O Státní svátek 5. a 6.7. bude prodejna uzavřená. Děkujeme za pochopení. více info

Navštivte naši prodejnu a servis v Mělníku.

Košík(0)

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Blog

Nejlepší horská elektrokola do 170 000,- Kč

05.04.22 | 62x přečteno


Kolik potřebujete utratit peněz, abyste měli opravdu dobré horské elektrokolo? Jaké kompromisy děláte koupí levnějších modelů a jak se vyvarovat koupě zajíce v pytli? Abychom zodpověděli všechny tyto otázky, vybrali jsme 11 nejlepších elektrokol pod 170 000,- Kč a porovnali je mezi sebou!

Sdílet



Nejlepší horská elektrokola do 170 000,- Kč

Co se v tomto článku dozvíte?

Buďme upřímní, kdo alespoň jednou nesnil o tom, že se veze v nablýskaném Bugatti Veyron a při zaparkování u práce uvidí výrazy svých kolegů? Naneštěstí, pro nás smrtelníky to je, a vždycky bude, no... jenom sen. Tohle stejné platí i ve světě elektrokol. Když v redakci magazínu ebike-mtb.com porovnávali nejlepší elektrokola roku 2022, tipnete si jaká byla průměrná cena? 258 000,- Kč

Jasně, Jeff Bezos dokáže vyhrabat čtvrt mega jenom uklizením pod gaučem, ale většina lidí by si pro takovouhle částku musela několiksetkrát píchnout píchačku v práci.

Skupinový test elektrokol

V tomhle testu jsme stanovili finanční limit do 170 000,- Kč, pozvali jsme 11 nejslibnějších elektrokol pro sezónu 2022 a zkusili najít to z nich, které bude disponovat nejlepším poměrem cena/výkon.

Ne všichni soutěžící vyčerpali dostupný rozpočet a ceny elektrokol se pohybovaly od 130 000,- do 170 000,- Kč. Abychom zajistili, že nebude nikdo znevýhodněn, zvážili jsme vylepšení každého elektrokola, pokud to rozpočet dovolil. 

V některých případech jsme dokázali přijít na lepší a efektivnější způsoby, jak ušetřit peníze. Jinak řečeno, tenhle test krásně ukázal, jak jednoduché je ušetřit (ale taky utratit) peníze na špatném místě.

MODELZDVIH (MM)VELIKOST KOL Váha(kg)
BULLS Sonic evo am-sl1140/14029"21,5
canyon spectral:on cf8150/15529/27,5"23,94
centurion numinis r2700I140/13029"26,46
FOCUS JAM 7.9150/15029"25,56
GIANT TRANCE X E+1150/14029"25,46
MERIDA EONE-SIXTY160/15029/27,5"25,6
MOUSTACHE TRAIL 7150/15029"24,4
MONDRAKER CRAFTY R160/15029"25,5
ORBEA RISE H15150/14029"21,08
ROSSIGNOL MANDATE SHIFT XT150/14029"24,16
SCOTT PATRON ERIDE 920160/15029"26,9

Elektrické osazení 

MODELMOTORKROUTÍCÍ MOMENT (NM)BATERIE (WH)
BULLS Sonic evo am-sl1Shimano EP885750
canyon spectral:on cf8Shimano EP885900
centurion numinis r2700IBosch Smart System85750
FOCUS JAM 7.9Shimano EP885720
GIANT TRANCE X E+1Giant SyncDrive Pro 285750
MERIDA EONE-SIXTYShimano EP885750
MOUSTACHE TRAIL 7Bosch Smart System85750
MONDRAKER CRAFTY RBosch Smart System85750
ORBEA RISE H15Shimano EP8-RS60540
ROSSIGNOL MANDATE SHIFT XTShimano EP885630
SCOTT PATRON ERIDE 920Bosch Smart System85750

Ne všichni výrobci byli schopní doručit elektrokola, která oznámili pro rok 2022. Výrobní kapacity jsou stále omezené a některé komponenty jsou jednoduše nedostatkové. Paradoxně někteří výrobci mají téměr hotová elektrokola, která ale nemůžou doručit kvůli nedostatku základních dílů, jako jsou například brzdové kotouče nebo baterie. 

Tohle zároveň vysvětluje, proč výběr elektrokol do testu nezahrnuje některá oznámená zajímavá elektrokola. Například HAIBIKE oznámil skvělá elektrokola s úplně novým motorem PW-X3, ale bohužel tato elektrokola nebyla v čase testu k dispozici. 

Elektrokola do testu - odlišné charaktery a využití

Namísto sdílení podobných technických parametrů (což by z hlediska cenové hladiny nebylo neobvyklé), by těchto 11 elektrokol nemohlo být odlišnějších - jak v obratnosti na trailu, tak v každodenním ježdění. 

