Buďme upřímní, kdo alespoň jednou nesnil o tom, že se veze v nablýskaném Bugatti Veyron a při zaparkování u práce uvidí výrazy svých kolegů? Naneštěstí, pro nás smrtelníky to je, a vždycky bude, no... jenom sen. Tohle stejné platí i ve světě elektrokol. Když v redakci magazínu ebike-mtb.com porovnávali nejlepší elektrokola roku 2023, tipnete si jaká byla průměrná cena? 258 000,- Kč!
Jasně, Jeff Bezos dokáže vyhrabat čtvrt mega jenom uklizením pod gaučem, ale většina lidí by si pro takovouhle částku musela několiksetkrát píchnout píchačku v práci.

Skupinový test elektrokol
V tomhle testu jsme stanovili finanční limit do 170 000,- Kč, pozvali jsme 11 nejslibnějších elektrokol pro sezónu 2023 a zkusili najít to z nich, které bude disponovat nejlepším poměrem cena/výkon.
Ne všichni soutěžící vyčerpali dostupný rozpočet a ceny elektrokol se pohybovaly od 130 000,- do 170 000,- Kč. Abychom zajistili, že nebude nikdo znevýhodněn, zvážili jsme vylepšení každého elektrokola, pokud to rozpočet dovolil.
V některých případech jsme dokázali přijít na lepší a efektivnější způsoby, jak ušetřit peníze. Jinak řečeno, tenhle test krásně ukázal, jak jednoduché je ušetřit (ale taky utratit) peníze na špatném místě.
MODEL | ZDVIH (MM) | VELIKOST KOL | Váha(kg) |
---|---|---|---|
BULLS Sonic evo am-sl1 | 140/140 | 29" | 21,5 |
HAIBIKE lyke CF 10 | 140/140 | 29" | 18,5 |
Apache Quruk bosch 1 | 140/130 | 29"/27,5" | x |
Haibike Allmtn 7 | 160/160 | 29"/27,5" | 25,56 |
Haibike ALLMTN cf 11 | 160/160 | 29"/27,5" | x |
Cube stereo hybrid 140 hpc actionteam | 140/140 | 29" | 24,2 |
Cube stereo hybrid 140 hpc SLX | 140/140 | 29" | 24,1 |
focus Jam² 6.8 | 160/150 | 29" | 25,5 |
fOCUS tHRON² 6.9 | 150/140 | 29" | x |
ktm MACINA KAPOHO pRO | 150/140 | 29" | 24,9 |
ktm MACINA PROWLER pRO | 180/170 | 29" | 25,4 |

Elektrické osazení
Do testu jsme zařadili průřez značkami, které máme v naší nabídce a zároveň jsme chtěli do testu zařadit elektrokola tak, aby byla osazena dnes nejpoužívanějšími elektromotory.

Elektrokola do testu - odlišné charaktery a využití
Namísto sdílení podobných technických parametrů (což by z hlediska cenové hladiny nebylo neobvyklé), by těchto 11 elektrokol nemohlo být odlišnějších - jak v obratnosti na trailu, tak v každodenním ježdění.
I v designu se elektrokola velmi liší, zatímco BULLS stojí se svým Sonicem EVO AM s elegantním a štíhlým rámem mimo hlavní proud, FOCUS THRON používá extravagantní mohutný rám s integrovaným tlumičem.
Cílem tohoto testu bylo dešifrovat celkový charakter každého elektrokola, kde vezmeme v potaz širokou škálu kritérií, namísto jen a pouze jízdního dojmu. Tímto bychom měli zjistit čeho jsou tato elektrokola schopná, v čem jsou dobrá, a pro jaký typ jezdce jsou určená.
Na konci tohoto testu byste se měli být schopni rozhodnout, jaký typ je ten správný pro Vás!

Instagram vs realita - aneb víte čeho je Vaše elektrokolo schopné?
Dobrá zpráva je ta, že spoustu elektrokol jsou specialisté, kteří dokáží dělat pouze pár věcí, ale dokáží je dělat extrémně dobře! Klasická kola jsou stejně univerzální jako jsou Vaše schopnosti, vyvíjí se stejně jako Vaše jezdecké dovednosti a narůstající požadavky.
Dokážou nabídnout intuitivní ovládání vhodné pro nováčky, i spoustu výkonu pro ostřílené jezdce - vybalancovat tyto dvě proměnné je extrémně těžký úkol. Dobrou věcí je to, že zkušení jezdci si budou užívat už od začátku, a nováčci si budou moci zlepšovat jezdecké schopnosti - oboje díky jednomu stejnému elektrokolu!
Paralelně s tím Vás solidní specifikace, dobrá jezdecká pozice a chytré funkce přesvědčí, že elektrokolo zvládne širokou škálu využití. A to je přesně to, co by elektrokolo jaké hledáme v tomto testu mělo dělat!

