Úvod
Stejně jako v minulém díle, i dnes začneme s obecnými informacemi.
Chybové hlášení nemusí hned znamenat, že je elektrokolo rozbité. Asi každý jsme již někdy viděli při brouzdání po internetu hlášku "chyba 404 - stránka nenalezna". Občas stačí stránku obnovit a chyba sama zmizí. K chybám dochází například, když se senzor nedokáže správně nakalibrovat, když je přerušeno spojení, nebo když software narazí na nějakou anomálii.
Než začneme s konkrétními hlašeními, je zde pár obecných typů:
- Vypněte elektrokolo a počkejte přibližně 10 sekund. Stejně jako u počítače může restart udělat zázraky!
- Zkontrolujte, zda je Vaše baterie správně nainstalována a nabitá
- Není nějaký kontakt porušený? Zkontrolujte, zda je displej správně zapojen a zkontrolujte všechny viditelné připojovací body
- Neztratili jste magnet na drátech kola? Není přetočený? Pokud magnet chybí, motor nedokáže správně určit rychlost a přepne se do nouzového režimu, nebo přestane pracovat úplně

Jedna z nejčastějších příčin chybového hlášení - chybějící nebo přetočený magnet
Chybové hlášení YAMAHA
Japonský výrobce YAMAHA je považován za průkopníka motorů pro elektrokola a vyrábí je masově od roku 1993. GIANT vyrábí svá elektrokola s motory YAMAHA od roku 2013. Kromě motorů BOSCH se i HAIBIKE od roku 2014 spoléhá na systémy YAMAHA.
Situace s YAMAHOU je trošku komplikovanější než u BOSCHE, protože výrobci jízdních kol mohou svoje elektrokolo vybavit vlastním displejem, baterií atd. Jelikož výrobce jízdních kol nemusí používat celý systém YAMAHA, neexistují jednotné chybové kódy. Abychom vám to trochu usnadnili, sestavili jsme seznam se všemi běžnými kombinacemi chyb.
Chybové kódy YAMAHA/GIANT
Na elektrokolech značky GIANT jsou chybové kódy indikovány blikajícími diodami stavu baterie na displeji. V případě chyby budou všechny diody baterie třikrát blikat. Jedna dioda pak nadále bliká, zatímco všechny ostatní nesvítí. Trvale blikající indikátor označuje problém.
Pokud nelze chybový kód opravit ihned po jeho zobrazení, měli byste kolo odvézt prodejci, který si přes Bluetooth připojení k elektrokolu může přečíst přesný chybový kód.
U nových modelů Trance E +, Stance E + a zbrusu nových modelů Reign GAINT záměrně vypustil velký displej a vyměnil jej za nový ovladač RideControl ONE. Kompaktní ovládání umožňuje přepínat mezi jízdními režimy pouhým stisknutím tlačítka. LED diody poskytují všechny relevantní informace o úrovních podpory a stavu nabití baterie. Samostatná LED dioda, která je umístěna mezi tlačítkem zapnutí / vypnutí a světelným tlačítkem se rozsvítí, když indikuje chybu.
Aplikace RideControl vám umožní identifikovat chybu a také vám poskytne užitečné rady pro řešení potíží.

Chybový kód | PŘÍČINA | ŘEŠENÍ |
---|---|---|
A1 | Jednotka motoru | Vypněte systém a po cca. 20 sekundách ho znovu zapněte |
A2 | Řídící jednotka displeje | Zkontrolujte zapojení kabelu Vyměňte displej |
A3 | Bluetooth | Vypněte systém a po cca. 20 sekundách ho znovu zapněte Vyměňte řídící jednotku displeje Vypněte všechna Bluetooth zařízení v okolí, aby nedošlo k párování |
A4 | EnergyPak (baterie) | Nabijte baterii Aktualizujte software |
A5 | Snímač rychlosti | Zkontrolujte zapojení Vyměňte čidlo Zkontrolujte polohu magnetu na drátech zadního kola |
Chybové kódy YAMAHA/HAIBIKE
Michael Albrecht, vedoucí servisu ve skupině Winora Group, považuje otočený magnet na zadním kole jako nejčastější poruchu.
Tato chyba se na Yamaha PW-X displeji promítne následovně:
- SPD SNSR (snímač rychlosti)
- CHK MAGNET (zkontrolujte magnet)
Pokud se na displeji zobrazuje tato chybová zpráva, měli byste zkontrolovat polohu magnetu. Pokud chybové hlášení stále přetrvává i když je magnet ve správné poloze, požádejte svého prodejce aby zkontroloval zapojení konektoru.
Zatímco motor bude pokračovat v práci, bude v případě poruchy sledovat naprogramované převodové poměry, ale nebude pracovat na plný výkon a ani nebude zobrazovat aktuální rychlost.
Michael vysvětluje, že motor YAMAHA je velmi spolehlivý a poruchy samotného motoru jsou málo časté. Když se zobrazí chybové kódy 31 až 37, chyba je ovlivněna torzním snímačem. V těchto případech byste měli navštívit nejbližšího prodejce Winora / Haibike, tyto chyby lze často snadno vyřešit! Chybové kódy 38 a 39 označují vadný snímač kliky.
Pokud jste zjistili, že váš problém není způsoben znečištěným nebo nesprávně zarovnaným magnetem, Michael doporučuje obrátit se na vašeho prodejce, který může identifikovat chybový kód pomocí diagnostického nástroje YAMAHA a chybu odstranit.
Pokud žádný z těchto triků problém nevyřeší, podívejte se na číslo chybového hlášení a zjistěte co znamená. Níže uvádíme nejčastější chybové hlášení u motorů značky YAMAHA a jejich řešení.