I v designu se elektrokola velmi liší, zatímco BULLS stojí se svým Sonicem EVO AM s elegantním a štíhlým rámem mimo hlavní proud, SCOTT Parton používá extravagantní mohutný rám s integrovaným tlumičem.

Cílem tohoto testu bylo dešifrovat celkový charakter každého elektrokola, kde vezmeme v potaz širokou škálu kritérií, namísto jen a pouze jízdního dojmu. Tímto bychom měli zjistit čeho jsou tato elektrokola schopná, v čem jsou dobrá, a pro jaký typ jezdce jsou určená. 

Na konci tohoto testu byste se měli být schopni rozhodnout, jaký typ je ten správný pro Vás!

Instagram vs realita - aneb víte čeho je Vaše elektrokolo schopné?

Všichni milujeme představu toho, jak sjíždíme nejdrsnější traily na světě, užíváme si nádherné západy slunce v Alpách a makáme daleko tvrději, než jsme ve skutečnosti schopni. Pro většinu z nás není realita ani z poloviny tak zajímavá jako říše fantasie. 

Například, kamarád nebo příbuzný si koupí elektrokolo na dojíždění do práce a občasné víkendové vyjížďky. Po roce má ovšem náš e-bikový nováček úplně jiný životní styl. Obvyklé dovolené na pláži nahradily prázdniny na elektrokole a rozpočet domácnosti se nyní nesoustředí na poslední Thermomix, půdní přístavbu, nebo nejnovější Rolexky. Namísto toho investuje peníze do nových pneumatik, lepšího odpružení, momentového klíče a decentní domácí dílny.

Během krátkého časového úseku dokázala elektrokola zlepšit kvalitu našeho života a radikálně změnit způsob jakým trávíme volný čas! 

Moderní elektrokola se hodí na každodenní ježdění a klidné víkendové vyjížďky, ale zároveň jsou vhodná pro manévrování na trailech, kde zvládnou i náročná stoupání. Zkušenosti zvyšují sebevědomí a pomáhají Vám stát se lepším jezdcem.

Dobrá zpráva je ta, že spoustu elektrokol jsou specialisté, kteří dokáží dělat pouze pár věcí, ale dokáží je dělat extrémně dobře! Klasická kola jsou stejně univerzální jako jsou Vaše schopnosti, vyvíjí se stejně jako Vaše jezdecké dovednosti a narůstající požadavky. 

Dokážou nabídnout intuitivní ovládání vhodné pro nováčky, i spoustu výkonu pro ostřílené jezdce - vybalancovat tyto dvě proměnné je extrémně těžký úkol.  Dobrou věcí je to, že zkušení jezdci si budou užívat už od začátku, a nováčci si budou moci zlepšovat jezdecké schopnosti - oboje díky jednomu stejnému elektrokolu! 

Paralelně s tím Vás solidní specifikace, dobrá jezdecká pozice a chytré funkce přesvědčí, že elektrokolo zvládne širokou škálu využití. A to je přesně to, co by elektrokolo jaké hledáme v tomto testu mělo dělat! 

Skóringový model a kritéria

Ano, existují - ti jezdci, kteří poznají i drobnou změnu v nastavení, všimnou si i každého milibaru v pneumatikách a prodali by duši kdyby měli patronu s 200 možnými nastaveními komprese vidlice. Každopádně většina jezdců tomuto popisu neodpovídá. 

Pro nováčky není nic zvláštního na tom, cítit se přehlceni velkou variabilitou produktů na trhu. Nejsou to jenom elektrokola kdo se vyvíjí - vyvíjí se i komunita jezdců, což je pro nás o důvod víc dělat kvalitní a vypovídající testy.

Proto jsme se sami sebe zeptali: co je důležité pro začátečníky, a co je důležité pro zkušené jezdce? Abychom mohli odpovědět na tuto otázku, vedli jsme vážnou úvahu nad tím, jaký motor, umístění baterie a specifikace sedí jakému jezdci nejlépe. Užitím široké škály testových kritérií a jasně definovaným bodům, jsme se snažili pomoct Vašemu rozhodnutí. Samozřejmě, výrobní kvalita, životnost a ovladatelnost jsou pořád klíčové ukazatele. 

Co si budeme, výkon elektrokola není něco, co bychom mohli měřit jenom na trailu, ale taky při nabíjení baterie, servisování, nebo nechání elektrokola bezprizorně před kavárnou - a ano, když ho musíte dávat do kufru Vašeho auta.

cPřijde nám, že výrobci mají tendenci se při vývoji svých elektrokol zaměřovat na zvýšení výkonu, a většina z nich je ochotna slevit z použitelnosti a funkčnosti pro každodenní použití. I když může být zlepšení v odpružení a v tuhosti rámu s každým modelovým rokem super cool a extrémně uklidňující pro technické nadšence, pro normální jezdce nepřináší žádnou přidanou hodnotu, pokud se baterie z rámu vyndavá komplikovaným způsobem, nebo mají vidlice a tlumič tolik možností nastavení, že k nastavení Vašeho odpružení potřebujete doktorát z techniky. I kvůli tomuto jsme upravili testovací kritéria pro tento skupinový test.