Skóringový model a kritéria
Ano, existují - ti jezdci, kteří poznají i drobnou změnu v nastavení, všimnou si i každého milibaru v pneumatikách a prodali by duši kdyby měli patronu s 200 možnými nastaveními komprese vidlice. Každopádně většina jezdců tomuto popisu neodpovídá.
Pro nováčky není nic zvláštního na tom, cítit se přehlceni velkou variabilitou produktů na trhu. Nejsou to jenom elektrokola kdo se vyvíjí - vyvíjí se i komunita jezdců, což je pro nás o důvod víc dělat kvalitní a vypovídající testy.
Proto jsme se sami sebe zeptali: co je důležité pro začátečníky, a co je důležité pro zkušené jezdce? Abychom mohli odpovědět na tuto otázku, vedli jsme vážnou úvahu nad tím, jaký motor, umístění baterie a specifikace sedí jakému jezdci nejlépe. Užitím široké škály testových kritérií a jasně definovaným bodům, jsme se snažili pomoct Vašemu rozhodnutí. Samozřejmě, výrobní kvalita, životnost a ovladatelnost jsou pořád klíčové ukazatele.
Co si budeme, výkon elektrokola není něco, co bychom mohli měřit jenom na trailu, ale taky při nabíjení baterie, servisování, nebo nechání elektrokola bezprizorně před kavárnou - a ano, když ho musíte dávat do kufru Vašeho auta.

Přijde nám, že výrobci mají tendenci se při vývoji svých elektrokol zaměřovat na zvýšení výkonu, a většina z nich je ochotna slevit z použitelnosti a funkčnosti pro každodenní použití. I když může být zlepšení v odpružení a v tuhosti rámu s každým modelovým rokem super cool a extrémně uklidňující pro technické nadšence, pro normální jezdce nepřináší žádnou přidanou hodnotu, pokud se baterie z rámu vyndává komplikovaným způsobem, nebo mají vidlice a tlumič tolik možností nastavení, že k nastavení Vašeho odpružení potřebujete doktorát z techniky. I kvůli tomuto jsme upravili testovací kritéria pro tento skupinový test.
Stručně řečeno, co by mělo elektrokolo umět, aby vyhrálo tento test? A ne, od všeho trochu nestačí! Chceme, abyste získali co nejlepší poměr cena/výkon a našli elektrokolo, které dosáhne optimální rovnováhy mezi všestranností a výkonem, kombinuje vynikající ovladatelnost, dobré vlastnosti pro každodenní použití, pohodlí při cestování na dlouhé vzdálenosti a schopnosti na trailech! U elektrokol je více než kdy jindy požadována všestrannost! Vzhledem k tomu, že se jedná o skupinový test elektrokol, jsou výkon na trailu a zábava z jízdy stále na našem seznamu priorit, i když ne bezpodmínečně.
Nejlepší univerzálky by měly být intuitivní, bezpečné a snadno ovladatelné, a to jak při střední, tak i vysoké rychlosti. Navíc by měly být schopny zdolávat náročné technické traily stejně bez námahy jako plynulé traily a stoupání. Ale to není vše: hledáme také komfort na dlouhé vzdálenosti, intuitivní ovládání, funkčnost a vyladěnou specifikaci, která odpovídají zamýšlenému použití elektrokola. V závislosti na cílové skupině je důležitý také systém osvětlení, možnost umístění nosiče, a příprava pro každodenní vybavení, jako jsou blatníky a stojánek.

