Úvod
Stejně jako v minulém díle, i dnes začneme s obecnými informacemi.
Chybové hlášení nemusí hned znamenat, že je elektrokolo rozbité. Asi každý jsme již někdy viděli při brouzdání po internetu hlášku "chyba 404 - stránka nenalezna". Občas stačí stránku obnovit a chyba sama zmizí. K chybám dochází například, když se senzor nedokáže správně nakalibrovat, když je přerušeno spojení, nebo když software narazí na nějakou anomálii. Než začneme s konkrétními hlašeními, je zde pár obecných typů:
- Vypněte elektrokolo a počkejte přibližně 10 sekund. Stejně jako u počítače může restart udělat zázraky!
- Zkontrolujte, zda je Vaše baterie správně nainstalována a nabitá
- Není nějaký kontakt porušený? Zkontrolujte, zda je displej správně zapojen a zkontrolujte všechny viditelné připojovací body
- Neztratili jste magnet na drátech kola? Není přetočený? Pokud magnet chybí, motor nedokáže správně určit rychlost a přepne se do nouzového režimu, nebo přestane pracovat úplně

Jedna z nejčastějších příčin chybového hlášení - chybějící nebo přetočený magnet
Pokud žádný z těchto triků problém nevyřeší, podívejte se na číslo chybového hlášení a zjistěte co znamená. Níže uvádíme nejčastější chybové hlášení u motorů značky YAMAHA a jejich řešení.
Chybové hlášení YAMAHA
Japonský výrobce YAMAHA je považován za průkopníka motorů pro elektrokola a vyrábí je masově od roku 1993. GIANT vyrábí svá elektrokola s motory YAMAHA od roku 2013. Kromě motorů BOSCH se i HAIBIKE od roku 2014 spoléhá na systémy YAMAHA.
Situace s YAMAHOU je trošku komplikovanější než u BOSCHE, protože výrobci jízdních kol mohou svoje elektrokolo vybavit vlastním displejem, baterií atd. Jelikož výrobce jízdních kol nemusí používat celý systém YAMAHA, neexistují jednotné chybové kódy. Abychom vám to trochu usnadnili, sestavili jsme seznam se všemi běžnými kombinacemi chyb.
Chybové kódy YAMAHA/GIANT
Na elektrokolech značky GIANT jsou chybové kódy indikovány blikajícími diodami stavu baterie na displeji. V případě chyby budou všechny diody baterie třikrát blikat. Jedna dioda pak nadále bliká, zatímco všechny ostatní nesvítí. Trvale blikající indikátor označuje problém.
Pokud nelze chybový kód opravit ihned po jeho zobrazení, měli byste kolo odvézt prodejci, který si přes Bluetooth připojení k elektrokolu může přečíst přesný chybový kód.
U nových modelů Trance E +, Stance E + a zbrusu nových modelů Reign GAINT záměrně vypustil velký displej a vyměnil jej za nový ovladač RideControl ONE. Kompaktní ovládání umožňuje přepínat mezi jízdními režimy pouhým stisknutím tlačítka. LED diody poskytují všechny relevantní informace o úrovních podpory a stavu nabití baterie. Samostatná LED dioda, která je umístěna mezi tlačítkem zapnutí / vypnutí a světelným tlačítkem se rozsvítí, když indikuje chybu.
Aplikace RideControl vám umožní identifikovat chybu a také vám poskytne užitečné rady pro řešení potíží.

Chybový kód | PŘÍČINA | ŘEŠENÍ |
---|---|---|
A1 | Jednotka motoru | Vypněte systém a po cca. 20 sekundách ho znovu zapněte |
A2 | Řídící jednotka displeje | Zkontrolujte zapojení kabelu Vyměňte displej |
A3 | Bluetooth | Vypněte systém a po cca. 20 sekundách ho znovu zapněte Vyměňte řídící jednotku displeje Vypněte všechna Bluetooth zařízení v okolí, aby nedošlo k párování |
A4 | EnergyPak (baterie) | Nabijte baterii Aktualizujte software |
A5 | Snímač rychlosti | Zkontrolujte zapojení Vyměňte čidlo Zkontrolujte polohu magnetu na drátech zadního kola |
Chybové kódy YAMAHA/HAIBIKE
Michael Albrecht, vedoucí servisu ve skupině Winora Group, považuje otočený magnet na zadním kole jako nejčastější poruchu.
Tato chyba se na Yamaha PW-X displeji promítne následovně:
- SPD SNSR (snímač rychlosti)
- CHK MAGNET (zkontrolujte magnet)
Pokud se na displeji zobrazuje tato chybová zpráva, měli byste zkontrolovat polohu magnetu. Pokud chybové hlášení stále přetrvává i když je magnet ve správné poloze, požádejte svého prodejce aby zkontroloval zapojení konektoru.
Zatímco motor bude pokračovat v práci, bude v případě poruchy sledovat naprogramované převodové poměry, ale nebude pracovat na plný výkon a ani nebude zobrazovat aktuální rychlost.
Michael vysvětluje, že motor YAMAHA je velmi spolehlivý a poruchy samotného motoru jsou málo časté. Když se zobrazí chybové kódy 31 až 37, chyba je ovlivněna torzním snímačem. V těchto případech byste měli navštívit nejbližšího prodejce Winora / Haibike, tyto chyby lze často snadno vyřešit! Chybové kódy 38 a 39 označují vadný snímač kliky.
Pokud jste zjistili, že váš problém není způsoben znečištěným nebo nesprávně zarovnaným magnetem, Michael doporučuje obrátit se na vašeho prodejce, který může identifikovat chybový kód pomocí diagnostického nástroje YAMAHA a chybu odstranit.
Chybový kód | PŘÍČINA | ŘEŠENÍ |
---|---|---|
31/32 | Kabel propojující torzní snímač a řídící jednotku je vadný Vada kabelu mezi cívkou a deskou plošných spojů | Pokud systém nezjistí žádné chyby, může se po restartu vrátit do normálního provozu. Jinak musí být vyměněn torzní snímač |
33 - 37 | Abnormální pohotovostní, nebo abnormální provozní napětí | Pokud systém nezjistí žádné chyby, může se po restartu vrátit do normálního provozu. Pokud systém detekuje chybu několikrát za sebou, nemůže naběhnout do normálního režimu. Poté je potřeba buď: 1. Nastavit referenční hodnotu napětí torzního snímače 2. Vyměňte torzní snímač 3. Vyměňte ovladač |
38 | Vadný torzní snímač, nebo snímač kliky | Vyměňte torzní snímač, snímač kliky, nebo hnací hřídel |
39 | Zkratovaný, nebo vadný snímač kliky | Vyměňte řídící jednotku, nebo hnací hřídel |
Závěr
Doufáme, že pokud se dostanete do na začátku zmíněné situace, tak vám tyto informace pomůžou. Ale samozřejmě o to víc doufáme, že se do takové situace nikdy nedostanete!
V příštím díle našeho miniseriálu o chybových hlášeních se můžete těšit na chybová hlášení a jejich řešení u motorů SHIMANO.
Mohlo by Vás zajímat:
Zdroj: https://ebike-mtb.com/en/ebike-error-codes/?fbclid=IwAR10ASnWzpbjbpsIF9MGeRjx2XLe1qK1nDkdGJZaeNK33dtu4SnS6p9543Q