Stručně řečeno, co by mělo elektrokolo umět, aby vyhrálo tento test? A ne, od všeho trochu nestačí! Chceme, abyste získali co nejlepší poměr cena/výkon a našli elektrokolo, které dosáhne optimální rovnováhy mezi všestranností a výkonem, kombinuje vynikající ovladatelnost, dobré vlastnosti pro každodenní použití, pohodlí při cestování na dlouhé vzdálenosti a schopnosti na trailech! U elektrokol je více než kdy jindy požadována všestrannost! Vzhledem k tomu, že se jedná o skupinový test elektrokol, jsou výkon na trailu a zábava z jízdy stále na našem seznamu priorit, i když ne bezpodmínečně.

Nejlepší univerzálky by měly být intuitivní, bezpečné a snadno ovladatelné, a to jak při střední, tak i vysoké rychlosti. Navíc by měly být schopny zdolávat náročné technické traily stejně bez námahy jako plynulé traily a stoupání. Ale to není vše: hledáme také komfort na dlouhé vzdálenosti, intuitivní ovládání, funkčnost a vyladěnou specifikaci, která odpovídají zamýšlenému použití elektrokola. V závislosti na cílové skupině je důležitý také systém osvětlení, možnost umístění nosiče, a příprava pro každodenní vybavení, jako jsou blatníky a stojánek. 

Rovnou na věc - náš test v číslech

Baví vás excelové tabulky, rovnice a odmocniny? Nás moc ne, ale přesto jsme pro Vás shromáždili ta nejzajímavější fakta a čísla z našeho testu. Ale prosím, koukejte na tyto data s rozumem, protože čísla, data a hodnoty mohou být bez kontextu nesmyslné a zavádějící, proto se budeme snažit podat Vám je co nejsrozumitelnějším způsobem.

Ceny

Průměrná cena elektrokola v tomto testu - 152 698,- Kč

Nejdražší elektrokolo v tomto testu - SCOTT PATRON ERIDE 920

Nejlevnější elektrokolo v tomto testu - CENTURION NUMINIS R2700i

Elektrické komponenty

Jedno po druhém, v této cenové kategorii opravdu nečekejte kompromisy u motorů. Kdykoliv bude na motoru logo BOSCH, SHIMANO, nebo GIANT, můžete mít jistotu, že se jedná o jedny z nejlepších motorů v nabídce.

Motory v testu

Průměrný kroutící moment - 82 Nm; 10 z 11 testovaných elektrokol disponuje motorem s výkonem 85 Nm, pouze Orbea Rise disponuje 60 Nm s jejím SHIMANO motorem.

Průměrná kapacita baterie - 730 Wh

Nejmenší kapacita baterie - 540 Wh; Orbea Rise 

Největší kapacita baterie - 900 Wh; Canyon Spectral:ON CF8

2 z 10 nabízí volitelný prodlužovat dojezdu; Orbea Rise H15, GIANT Trance X E+1

Pouze jedno elektrokolo využívá standardní SHIMANO 630Wh baterii; Rossignol Mandate Shift XT, ostatní se spolehli na řešení od jiných výrobců s kapacitou od 540 do 900 Wh

Elektrické komponenty

Průměrná váha elektrokol v testu - 24,6 kg

Nejlehčí elektrokolo v testu - 21,8 kg; Orbea Rise H15

Nejtěžší elektrokolo v testu - 26,9 kg; SCOTT Patron eRide 920

Mechanické komponenty a velikost kol

Odpružení

  • FOX - 7x
  • ROCKSHOX - 4x

Průměrný zdvih vidlice - 151 mm

Průměrný zdvih tlumiče - 146 mm

10 z 11 výrobců se spoléhá na komponenty od značky SHIMANO

10 z 11 výrobců se spoléhá na pláště od značky MAXXIS

2 z 11 elektrokol mají v základní výbavě světla, 5 může mít stojánek a 4 mají přípravu na vozík 

Zajímavé fakty, které se hodí znát!

Všechna testovaná elektrokola budou ve velikostech S - XL, ale ne všechna mají Skový rám momentálně dostupný 

0 z 22 ráfků mělo technický problém

Jeden přetržený kabel displeje a špatný kontakt na baterii způsobily vypnutí baterie - nakonec se ale vše opravilo

Průměrně bylo večer k našemu stolu doneseno 24 chodů - co si budeme, moc času na meetingy jsme neměli

Při vyjížďkách jsme viděli dva východy slunce v šest hodin ráno (bylo 0°C) - ještě teď se klepu zimou...