Rovnou na věc - náš test v číslech

Baví vás excelové tabulky, rovnice a odmocniny? Nás moc ne, ale přesto jsme pro Vás shromáždili ta nejzajímavější fakta a čísla z našeho testu. Ale prosím, koukejte na tyto data s rozumem, protože čísla, data a hodnoty mohou být bez kontextu nesmyslné a zavádějící, proto se budeme snažit podat Vám je co nejsrozumitelnějším způsobem.
Ceny
Průměrná cena elektrokola v tomto testu - 152 698,- Kč
Nejdražší elektrokolo v tomto testu - Haibike Lyke 11
Nejlevnější elektrokolo v tomto testu - Focus Jam² 6.8

Elektrické komponenty
Jedno po druhém, v této cenové kategorii opravdu nečekejte kompromisy u motorů. Kdykoliv bude na motoru logo BOSCH, SHIMANO, nebo YAMAHA, můžete mít jistotu, že se jedná o jedny z nejlepších motorů v nabídce.
Motory v testu
Průměrný kroutící moment - 82 Nm; 10 z 11 testovaných elektrokol disponuje motorem s výkonem 85 Nm, pouze Haibike Lyke 11 disponuje 60 Nm s jejím SHIMANO motorem.
Průměrná kapacita baterie - 730 Wh
Nejmenší kapacita baterie - 430 Wh; Haibike Lyke 11
Největší kapacita baterie - 750 Wh
11 z 11 nabízí volitelný prodlužovat dojezdu

Elektrické komponenty
Průměrná váha elektrokol v testu - 24,6 kg
Nejlehčí elektrokolo v testu - 18,2 kg; Haibike Lyke 11
Nejtěžší elektrokolo v testu - 25,56 kg; Haibike Allmtn 7
Mechanické komponenty a velikost kol
Odpružení
- FOX - 5x
- ROCKSHOX - 4x
- SUNTOUR - 2x
Průměrný zdvih vidlice - 151 mm
Průměrný zdvih tlumiče - 146 mm
9 z 11 výrobců se spoléhá na komponenty od značky SHIMANO
6 z 11 výrobců se spoléhá na pláště od značky MAXXIS
8 elektrokol může mít stojánek

Zajímavé fakty, které se hodí znát!
Všechna testovaná elektrokola budou ve velikostech S - XL, ale ne všechna mají Skový rám momentálně dostupný
0 z 22 ráfků mělo technický problém
Jeden přetržený kabel displeje a špatný kontakt na baterii způsobily vypnutí baterie - nakonec se ale vše opravilo
Průměrně bylo večer k našemu stolu doneseno 24 chodů - co si budeme, moc času na meetingy jsme neměli
Při vyjížďkách jsme viděli dva východy slunce v šest hodin ráno (bylo 0°C) - ještě teď se klepu zimou...
72 čokoládových pralinek bylo s láskou položenou na naše polštáře milým personálem - ani jeden gram kakaa nepřišel nazmar!

Co tedy dostanete za svoje peníze, a na které komponenty je třeba dávat pozor?
Bez stanoveného cenového limitu je relativně snadné specifikovat vynikající elektrokolo se špičkovými komponenty. Na druhou stranu s omezeným rozpočtem může být nalezení správné rovnováhy mezi výkonem, prestiží, designem a funkčností skutečnou výzvou. Ať už používáte elektrokolo při každodenním dojíždění, chladných vyjížďkách po práci nebo při jízdě v bikeparku kde dostává zabrat, jde o to najít tu správnou kombinaci komponent. Bez ohledu na to, kde, jak a proč jezdíte, by však bezpečnost měla mít vždy nejvyšší prioritu.

Nešetřete na brzdách!
Dobré brzdy zajišťují silné a spolehlivé zpomalení, čímž poskytují odpovídající úroveň bezpečnosti na elektrokole. Aby to bylo možné, musí být ovládání brzd intuitivní a musí poskytovat konzistentní brzdný výkon. Všechny elektrokola v tomto testu jsou vybaveny čtyřpístkovými brzdami vpředu i vzadu. 9 z 11 elektrokol v tomto testu spoléhá na brzdy SHIMANO. Opravdu se nám líbí, že všechny podávají solidní výkon, bez ohledu na to, zda mají nálepku XT, SLX nebo DEORE – nebo nemají logo vůbec! V oblasti brzdění tento skupinový test odhalil skutečné premianty, ale i podprůměrné jedince.