Chybový kód | PŘÍČINA | ŘEŠENÍ |
---|---|---|
SPD SNSR/CHK MAGNET | Magnet paprsku na zadním kole není ve správné poloze | Jak je popsáno na displeji, magnet by měl být vrácen do správné polohy. Pokud by poloha magnetu již měla být správná, musí váš bikeshop zkontrolovat všechny kabely a připojení. |
31/32__ | Kabel propojující snímač točivého momentu a regulátor je vadný. / Vada kabelu mezi cívkou a PCB (uvolněný kontakt, uvolněný kabel). | Pokud systém nezjistí žádné chyby, může se po restartu vrátit do normálního provozu. V opačném případě je nutné vyměnit snímač momentu nebo regulátor. |
33 - 37__ | Abnormální pohotovostní napětí nebo abnormální napětí během provozu. | Pokud systém nezjistí žádné chyby, může se po restartu vrátit do normálního provozu.
|
38 | Vyměňte torzní snímač, snímač kliky, nebo hnací hřídel | Vyměňte snímač točivého momentu, ovladač nebo hnací hřídel. |
39 | Zkratovaný, nebo vadný snímač kliky | Vyměňte ovladač nebo hnací hřídel. |
Závěr
Doufáme, že pokud se dostanete do na začátku zmíněné situace, tak vám tyto informace pomůžou. Ale samozřejmě o to víc doufáme, že se do takové situace nikdy nedostanete!
V příštím díle našeho miniseriálu o chybových hlášeních se můžete těšit na chybová hlášení a jejich řešení u motorů SHIMANO.
Mohlo by Vás zajímat:
Servis - špičková péče o Vaše elektrokolo!!
Elektrokola a vše okolo nich je součástí našich každodenních životů a věnujeme se tomu Naplno! Pokud potřebujete s něčím poradit nebo chcete jenom zkozultovat nějaký technický problém, neváhejte se na nás obrátit, rádi to s vámi probereme.
Servis je naše priorita
proto ho děláme Naplno!
- Od roku 2007 Na budování silného servisního zázemí pracujeme již od roku 2007 a každým rokem jsme stále blíže našemu cíli. Vytvoření unikátního komplexního servisního zázemí se specializací na elektrokola a vše okolo nich.
- Co děláme? Zaobíráme se veškerými částmi elektrokol a jejich vybavení. Postaráme se téměř o každé elektrokolo bez ohledu na značku, stáří či typ kola. A to dokonce ať je kolo v záruce, či po záruce nebo jste ho zakoupili někde jinde.
- Proč to děláme? Baví nás mechanika, rádi řešíme technické spojitosti, dáváme šanci věcem, které se zdají být neřešitelné, milujeme udržovat vnitřní části technických prvků. Chceme aby naši zákazníci mohli své elektrokola používat co nejdéle a sloužilo Vám, bez starostí při svých zážitcích na nich.
- Kde to děláme? Náš servis v Mělníku je nadstandardně vybavený. Ať se zaměříme na nářadí, techniku, diagnostiky, školení mechaniků, kapacitu servisu a dostupnost dílů.. všemu klademe maximální prioritu. Servis je zákazníkům otevřený a každý se může přesvědčit, že to není jen text na stránkách, ale realita našich služeb.
- Kdo to dělá? Servis u nás dělá 15 stálých techniků, kteří pravidelně podstupují školení, v oboru jsou řadu let a mají kapacitu se věnovat ať už je potřeba udělat mechanický servis, odborný servis motoru, akumulátoru, nabíječky nastavení parametrů, upgrade softwaru, výměnu displeje za lepší, nebo jen pomoci s vaším problémem a navrhnout nejvhodnější řešení, vybrat to nejlepší příslušenství. Jako bonus je většina našeho týmu aktivními jezdci a proto chápou podstatu kvalitního servisu.

Servisujeme elektrokola všech značek a stáří
Zaobíráme se veškerými částmi elektrokol a jejich vybavením. Postaráme se téměř o každé elektrokolo bez ohledu na značku, stáří či typ kola. A to dokonce ať je kolo v záruce, či po záruce nebo jste ho zakoupili někde jinde.
Odstranění rychlostního limitu elektrokola
Limit asistence motoru do 25 km/h - noční můra mnoha cyklistů. Pokud patříte mezi ty, kterým omezení rychlosti vadí, jistě uvítáte jeho odstranění a my pro vás máme řešení. Pokud úpravu softwaru realizujete u nás, neztrácíte záruku na elektrokolo.
Kontrola a repase baterií pro elektrokola
Baterie je společně s motorem tím nejdůležitějším vybavením elektrokola. Chcete dopřát své baterii kondiční prohlídku a vybalancování jednotlivých článků nebo máte pocit, že baterie už nemá potřebnou kapacitu? Baterii k nám můžete dovést nebo poslat a my se o ní postaráme.

Stažení elektrokola k nám na servis
Potřebujete servis ale nechce se vám jezdit k nám na servis? Můžete využít některého z našich servisních partnerů nebo si od vás kolo můžeme stáhnout kurýrem. Stačí kolo pouze zabalit na transport. V případě zájmu vám můžeme poslat transportní krabici, pro bezpečný převoz kola.

Servis Elektrokol Naplno!
- 15 mechaniků
- specializace od roku 2007
- diagnostiky na všechny motory
- prohlídky a repase baterií
- děláme to co nás baví
Podívejte se,
kde se o vaše elektrokolo postaráme!


Navštivte
naší prodejnu
AKUMO.cz
Brozánky 83
Mělník 276 01
Pondělí - Pátek: | 8:00 - 17:00 hod |
Sobota: | 8:00 - 13:00 hod |