Proč je potřeba servis?
Jestliže vám elektrokolo dělalo celou sezónu radost, bylo by dobré udělat radost i jemu, a dopřát mu posezónní servis. S určitou dávkou času, šikovnosti a sebejistoty si můžete servis provést sami, ale pokud se na to necítíte, není žádná ostuda dát elektrokolo do servisu.
Poskytnete-li elektrokolu pravidelnou údržbu a servis automaticky tím prodlužujete jeho životnost. Pokud si servis děláte doma sami, bylo by i tak dobré odvézt elektrokolo minimálně na diagnostiku a zkontrolování elektrických částí do odborného servisu.
Dát elektrokolo do servisu v tuto roční dobu má ale jednu ryze praktickou výhodu - servisy nejsou po sezóně tolik vytížené jako na jaře, a vy máte jistotu že budete moc na elektrokole vyrazit s prvními paprsky jarního slunce, když budou ostatní stále ještě čekat!
Baterie
srdce elektrokola
Baterie je společně s motorem nejdůležitějším komponentem elektrokola. Kvalita baterie přímo ovlivňuje jízdní vlastnosti, dojezd a životnost a v neposlední řadě vaší spokojenost s produktem. Proto je dobré kupovat elektrokola, u kterých máte jistotu, že využívají vyzkoušené technologie od předních výrobců. Pouze tak se vyhnete zbytečným starostem a případným "zbytečným" investicím do nové baterie.
Doba nabíjení baterie
Na co si dát pozor?
Nevybíjejte baterii "do mrtva"
A když se vám to přece jen podaří, tak ji ihned nabijte. Nenechávejte ji ležet prázdnou, může dojít k jejímu nevratnému poškození.
V sezóně dobíjejte na 100% hned po dojezdu
Současné baterie Li-Ion nebo Li-Pol nabíjejte bez ohledu na zůstatek kapacity hned po dojezdu (často se setkáte s argumentem, že se má baterie nejdříve zcela vybít - je to nesmysl a těmto moderním bateriím to naopak škodí).
Mimo sezónu když nejezdíte, dobijte na 60%
60% nabití při nepoužívání baterie je pro její životnost nejoptimálnější (tj. 3 čárky z 5 na ukazateli). 1x měsičně zkontrolujte. Jakmile kapacita klesne na 40% (2 čárky z 5), dobijte opět na 60%.
Mechanická část elektrokola
Jelikož jsou díky větší hmotnosti elektrokola jeho součásti namáhány více než u klasického kola, měli bychom jim věnovat o to větší péči. Níže naleznete seznam úkonů, které doporučujeme provést jako součást údržby mechanické části.
Mytí a čištění
Elektrokolo před první kontrolou čí zásahem nejprve řádně umyjte a očistěte. Určitě nechcete jezdit novou sezónu na elektrokole s loňskými nečistotami. Čisté elektrokolo se lépe servisu.
Kontrola řetězu a řetězové linky
Základní součástí je řetěz. Ten bychom měli vyčistit a poté namazat. Olej nejenom že maže, ale i konzervuje, takže máte jistotu že vám přes zimu řetěz nezrezaví.
Kontrola tlumičů
Poté tu je odpružení - stejně jako u řetězu je dobré očistit kluzáky a poté je zakonzervovat silikonovým sprejem. Když ještě jednou za měsíc párkrát propružíte, zabráníte vysušení gufer.
Displej
Další věcí je displej - pokud máte odjímatelný (BOSCH KIOX, NYON, INTUVIA a COBI.BIKE), vyjměte ho z elektrokola a ideálně uskladněte společně s akumulátorem.
Motor
Motor je v podstatě bezúdržbový, proto není potřeba věnovat mu při zazimování větší péči. Samozřejmě je tu výjimka - pokud jste si v sezóně všimli divného chování motoru, zvýšené hlučnosti, vypadávání přípomoci nebo něčeho podobného, je potřeba svěřit kolo odborníkům.
Finální uskladnění
Stejně jako akumulátor, i elektrokolo by mělo být uskladněno v suchém prostředí. Ideální je zkontrolovat i tlak v pneumatikách - když bude nízký tlak, může dlouhodobé stání elektrokola poničit pláště. I při správném tlaku v pneumatikách je dobré elektrokolo buď pověsit na zeď, popřípadě každý měsíc elektrokolo o kousek posunout, aby nebyl plášť zdeformovaný na stejném místě.
Toto je za nás vše, co je potřeba udělat. Každopádně vám ještě před zazimováním přejeme ještě spoustu slunečních dní! ☀️