A co další kritické komponenty? Nenechte se zmást jedinci, kteří důvěřují pouze jedné značce motoru, odpružení nebo pneumatik, protože neexistuje dokonalý produkt, ale pouze produkt, který dokonale vyhovuje Vašim potřebám a zamýšlenému použití! Vždy je však dobré dodržovat minimální standard se vším: například pokud to s jízdou v terénu myslíte vážně, jsou robustní pneumatiky a kvalitní odpružení základ.
Podprůměrný výkon kvůli špatnému nastavení? Jaké odpružení zvolit?
Kvalitní komponenty odpružení jsou jednou z nejdražších položek na elektrokole, a obvykle obsahují jemně laditelné tlumicí jednotky. Zatímco profesionální jezdci se vyznají v nespočetných možnostech nastavení, pro začátečníky mohou být tyto možnosti nepřehledné a v některých případech dokonce vedou ke špatnému nastavení a podprůměrnému výkonu odpružení.
Nováčkům obecně lépe poslouží jednodušší komponenty odpružení, které mají tendenci podávat stejně dobrý výkon na středně náročných trailech jako jejich špičkové protějšky. Například upgrade tlumiče FOX FLOAT X Factory, který jsme vybrali z konfigurátoru MyO společnosti Focus pro naše testovací kolo Jam², nestojí za další příplatek, protože nenabízí lepší výkon ani více možností nastavení oproti standardnímu tlumiči FLOAT X Performance. Zkušeným jezdcům se bude líbit, že HAIBIKE a CUBE dokázaly do rozpočtu vtěsnat špičkovou vidlici Fox 36 Float Factory FIT4 .
Na druhou stranu s KTM Macina Prowler získáte prvotřídní výkon zadního tlumiče ve všech směrech, a to i při nákupu základního modelu. Všechny varianty modelu jsou vybaveny patentovaným tlumičem RockShox SuperDeluxe coil Select+, který funguje prostě skvěle! U jiných výrobců jsou varianty nižší třídy obvykle vybaveny základními modely tlumičů, které často fungují výrazně hůře než jejich protějšky vyšší třídy. Výsledkem je, že vidlice RockShox 35 a vidlice FOX AWL nemohou držet krok s konkurencí!

Udržování kontaktu se zemí - je to o pneumatikách!
Pokud jde o pneumatiky, výrobci rádi ušetří pár korun – a udrží nízkou hmotnost! Těžcí jezdci s agresivním jízdním stylem, kteří chtějí ze svých elektrokol získat co největší trakci, mají tendenci používat pneumatiky s robustním pláštěm, jako jsou MAXXIS DoubleDown nebo Schwalbe Super Gravity v kombinaci s měkkou pryžovou směsí. V našem skupinovém testu však všechny pneumatiky obsahují tvrdou pryžovou směs.
Na druhou stranu jezdcům s konzervativnějším stylem jízdy, kteří téměř nikdy neopouštějí asfalt, může stejně dobře, nebo dokonce lépe posloužit pneumatika s tenkým pláštěm (lehčí) s tvrdší a tedy odolnější pryžovou směsí. Bez ohledu na zamýšlené použití kola, mělce profilované pláště Schwalbe Nobby Nic na elektrokole BULLS SONIC EVO AM-SL1 zbytečně omezují jeho potenciál a nedokážou generovat dostatečnou trakci ani na štěrkových cestách!

Řazení
S cenou pod 170 000,- Kč nemůžete očekávat, že dostanete drahé elektronické řazení a superlehké kazety. Inovace však nemusí nutně ovlivňovat náklady. Všechny modely drží jednotnou linku 12rychlostního řazení s rozsahem kazet až 51, ať už jde o řazení SRAM, či Shimano. I když na dvanáckových kazetách jsou zuby hodně jemné a díky tomu i slabší šíře řetězu, vše fungovalo velmi dobře, při jízdě s podporou motoru to opravdu není problém.
Jedním velmi nepříjemným trendem, který lze nalézt i ve špičkových elektrokolech, jsou smíšené pohony, které kombinují dobrou přehazovačku s levnými kazetami a ještě hůře s levnými páčkami řazení. Zdá se, že mnoho výrobců ignoruje důležitost právě páček řazení, který jsou výhradně zodpovědné za plynulost procesu řazení. Například přehazovačku Shimano XT na elektrokole BULLS SONIC EVO AM-SL1 bychom rádi vyměnili za levnější a peníze použili na upgrade páček řazení.