72 čokoládových pralinek bylo s láskou položenou na naše polštáře milým personálem - ani jeden gram kakaa nepřišel nazmar!

Co tedy dostanete za svoje peníze, a na které komponenty je třeba dávat pozor?

Bez stanoveného cenového limitu je relativně snadné specifikovat vynikající elektrokolo se špičkovými komponenty. Na druhou stranu s omezeným rozpočtem může být nalezení správné rovnováhy mezi výkonem, prestiží, designem a funkčností skutečnou výzvou. Ať už používáte elektrokolo při každodenním dojíždění, chladných vyjížďkách po práci nebo při jízdě v bikeparku kde dostává zabrat, jde o to najít tu správnou kombinaci komponent. Bez ohledu na to, kde, jak a proč jezdíte, by však bezpečnost měla mít vždy nejvyšší prioritu.

Nešetřete na brzdách!

Dobré brzdy zajišťují silné a spolehlivé zpomalení, čímž poskytují odpovídající úroveň bezpečnosti na elektrokole. Aby to bylo možné, musí být ovládání brzd intuitivní a musí poskytovat konzistentní brzdný výkon. Všechny elektrokola v tomto testu jsou vybaveny čtyřpístkovými brzdami vpředu i vzadu. 10 z 11 elektrokol v tomto testu spoléhá na brzdy SHIMANO. Opravdu se nám líbí, že všechny podávají solidní výkon, bez ohledu na to, zda mají nálepku XT, SLX nebo DEORE – nebo nemají logo vůbec! V oblasti brzdění tento skupinový test odhalil skutečné premianty, ale i podprůměrné jedince. 

GIANT Trance X E+1 je jediné elektrokolo s obrovským 220mm brzdovým kotoučem vpředu, který zajišťuje konzistentnější brzdění. Na druhou stranu Orbea dodává svůj Rise H15 s malými 180mm kotouči vpředu i vzadu. To však lze snadno vyměnit za větší 200 mm kotouč pomocí online konfigurátoru MyO společnosti Orbea (pouze u přední brzdy).

A co další kritické komponenty? Nenechte se zmást jedinci, kteří důvěřují pouze jedné značce motoru, odpružení nebo pneumatik, protože neexistuje dokonalý produkt, ale pouze produkt, který dokonale vyhovuje Vašim potřebám a zamýšlenému použití! Vždy je však dobré dodržovat minimální standard se vším: například pokud to s jízdou v terénu myslíte vážně, jsou robustní pneumatiky a kvalitní odpružení základ.

Podprůměrný výkon kvůli špatnému nastavení? Jaké odpružení zvolit?

Kvalitní komponenty odpružení jsou jednou z nejdražších položek na elektrokole, a obvykle obsahují jemně laditelné tlumicí jednotky. Zatímco profesionální jezdci se vyznají v nespočetných možnostech nastavení, pro začátečníky mohou být tyto možnosti nepřehledné a v některých případech dokonce vedou ke špatnému nastavení a podprůměrnému výkonu odpružení. 

Nováčkům obecně lépe poslouží jednodušší komponenty odpružení, které mají tendenci podávat stejně dobrý výkon na středně náročných trailech jako jejich špičkové protějšky. Například upgrade tlumiče FOX FLOAT X Factory, který jsme vybrali z konfigurátoru MyO společnosti Orbea pro naše testovací kolo Rise, nestojí za další příplatek, protože nenabízí lepší výkon ani více možností nastavení oproti standardnímu tlumiči FLOAT X Performance. Zkušeným jezdcům se bude líbit, že Rossignol a MERIDA dokázaly do rozpočtu vtěsnat špičkovou vidlici ZEB Ultimate. Silná enduro vidlice RockShox významně přispívá ke komplexnímu charakteru Rossignol Mandate Shift XT a MERIDA eONE-SIXTY 975, zejména na nerovném terénu. 

Na druhou stranu s Moustache získáte prvotřídní výkon zadního tlumiče ve všech směrech, a to i při nákupu základního modelu. Všechny varianty modelu jsou vybaveny patentovaným tlumičem Moustache Magic Grip Control, který funguje prostě skvěle! U jiných výrobců jsou varianty nižší třídy obvykle vybaveny základními modely tlumičů, které často fungují výrazně hůře než jejich protějšky vyšší třídy. Vidlice dvou nejlevnějších kol v tomto skupinovém testu, BULLS a CENTURION, rychle dosáhnou svých limitů v náročném terénu. Výsledkem je, že vidlice RockShox 35 a vidlice FOX AWL nemohou držet krok s konkurencí!

Udržování kontaktu se zemí - je to o pneumatikách!

