terénu a ve velkém převýšení.Na první pohled nemusíte elektrokolo od běžného kola rozeznat, výrobci se skutečně snaží, aby elektrokola už byla na první pohled skoro nerozeznatelná od běžných kol, ale ta jízda na něm odlišná skutečně je, dnes si v tomto článku vysvětlíme, jak se na elektrokole chovat, jaká specifika má jízda na něm a zda je na místě nějaká obava před první jízdou?
Dbejte na bezpečnost!!
Jako se v autě před jízdou pásáme, tady všechny naše zákazníky upozorňujeme na nutnost si před první jízdou nasadit cyklistickou přilbu. Přilba Vám v tomto případě, při nějaké větší nehodě dokáže doslova zachránit život.
Pokud se chystáte na nějaké větší skotačení v terénu, pak doporučujeme i páteřový chránič, zase je to pomůcka, která Vás ochrání před variantou skončení na vozíku, možná se Vám zdá, že trochu moc strašíme, ale naši zákazníci jsou u nás na prvním místě a nepřejeme si, aby se jim něco špatného stalo a proto je možná přehnaná opatrnost na místě.
Na jízdu také doporučujeme oblečení, které by mělo tendekci se zamotat do řetězu, už i takový karambol jsme osobně zažili a řešili u našich zákazníků.
Než se vydáme na první jízdu, čemu by jsme se měli věnovat?
Příprava před jízdou na elektrokole se v některých ohledech neliší před přípravou na jízdu na kole běžném.
Kontrola tlaku v pneumatikách, pokud zakupujete elektrokolo u nás, můžete si být jisti, že tlak v pneumatikách je nastaven už od nás, ale samozřejmě následná kontrola a dofoukání při provozu je už pak na Vás. Dost často se nás naši zákaznící ptají, na jaký tlak kola foukat, vězte, že tento údaj vždy najdete na plášti kola, je tam ideální rozmezí, na jaké by měla být duše nafoukána.
Pokud je tlak v pneumatikách nížší, než by měl být, kolo pojede o poznání hůře a i dojezd na baterii tím bude velmi negativně ovlivněn.
Před první jízdou se také seznamte s brzdami, většina elektrokol již má brzdy hydraulické, kotoučové a pokud Vy jste dosud byli zvyklí na brzdy čelisťové, tak zvané V-Braky, je potřeba si chvíli zvykat, kotoučové brzdy jsou daleko ostřejší, tedy zmáčknutí brzdové páky zde musí být pozvolnější a měkčí, aby Vás to nevystřelilo z kola. Na druhou stranu, pokud je kolo nové, brzdy jsou ze začátku takové jalové, je potřeba obroušení kotoučů a destiček, aby jejich potenciál se plně projevil a to se stane cca po 100km jízdy.
Znáte dojezdovou vzdálenost a máte zkontrolované nabití baterie?
Od kapacity baterie se odvíjí dojezd elektrokola, samozřejmě ten je i ovlivněn mnoha jinými parametry, jiný dojezd bude mít cyklista se 100kg a jiný cyklista s kily 50, ale i tak je důležité vědět, jaký teoretický dojezd výrobce udává, aby Vás kolo někde nenechalo bez energie a Vy jste nemuseli šlapat bez pomoci, ono to jde, na většině elektrokol je dnes i odpor při vypnutém motoru na pedálech relativně malý, ale jsou varianty motorů, kde šlapání bez motoru je méně pohodlné a to pak pokud jste nějakou delší vzdálenost od domova nemusí být úplně příjemné, byla by to taková menší posilovna na Vaše svaly na nohou.
Každé elektrokolo má samozřejmě i display, který Vám neustále vypočítává dojezd na jednotlivé přípomoci a pomocí něj se můžete jistě řídit, je to taková berlička, aby jste skutečně neskončili s vybitým kolem daleko od domova.
Pokud chcete mít dojezd velký, je potřeba se vyvarovat jízdy na nejvyšší stupeň pomoci a jízdy na těžký převod, to pak energie z baterie ubývá velmi rychle.
Dnes si také můžete nabít baterii doslova kdekoli, buď existují nabíjecí stanice a na nejfrektovanějších cyklotrasách už dnes velmi časté a nebo můžete vozit nabíječku svou, ty už jsou dnes velmi kompaktní a lehké a proto není složité si je vzít na cestu s sebou a pak už stačí poprosit např. ochotného restauratéra a nebo hospodského, aby Vám baterii hodil na nabíječku.
Do 80% nabití obecně dokáže nabíječka dobít baterii za cca 2 hodiny a to je doba za kterou si dáte oběd a můžete zpátky na trasu.
Chvilka zvykání. Osahejte si asistenci.