Spousta lidí používá svoje elektrokolo denně, co Vy?
V tomto ohledu je počet elektrokol vhodných pro každodenní použití příliš nízký, alespoň BULLS SONIC EVO AM-SL1 je z výroby na představci vybaven rozhraním pro přidělání světlometů MonkeyLink, které čerpá energii přímo z hlavní baterie. Nicméně 5 z 11 elektrokol v tomto testu má alespoň přípravu na stojánek.
Zatímco jsme testovali kola, BOSCH nečekaně spustil aktualizaci softwaru, která aktivuje funkci eBIKE Lock na aktuálním systému Smart System, který lze nalézt na 4 elektrokolech v tomto testu. Po propojení smartphonu s elektrokolem můžete svůj telefon přeměnit na digitální klíč a deaktivovat funkce motoru, když je elektrokolo zaparkované, čímž se stane méně atraktivní pro potenciální zloděje.
Karbonové vs hliníkové ráfky - levnější neznamená horší!
V tomto testu nenajdete žádné karbonové ráfky a upřímně řečeno nám ani trochu nechyběly. Výrobci se k tomu vyjádřili otevřeně - karbonové ráfky na elektrokole opravdu nikdo nepotřebuje. Jak již bylo řečeno, s prémiovými cenami přicházejí prémiová očekávání, a proto zákazníci očekávají, že dostanou špičkovou specifikaci s elektronickými komponenty, karbonovými ráfky a luxusní zlatou úpravou tlumičů.
V našem testu jsme si nejen velmi dobře rozuměli s hliníkovými ráfky, ale dokázali jsme se dokonce dostat domů bez větších katastrof – což nebyl případ karbonových ráfků v našem minulém testu. Nejvýznamnější rozdíl je následující - při ošklivých nárazech se slitinové ráfky ohýbají, zatímco karbonové ráfky praskají a poškodí se tak, že se jsou neopravitelné. Netřeba dodávat, že to není jen drahé a zbytečné, ale také velmi otravné, zvláště pokud uvíznete na trailu uprostřed ničeho!
Když je méně více - mimo tento test uvádíme jedno ultra lehké elektrokolo.
Mnoho elektrokol, zejména top modely, je neuvěřitelně lehkých. Výrobci toho dosahují použitím zvláště lehkých (a drahých) komponentů, karbonových rámů, a někdy i tím, že se spoléhají na menší baterie a méně výkonné motory. V souladu s mantrou „méně je více“ si také účtují „více“ za své lehká elektrokola. Vysoké nároky na koncepci jsou však v rozporu s přísným cenovým limitem v tomto skupinovém testu, což znamená, že některá lehká elektrokola musela slevit ze svých jedinečných prodejních předností.
Zatímco vlajkový model Orbea Rise váží pouhých 18,92 kg, jeho protějšek z hliníku Orbea Rise H15 s větší 540Wh baterií je jen o něco málo přes 2 kg těžší. I když to stírá hranice mezi nedávno zavedenými kategoriemi jízdních kol, podkopává to také nejvýraznější unikátní prodejní místo značky Orbea – nebo ji možná jen otevírá masám? Samotná hmotnost elektrokola vypovídá o ovladatelnosti jen velmi málo, přesto si někteří ebikeři stále vybírají své elektrokolo striktně podle hmotnosti.

Menší výběr kvůli absenci prémiových značek
Některé značky dokonce neprodávají elektrokola pod 170 000,- Kč - například PIVOT,. To však neznamená, že cenově dostupná elektrokola postrádají prestiž nebo prémiovou kvalitu sestavení. Například Cube Stereo Hybrid SLX, Orbea Rise H15 a Focus Jam² 6.8 dokazují, že pozornost věnovaná detailům a stylu nejsou přímo úměrné číslu vytištěnému na jejich cenovce. Všechny tři jsou neuvěřitelně stylové, každý se za nimi otočí, a přesto nestojí svět.
Tuning - co se ještě vyplatí a co už ne?
Stejně jako my jste si již stanovili pevný rozpočet, ale ještě jste se nerozhodli pro strategii nákupu? Co budete dělat? Chystáte se hledat elektrokolo s cenou blízkou vašemu rozpočtu, nebo si koupíte levnější elektrokolo, po kterém Vám v rozpočtu zbydou nějaké peníze na individuální upgrady? Jak už to tak bývá, na tuto otázku neexistuje univerzální odpověď. Tu a tam vám nějaký výrobce nabídne variantu, který Vám padne jako ulitá – ale to je vzácné. Většina značek nabízí svá elektrokola v několika předem nakonfigurovaných variantách specifikací, spíše než aby zákazníkům umožňovala stavět svá kola individuálně výběrem ze seznamu komponentů.
Kořeníte své jídlo, aniž byste ho nejprve ochutnali? Naše tuningové doporučení zní: vždy před nákupem nových dílů jezděte na elektrokole. Výrobci například často šetří na pneumatikách. Pokud nemáte žádné zkušenosti, měli byste nejprve udělat pár testovacích kol a zjistit správný tlak v pneumatikách – alespoň pokud nejste „extrémní“ jezdci, a to jak z hlediska hmotnosti, tak stylu jízdy. Pokud to zvládnete dobře bez defektů nebo problémů s trakcí, můžete vyrazit a pneumatiky jsou prozatím tak akorát. Opotřebovaly se Vám pneumatiky nebo máte pocit, že jste se jako jezdec zlepšili a váš styl jízdy je nyní agresivnější a náročnější než na začátku vaší elektro-romantiky?
V tom případě byste si měli dopřát novou sadu pneumatik s měkčí pryžovou směsí a robustnějším pláštěm!