Pokud jde o pneumatiky, výrobci rádi ušetří pár korun – a udrží nízkou hmotnost! Těžcí jezdci s agresivním jízdním stylem, kteří chtějí ze svých elektrokol získat co největší trakci, mají tendenci používat pneumatiky s robustním pláštěm, jako jsou MAXXIS DoubleDown nebo Schwalbe Super Gravity v kombinaci s měkkou pryžovou směsí. V našem skupinovém testu však všechny pneumatiky obsahují tvrdou pryžovou směs, s jedinou výjimkou: MERIDA eONE-SIXTY 975, která vpředu spoléhá na měkkou směs MaxxGrip od značky MAXXIS.

Na druhou stranu jezdcům s konzervativnějším stylem jízdy, kteří téměř nikdy neopouštějí asfalt, může stejně dobře, nebo dokonce lépe posloužit pneumatika s tenkým pláštěm (lehčí) s tvrdší a tedy odolnější pryžovou směsí. Bez ohledu na zamýšlené použití kola, mělce profilované pláště Schwalbe Nobby Nic na elektrokole BULLS SONIC EVO AM-SL1 zbytečně omezují jeho potenciál a nedokážou generovat dostatečnou trakci ani na štěrkových cestách!

Řazení

S cenou pod 170 000,- Kč nemůžete očekávat, že dostanete drahé elektronické řazení a superlehké kazety. Inovace však nemusí nutně ovlivňovat náklady. Se svými elektrokoly se CENTURION a MERIDA rozhodly odchýlit se od zavedeného 12rychlostního standardu a místo toho se spoléhají na robustní 11rychlostní pohon Shimano LINKGLIDE. I když převody nejsou tak jemně rozmístěné jako u jiných kol, při jízdě s podporou motoru to opravdu není problém. Nové 11rychlostní pohony LINKGLIDE nabízejí stejný rozsah jako některé jejich 12rychlostní protějšky, díky čemuž jsou dokonale vhodné pro strmá stoupání. Nejsou však navrženy tak, aby šetřily hmotnost nebo zajišťovaly rychlé a ostré řazení, což znamená, že celkový proces řazení trvá znatelně déle. Místo toho jsou vyvinuty pro maximální odolnost. Zuby na kazetě jsou výrazně větší a přehazovačka provádí hladší řazení i při zatížení, čímž se minimalizuje opotřebení součástí.

Jedním velmi nepříjemným trendem, který lze nalézt i ve špičkových elektrokolech, jsou smíšené pohony, které kombinují dobrou přehazovačku s levnými kazetami a ještě hůře s levnými páčkami řazení. Zdá se, že mnoho výrobců ignoruje důležitost právě páček řazení, který jsou výhradně zodpovědné za plynulost procesu řazení. Například přehazovačku Shimano XT na elektrokolech SCOTT Patron eRide 920 a BULLS SONIC EVO AM-SL1 bychom rádi vyměnili za levnější a peníze použili na upgrade páček řazení.

Spousta lidí používá svoje elektrokolo denně, co Vy?

V tomto ohledu je počet elektrokol vhodných pro každodenní použití příliš nízký. Pouze dva soutěžící mají trvale namontovaný světlomet: CENTURION Numinis R2700i a MERIDA eONE-SIXTY 975. Alespoň BULLS SONIC EVO AM-SL1 je z výroby na představci vybaven rozhraním pro přidělání světlometů MonkeyLink, které čerpá energii přímo z hlavní baterie. Je zvláštní, že SCOTT zvolil opačný přístup a nedodal svůj Patron eRide 920 s předním světlem, ale integrovaným zadním světlem, takže vás zviditelní, místo toho, aby vám umožnil lépe vidět. Nicméně 5 z 11 elektrokol v tomto testu má alespoň přípravu na stojánek. 

Zatímco jsme testovali kola, BOSCH nečekaně spustil aktualizaci softwaru, která aktivuje funkci eBIKE Lock na aktuálním systému Smart System, který lze nalézt na 4 elektrokolech v tomto testu. Po propojení smartphonu s elektrokolem můžete svůj telefon přeměnit na digitální klíč a deaktivovat funkce motoru, když je elektrokolo zaparkované, čímž se stane méně atraktivní pro potenciální zloděje.

Karbonové vs hliníkové ráfky - levnější neznamená horší!

V tomto testu nenajdete žádné karbonové ráfky a upřímně řečeno nám ani trochu nechyběly. Výrobci se k tomu vyjádřili otevřeně - karbonové ráfky na elektrokole opravdu nikdo nepotřebuje. Jak již bylo řečeno, s prémiovými cenami přicházejí prémiová očekávání, a proto zákazníci očekávají, že dostanou špičkovou specifikaci s elektronickými komponenty, karbonovými ráfky a luxusní zlatou úpravou tlumičů. 

V našem testu jsme si nejen velmi dobře rozuměli s hliníkovými ráfky, ale dokázali jsme se dokonce dostat domů bez větších katastrof – což nebyl případ karbonových ráfků v našem minulém testu. Nejvýznamnější rozdíl je následující - při ošklivých nárazech se slitinové ráfky ohýbají, zatímco karbonové ráfky praskají a poškodí se tak, že se jsou neopravitelné. Netřeba dodávat, že to není jen drahé a zbytečné, ale také velmi otravné, zvláště pokud uvíznete na trailu uprostřed ničeho!