Strach není určitě na místě. Elektrokolo se chová skutečně jako běžné kolo, jen s tím rozdílem, že Vám do pedálu někdo přišlapává a vy se tedy tolik nenadřete. Elektrokolo není motorka, jedná se zde skutečně jen o asistenci do Vašeho šlapání a ta je velmi kultivovaná a postupná, určitě s Vámi kolo při rozjezdu nevystartuje jako raketa.
Na druhou stranu je podle nás zásadní vědět, jaký motor máte na kole osazen a jaká snímače motor má, podle toho se pak i liší chod samotného motoru.
V tomto článku bych Vás chtěl upozornit na dva zásadní rozdíly mezi elektromotory a to na místo usazení motoru, motor může být buď středový, je hned u pedálů a nebo můžete mít motor nábojový, ten je umístěn ve středu samotného kola, ať už předního, či zadního a podle toho se pak i liší systémn pomoci.
Pokud máte motor nábojový, ten má snímač, který pracuje na základě vašeho točení klikou, čím rychleji točíte, tím silněji motor pomáhá, ale má nevýhodu v tom, že přípomoc není tak přesná, zatočíte chvilku se nic neděje a pak Vás motor postrčí, je to takové postrkávadlo, dnes je to už varianta jen u nejlevnějších elektokol.
Naproti tomu motor středový má snímač tlaku na pedálu a jím se řídí, tedy podle toho jakým tlakem do pedálu zatlačíte, takovou silou Vám pak motor odpoví, výhoda je v tom, že motor je velmi přesný a pomáhá skutečně jen do vašeho záběru.
Znalost správného typu Vám zaručí ideální spolupráci s motorem.
Na závěr si už jen povíme, jaké výhody nám jízda na elektrokole přináší?
Vědci z univerzity v Basileji zveřejnili výsledky květnového výzkumu, který porovnával vliv jízdy na kole a elektrokole na kardiovaskulární systém. Naměřené hodnoty ukázaly, že obě pozorované skupiny dosahovaly nečekaně podobných výsledků.
Studie se zúčastnilo třicet dva netrénovaných mužů středního věku, kteří se potýkali s problémy s nadváhou. Zhruba polovina z nich užívala po dobu čtyř týdnů alespoň třikrát týdně elektrokolo, druhá půlka pak po stejně dlouhou dobu užívala klasické kolo. Rychlost jízdy si mohli určovat sami dobrovolníci.
A výsledky? Ty potvrdily závěry norské studie z loňského roku – fyzická aktivita je proti klidovému stavu při jízdě na elektrokole 8,5krát vyšší a při jízdě na běžném kole 10,9krát vyšší. Podle vědců je tento rozdíl mnohem menší, než předpokládali. A do třetice potvrzují blahodárný vliv elektrokol i závěry nedávného výzkumu coloradské univerzity, jehož účastníci jezdili po dobu jednoho měsíce do práce na e-kole. I za tuto krátkou dobu se jim zvýšila aerobní kapacita a ustálila se hladina cukru v krvi.
Klasičtí cyklisté a laická veřejnost jízdu na elektrokole obvykle kvůli přídavnému motoru podceňují. Ten má však v drtivé většině případů pouze podpůrnou funkci, takže jezdec musí stále šlapat a vyvíjet tak slušnou fyzickou aktivitu.
Studie mě přesvědčila o výhodách koupě elektrokola a chci si elektrokolo zakoupit.
Rádi Vám pomůžeme s výběrem Vašeho prvního elektrokola s přihlédnutím k Vašim preferencím, vždy se snažíme, aby náš zákazník odjížděl spokojený a s kolem, které mu bude v delším výhledu dělat radost. Každý zákazník je originál a tak k němu také přistupujeme. Můžete se zastavit u nás na prodejně a vybereme elektrokolo přímo na místě a nebo můžeme předvýběr udělat po telefonu, či mailu.
Zde si můžete prohlédnout kompletní nabídku našich elektrokol.
Přijďte nás navštívit. Budeme se těšit na Vaší návštěvu.
Plná prodejna elektrokol - Mělník
Akumo.cz - největší specializovaná prodejna elektrokol na trhu. Na prodej a servis elektrokol se orientujeme již od roku 2007 a za tu dobu jsme se vyprofilovali do pozice jedničky na tuzemském trhu. Naším cílem je to, abyste si v klidu mohli prohlédnout elektrokola různých značek, s možností vyzkoušení na vnitřním i venkovním testovacím okruhu.
Velký důraz poté klademe na odbornost našich zaměstnanců a špičkový servis, který je nedílnou součástí spokojenosti našich zákazníků. K dnešnímu dni máme v provozu několik desítek tisíc elektrokol, u kterých zajišťujeme kompletní asistenční a servisní služby.