U sedla je šance na získání modelu, který odpovídá Vaší anatomii, spíše mizivá. Rozhodně byste si to měli vyzkoušet, ale nemůžete předpokládat, že standardní sedlo padne jako ulité - anatomie a pohodlí sezení se u každého člověka liší.
Pozitiva a negativa u testovaných elektrokol
Jaké je tedy nejlepší elektrokolo do 170 000,- kč a jak dopadly jednotlivá elektrokola v našem skupinovém testu? Za prvé, neradi používáme rigidní bodovací systém, ve kterém je pátý kandidát o 2 body „horší“ než čtvrtý z celkem 500bodové škály – a vyhýbáme se také absolutnímu hodnocení v podobě školní známky jako „dobrá“ nebo „výborná“. Ani ve vzdělávání tento přístup vždy nefunguje.
Chlápek, který měl vždy nejlepší známky ve španělštině, mohl být ve třídě chytrý, ale pak nedokázal zorganizovat ani ťuk ve španělské Cervecerii.

Charakter nelze hodnotit, pouze popsat. Elektrokolo, které je racionálně nejlepší volbou, nemusí být nutně to pravé pro Vás, pokud nebude vyhovovat vašim individuálním potřebám a požadavkům. Jakýkoli jiný přístup by neodpovídal individuálnímu charakteru elektrokol, i když sdílejí podobné parametry, a mohl by Vás vést k nesprávnému rozhodnutí o nákupu. Abychom vám poskytli lepší přehled, shrnuli jsme pozitiva a negativa testovaných elektrokol a poskytli Vám stručný popis charakteru každého elektrokola.
Jako obvykle tento skupinový test přinesl několik úžasných momentů, ale také několik hořkých srážek, které měly potenciál nám zkazit den.
Pozitiva

BULLS SONIC EVO AM-SL1 Vám umožňuje instalaci světla svépomocí.

Díky praktické brašně na rám a portu USB-C na horní trubce uspokojí FOCUS JAM² 6.8 potřeby turistických jezdců.

Haibike Lyke CF 11 je svou koncepcí ultralehké elektrokolo, kde se v pohodě dostáváte pod váhu 20 kg i s baterií. Kolo je osazeno akumulátorem 430Wh a variantou motoru Fazua Ride 60Nm s kroutícím momentem 60Nm.
Negativa

U Apache Quruk Bosch 1 by jsme ocenili vyšší kvalitu brzdových kotoučů, kde by nedocházelo k nepříjemným zvukovým projevům po zahřátí kotouče, ideální by byl kotouč s ICE technologií.

Nízká světlá výška u modelu Focus Thron² 6.8, což se podepisuje na horší prostupnosti terénem, kde buď škrtnete o terén pedálem, klikou a nebo spodkem a zničíte tím kryt motoru.

U Haibike Allmtn 7 a motoru Yamaha PW/X3 máme v základu pouze ledkový ovladač, kde nevidíme dostatečně parametry o jízdě a aplikace, kterou výrobce k modelu doporučuje za nás není nijak zázračná.
Zhodnocení model po modelu
FOCUS JAM² 6.8 vnáší do testovacího pole špetku německého vkusu, ohromuje vysokou kvalitou zpracování, praktickými funkcemi, jako je taška na rám a USB-C port, a také svým pohodlným odpružením, díky kterému je vhodný jak pro turistiku, tak pro trailové ježdění. Svým dobrosrdečným a vyrovnaným charakterem připomíná spolehlivé Audi a dokonale se hodí pro začátečníky.
Pouze pro plnokrevné trailové jezdce se závislostí na rychlosti postrádá FOCUS živost a na náročných trailech se cítí malátně.