Když je méně více - je součástí tohoto testu nějaké ultra lehké elektrokolo?

Mnoho elektrokol, zejména top modely, je neuvěřitelně lehkých. Výrobci toho dosahují použitím zvláště lehkých (a drahých) komponentů, karbonových rámů, a někdy i tím, že se spoléhají na menší baterie a méně výkonné motory. V souladu s mantrou „méně je více“ si také účtují „více“ za své lehká elektrokola. Vysoké nároky na koncepci jsou však v rozporu s přísným cenovým limitem v tomto skupinovém testu, což znamená, že některá lehká elektrokola musela slevit ze svých jedinečných prodejních předností.

Zatímco vlajkový model Orbea Rise váží pouhých 18,92 kg, jeho protějšek z hliníku Orbea Rise H15 s větší 540Wh baterií je jen o něco málo přes 2 kg těžší. I když to stírá hranice mezi nedávno zavedenými kategoriemi jízdních kol, podkopává to také nejvýraznější unikátní prodejní místo značky Orbea – nebo ji možná jen otevírá masám? Samotná hmotnost elektrokola vypovídá o ovladatelnosti jen velmi málo, přesto si někteří ebikeři stále vybírají své elektrokolo striktně podle hmotnosti.

Menší výběr kvůli absenci prémiových značek

Některé značky dokonce neprodávají elektrokola pod 170 000,- Kč - například Santa Cruz, Yeti nebo ROTWILD. To však neznamená, že cenově dostupná elektrokola postrádají prestiž nebo prémiovou kvalitu sestavení. Například Canyon Spectral:ON, Orbea Rise H15 a SCOTT Patron eRide 920 dokazují, že pozornost věnovaná detailům a stylu nejsou přímo úměrné číslu vytištěnému na jejich cenovce. Všechny tři jsou neuvěřitelně stylové, každý se za nimi otočí, a přesto nestojí svět.

Tuning - co se ještě vyplatí a co už ne?

Stejně jako my jste si již stanovili pevný rozpočet, ale ještě jste se nerozhodli pro strategii nákupu? Co budete dělat? Chystáte se hledat elektrokolo s cenou blízkou vašemu rozpočtu, nebo si koupíte levnější elektrokolo, po kterém Vám v rozpočtu zbydou nějaké peníze na individuální upgrady? Jak už to tak bývá, na tuto otázku neexistuje univerzální odpověď. Tu a tam vám nějaký výrobce nabídne variantu, který Vám padne jako ulitá – ale to je vzácné. Většina značek nabízí svá elektrokola v několika předem nakonfigurovaných variantách specifikací, spíše než aby zákazníkům umožňovala stavět svá kola individuálně výběrem ze seznamu komponentů. 

Online konfigurátory, jako je konfigurátor MyO společnosti Orbea, jsou spíše výjimkou než normou. Pokud si vyberete nejvyšší specifikaci s lepším odpružením, nakonec si připlatíte nejen za tlumič a vidlici, ale i za další špičkové komponenty obsažené v balení. Drahé ráfky, superlehká řazení a luxusní povrchová úprava tlumičů ne vždy přinášejí přidanou hodnotu. Takže se dostanete do bodu, kdy si uvědomíte - Chtěl jsem jen sklenici mléka, ne celou krávu! U některých výrobců si nebudete moci vybrat komponenty, které chcete (nebo potřebujete), a to ani u variant s vyšší specifikací. Například, pokud chcete větší brzdový kotouč nebo teleskopickou sedlovku s větším zdvihem, často je musíte koupit v místním cyklistickém obchodě.

Kořeníte své jídlo, aniž byste ho nejprve ochutnali? Naše tuningové doporučení zní: vždy před nákupem nových dílů jezděte na elektrokole. Výrobci například často šetří na pneumatikách. Pokud nemáte žádné zkušenosti, měli byste nejprve udělat pár testovacích kol a zjistit správný tlak v pneumatikách – alespoň pokud nejste „extrémní“ jezdci, a to jak z hlediska hmotnosti, tak stylu jízdy. Pokud to zvládnete dobře bez defektů nebo problémů s trakcí, můžete vyrazit a pneumatiky jsou prozatím tak akorát. Opotřebovaly se Vám pneumatiky nebo máte pocit, že jste se jako jezdec zlepšili a váš styl jízdy je nyní agresivnější a náročnější než na začátku vaší elektro-romantiky? 

V tom případě byste si měli dopřát novou sadu pneumatik s měkčí pryžovou směsí a robustnějším pláštěm!