Focus Jam² 6.8 je nesporným každodenním hrdinou mezi testovanými elektrokoly. Jako nejlevnější elektrokolo v celém testovacím poli umožňuje největší rozpočet na upgrade.
Zatímco Haibike Allmtn 7 provedl úspěšný přechod na nový motorový systém Yamaha PW/X3, extrémní geometrie zůstala do značné míry nezměněna, což má za následek nadměrně velké rozložení hmotnosti vepředu. Zatímco bez přímého srovnání si možná ani nevšimnete, jak úzký je rozsah jeho použití, HAIBIKE v kontextu tohoto skupinového testu za svými odpůrci jednoznačně zaostával. Pouze ve velmi strmých stoupáních se HAIBIKE jakoby dostává do transu a své soupeře nechává v prachu!
Haibike Lyke CF 11 se cítí jako doma v rychlých náročných sjezdech, kde odpružení nabízí velké rezervy a vynikající klid, což poskytuje ultimátní řešení pro beznadějné rychlostní nadšence. Jak již bylo řečeno, má tendenci se nudit při pomalých rychlostech a u nezkušených jezdců.

BULLS SONIC EVO AM-SL1 vyčnívá z davu svým moderním designem a kombinuje velkou baterii s nízkou hmotností. Zatímco na středně náročných stezkách je obratný, v náročném terénu ho zpomalují jeho vlastní vlastnosti – kompromisy! S druhou nejnižší cenou v celém testovacím poli má však také obrovský upgradovací potenciál.
Apache Quruk Bosch 1 Celoodpružený devětadvacítkový trailbike kombinuje pohodlný posed s geometrií schopnou zvládat největší nástrahy terénu.Výkon motoru umožní směle zdolávat náročná stoupání, sjezdové pasáže pak ulehčí teleskopická sedlovka i kvalitní projev odpružení nebo výkon čtyřpístkových brzd Shimano s velkým průměrem kotoučů.Ať už chcete dovádět v těžkém terénu nebo si jen dopřát maximální komfort odpružení na dlouhých vyjížďkách, v obojím vás Quruk vždy podrží.
KTM Macina Kapoho Pro DO KOPCE. Z KOPCE. PROČ NE OBOJÍ? Pouhá myšlenka na dechberoucí výhled z vrcholu hory a následný sestup dolů do údolí stačí, aby se vám srdce rozbušilo? Pak je MACINA KAPOHO PRO se zdvihem 160 mm tím, co potřebujete. Srdcem těchto kol je motor BOSCH Perf. CX s baterií o kapacitě 625Wh v kombinaci s displejem Bosch Purion. Karbonový rám, přesné řazení Shimano deore/XT + kola s osvědčenými pneumatikami DiMMiX: 29" vpředu pro optimální jízdní stabilitu spárované s 27,5" pneumatikami PLUS vzadu pro nejlepší přenos síly a trakci.
KTM Macina Prowler Pro- S MACINA PROWLER nemůžete udělat chybu, jedná se o top mechanicky a motorově osazený model. Toto kolo bylo vymyšleno a vyladěno k dokonalosti do posledního detailu. Zdvih 180 mm na vidlici a 170 mm vzadu dávají rychle najevo, že toto kolo je určeno pro náročné trailové a enduro použití. Hliníkový rám je osazen osvědčenými pneumatikami DiMMiX: 29" kolo vpředu pro optimální jízdní stabilitu spárované s 27,5" pneumatikami PLUS vzadu pro nejlepší přenos síly a trakci, ukazují všechny své přednosti v těžkém terénu.
Haibike ALLMTN CF 11 kombinuje nejlepší vlastnosti pro stoupání a výkon při sjezdech v jednom horském elektrokole. Zcela nový motor Bosch Performance CX Smart System s krouticím momentem 85 Nm a 750Wh baterií zajišťuje díky nové konstrukci pomocného rámu nízké těžiště, takže máte své kolo pod ještě lepší kontrolou. Lehký karbonový hlavní rám s hliníkovým zadním trojúhelníkem šetří hmotnost, zatímco zdvih odpružení 160 mm, zadní přehazovačka Shimano Deore XT a čtyřpístkové kotoučové brzdy Magura MT5 zaručují hladkou jízdu. S tímto horským elektrokolem neexistují žádné limity.
Nejlepší v testu: Cube Stereo Hybrid 140 HPC Actionteam
Elegantní rám modelu Stereo Hybrid je plný chytrých prvků, díky nimž je náš oblíbený lovec trailů s pohonnou jednotkou Bosch ještě lepší než kdykoliv předtím.
Modulární bateriový systém ukrývá baterii Bosch s kapacitou až 750 Wh a chrání ji před prachem a vodou. Integrované vedení kabelů a lanek není jenom elegantní, ale také to znamená, že v hlavové trubce nejsou žádné otvory na kabely.
Vylepšený systém odpružení se čtyřmi body vás ochrání před otřesy na trailu a zajistí vám komfort při celodenní jízdě. To celé je zabaleno do naší technologie pro komfortní jízdu Comfort Geometry – s pevnou osou standardu Boost 148 vzadu na podporu tuhosti a a 1,5palcovou hlavovou trubkou – pro snadné ovládání; díky systému SizeSplit si nyní navíc každý jezdec snadno najde svou ideální velikost. Všechno jsme přitom připravili k montáži příslušenství, jako jsou blatníky, nosič na brašny a stojan. Je připraven prakticky na cokoliv. Jste na to připraveni i vy?

Nejlepší koupě: Focus Jam² 6.8
Pokud je Cube Stereo Hybrid 140 HPC Actionteam racionálním vítězem tohoto testu, Focus Jam² 6.8 zajišťuje emocionální vítězství! Žádné jiné elektrokolo v tomto testu nepřináší více husí kůže a trailové zábavy než Focus Jam² 6.8. Modulární koncepce motoru a baterie s motorem Bosch CX gen.4 - Smart.
Focus Jam² 6.8 zajišťuje zasloužený tip nejlepšího nákupu!

Co se v tomto článku dozvíte?
Pokud by jste nakonec přehodnotili Vaše cenové představy a nebo se Vám prostě žádné elektrokolo v cenové hodnotě do 150.000Kč nelíbilo, máme tu pro Vás naši kompletní nabídku.
Samozřejmě většinou platí přímá úměra, čím více peněz, tím více muziky, tedy za více peněz většinou dostanete kvalitněji osazené elektrokolo.
Naše kompletní nabídka elektrokol dle kategorie
Pokud jste ani teď nedošli k výběru pro Vás vhodného elektrokola, jsme tu ještě my a rádi Vám s výběrem pomůžeme a to buď na mailu a nebo nás můžete kontaktovat i telefonicky, nebo si také můžete domluvit schůzku s naším expertem.
Hodně informací k výběru elektrokola Vám poskytne i tato naše stránka.

Domluvte si schůzku s naším expertem
Vybírat něco čemu člověk nerozumí není jednodnoduché a člověk se snadno ztratí v množství parametrů a produktů.
Nezoufejte, rádi vám pomůžeme a vše vám vysvětlíme a poradíme s výběrem toho nejvhodnějšího elektrokola právě pro vás.
Domluvte si konzultaci s jedním z našich specialistů, který se bude věnovat přímo vám a vašim požadavkům. A to jak on-line nebo přímo na prodejně.
Ale úplně nejraději Vás uvidíme u nás na prodejně, není totiž nad osobní kontakt a co se týká výběru elektrokola není nad osobní zkušenost, u nás si elektrokolo můžete vyzkoušet na naší testovací dráze a to Vám kolikrát dá více než tisíc slov.
Přijďte nás navštívit. Budeme se těšit na Vaší návštěvu.
Plná prodejna elektrokol - Mělník
Akumo.cz - největší specializovaná prodejna elektrokol na trhu. Na prodej a servis elektrokol se orientujeme již od roku 2007 a za tu dobu jsme se vyprofilovali do pozice jedničky na tuzemském trhu. Naším cílem je to, abyste si v klidu mohli prohlédnout elektrokola různých značek, s možností vyzkoušení na vnitřním i venkovním testovacím okruhu.
Velký důraz poté klademe na odbornost našich zaměstnanců a špičkový servis, který je nedílnou součástí spokojenosti našich zákazníků. K dnešnímu dni máme v provozu několik desítek tisíc elektrokol, u kterých zajišťujeme kompletní asistenční a servisní služby.