U sedla je šance na získání modelu, který odpovídá Vaší anatomii, spíše mizivá. Rozhodně byste si to měli vyzkoušet, ale nemůžete předpokládat, že standardní sedlo padne jako ulité - anatomie a pohodlí sezení se u každého člověka liší. 

Pozitiva a negativa u testovaných elektrokol

Jaké je tedy nejlepší elektrokolo do 170 000,- kč a jak dopadly jednotlivá elektrokola v našem skupinovém testu? Za prvé, neradi používáme rigidní bodovací systém, ve kterém je pátý kandidát o 2 body „horší“ než čtvrtý z celkem 500bodové škály – a vyhýbáme se také absolutnímu hodnocení v podobě školní známky jako „dobrá“ nebo „výborná“. Ani ve vzdělávání tento přístup vždy nefunguje.

Chlápek, který měl vždy nejlepší známky ve španělštině, mohl být ve třídě chytrý, ale pak nedokázal zorganizovat ani ťuk ve španělské Cervecerii.

Charakter nelze hodnotit, pouze popsat. Elektrokolo, které je racionálně nejlepší volbou, nemusí být nutně to pravé pro Vás, pokud nebude vyhovovat vašim individuálním potřebám a požadavkům. Jakýkoli jiný přístup by neodpovídal individuálnímu charakteru elektrokol, i když sdílejí podobné parametry, a mohl by Vás vést k nesprávnému rozhodnutí o nákupu. Abychom vám poskytli lepší přehled, shrnuli jsme pozitiva a negativa testovaných elektrokol a poskytli Vám stručný popis charakteru každého elektrokola.

Jako obvykle tento skupinový test přinesl několik úžasných momentů, ale také několik hořkých srážek, které měly potenciál nám zkazit den. 

Pozitiva

CENTURION Numinis R2700i a MERIDA eONE-Sixty se standardně dodávají s předním světlem, zatímco rozhraní MonkeyLink na elektrokole BULLS SONIC EVO AM-SL1 Vám umožňuje jeho instalaci svépomocí. SCOTT zvolil jiný přístup a dodává svůj Patron eRide 920 se zadním světlem.

Díky praktické brašně na rám a portu USB-C na horní trubce uspokojí FOCUS JAM² 7.9 potřeby turistických jezdců.

S modelem Spectral:ON CF8 vstupuje Canyon do závodu s převratným novým konceptem baterie. Navzdory obrovské 900Wh baterii je těžiště a rozložení hmotnosti na správném místě, a ve výsledku je Canyon agilnější než většina elektrokol v tomto testu s menší baterií  – úžasné!

Interní online konfigurátor MyO společnosti Orbea vám umožňuje individualizovat specifikace a barvu Rise H15 do nejmenších detailů.

Příležitost dělá zloděje. Lidé ve společnosti Bosch se liší a poskytují účinný odstrašující prostředek se svou funkcí eBike Lock, která přemění váš chytrý telefon na klíč pro motor elektrokola. Moustache, SCOTT, CENTURION a Mondraker těží z chytré funkce Bosch.

Pokud jde o integraci, SCOTT Patron eRide 920 lze popsat dvěma slovy: radikální a polarizující. Nejen motor, ale také tlumič a další prvky, jako je zadní světlo, stojánek a kabely, byly chytře integrovány do (a na) rámu.

Aurevoir, karbone! Všechna elektrokola v této skupině jezdí na hliníkových kolech – a my jsme neměli žádné problémy! Navzdory některým ošklivým technickým úsekům kde se na trailech v Baiersbronnu jezdilo velmi rychle, jsme během tohoto testu neutrpěli jedinou poruchu ráfku.

Negativa

Poloha šlapání GIANT Trance X E+1 je extrémně vepředu a vhodná pouze pro strmá stoupání. 

Při tomto testu byly poškozeny tři kryty motoru: MERIDA, Rossignol a Canyon.

Nízká světlá výška – díky nízké spodní hraně u elektrokola Canyon Spectral:ON je až příliš snadné narazit klikami a motorem na překážky, které vás mohou snadno vyvést z rovnováhy.

Nabíjecí port s bahenní maskou? Nabíjecí port Rossignolu je umístěn na spodní trubce, kde je vystaven bahnu a vodě.

Mohutné svary u elektrokola GIANT Trance X E+1 nejsou zrovna pastvou pro oči a ukazují nedostatek pozornosti k detailům.

Vidlice RockShox 35 BULLS SONIC EVO AM-SL1 rychle dosáhne svého limitu při náročných sjezdech.

CENTURION Numinis R2700i a MERIDA eONE-Sixty se standardně dodávají s předním světlem, zatímco rozhraní MonkeyLink na elektrokole BULLS SONIC EVO AM-SL1 Vám umožňuje jeho instalaci svépomocí. SCOTT zvolil jiný přístup a dodává svůj Patron eRide 920 se zadním světlem.

Zhodnocení model po modelu

FOCUS JAM² 7.9 vnáší do testovacího pole špetku skandinávského vkusu, ohromuje vysokou kvalitou zpracování, praktickými funkcemi, jako je taška na rám a USB-C port, a také svým pohodlným odpružením, díky kterému je vhodný jak pro turistiku, tak pro trailové ježdění. Svým dobrosrdečným a vyrovnaným charakterem připomíná spolehlivé Volvo a dokonale se hodí pro začátečníky.

Pouze pro plnokrevné trailové jezdce se závislostí na rychlosti postrádá FOCUS živost a na náročných trailech se cítí malátně.

CENTURION Numinis R2700i je nesporným každodenním hrdinou mezi testovanými elektrokoly. Jako nejlevnější elektrokolo v celém testovacím poli umožňuje největší rozpočet na upgrade. 

Zatímco GIANT provedl úspěšný přechod na nový motorový systém SyncDrive Pro2 s Trance X E+1, extrémní geometrie zůstala do značné míry nezměněna, což má za následek nadměrně velké rozložení hmotnosti vepředu. Zatímco bez přímého srovnání si možná ani nevšimnete, jak úzký je rozsah jeho použití, GIANT v kontextu tohoto skupinového testu za svými odpůrci jednoznačně zaostával. Pouze ve velmi strmých stoupáních se GIANT jakoby dostává do transu a své soupeře nechává v prachu!

Mondraker Crafty R se cítí jako doma v rychlých náročných sjezdech, kde odpružení nabízí velké rezervy a vynikající klid, což poskytuje ultimátní řešení pro beznadějné rychlostní nadšence. Jak již bylo řečeno, má tendenci se nudit při pomalých rychlostech a u nezkušených jezdců.

BULLS SONIC EVO AM-SL1 vyčnívá z davu svým moderním designem a kombinuje velkou baterii s nízkou hmotností. Zatímco na středně náročných stezkách je obratný, v náročném terénu ho zpomalují jeho vlastní vlastnosti – kompromisy! S druhou nejnižší cenou v celém testovacím poli má však také obrovský upgradovací potenciál.

SCOTT Patron eRide 920 kombinuje vysokou úroveň integrace, divoký vzhled a vynikající ovladatelnost na drsných a rychlých sjezdech. Jezdci, kteří milují přirozenější pocit na horském kole, by se však měli poohlédnout jinde.

Rossignol Mandate Shift XT nabízí funkční vysoce kvalitní balíček a dostatek klidu pro rychlé traily. Rám se může pochlubit nevýrazným off-the-peg vzhledem a pomalá manipulace se snaží nastartovat vaše endorfiny.

Naproti tomu Canyon Spectral:ON CF8 vyzařuje živost na plynulých trailech. Chytrý design rámu a vyvážený pocit z jízdy zajišťují aktivním jezdcům dlouhotrvající zábavu z jízdy, a to i přes obrovskou 900Wh baterii. V technických stoupáních je však o něco horší než jeho soupeři.

Je to úplně jiný příběh s Moustache Trail 7, který je vhodný pro stoupání, a je také nejpřívětivější elektrokolo pro začátečníky v celém skupinovém testu. Díky své dobré ovladatelnosti a vynikající trakci si vyjede na každou horu, aniž by se zapotil. Z kopce vzbuzuje obrovské množství důvěry a umožňuje nováčkům bavit se i na trailu. Aktivní jezdci se však budou muset poprat s pomalým odpružením.

Nejlepší v testu: MERIDA eONE-SXTY 975

MERIDA eONE-SIXTY 975 na nás udělala dojem ve všech situacích. Díky své předvídatelné, ale přesné ovladatelnosti a mnoha přednostem rámu a specifikací osloví všechny typy jezdců a nemá prakticky žádné nevýhody. MERIDA nabízí výjimečně fungující celek a zajišťuje si zasloužené vítězství v testu!

Nejlepší koupě: Orbea Rise H15

Pokud je MERIDA eONE-SIXTY 975 racionálním vítězem tohoto testu, Orbea Rise H15 zajišťuje emocionální vítězství! Žádné jiné elektrokolo v tomto testu nepřináší více husí kůže a trailové zábavy než Orbea Rise H15. Modulární koncepce motoru a baterie s motorem Shimano EP8, 540Wh hlavní baterií a 252Wh prodlužovacím dojezdu také ladí s celkovou koncepcí. 

Orbea Rise H15 zajišťuje zasloužený tip nejlepšího nákupu!

Pokud Vás idea elektrokol zaujala, můžete se podívat na naší kompletní nabídku:

Zdroj: https://ebike-mtb.com/en/best-budget-emtb-group-test-review/


Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál…


Porovnání produktů zavřít

Zboží bylo přidáno do porovnání produktů.

Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi pro úpravu zobrazovaných reklam tak, aby pro vás byly zajímavé.