Co se v tomto článku dozvíte?
Představení motoru BOSCH CX 4. gen.
Očekávaný motor Bosch Performance Line CX 4 gen. je venku! Zajímá Vás, jak dobrý je nový pohon ve srovnání s jeho předchůdcem? V tomto článku získáte nejdůležitější informace týkající se čtvrté generace nejpoužívanějšího motoru na trhu s elektrokoly. Pojďme se tedy podívat, jak si stojí motor nové generace ve srovnání s tím předchozím.
Elektrokola se středovým pohonem patří k absolutní špičce v nabídce kvalitních elektrokol. Výrazněji se začala elektrokola se středovým motorem prozasovat od roku 2014, nicméně v posledních letech zažívají obrovských rozmach a můžeme s klidem říci, že středové motory téměř zcela vytlačily nábojové motory - tedy motory umístněné většinou v zadním náboji. Někdy to u nás na prodejně vypadá, že nic jiného, než středové pohony ani naprodáváme ... Dlouhodobou jedničkou v daném segmentu je bezpochy německý výrobce BOSCH, kterému se v tomto článku budeme detailněji věnovat.
Hlavní novinky u motoru Bosch Performance Line CX 4 Gen.
Velký převodník - Bosch se "zbavil" pro něj tolik typického malého převodníku (pastorku) a přizpůsobil svojí technologii aktuálním trendům a požadavkům trhu a zákazníků. Díky velkému převodníku je motor přesný, plynulý a vždy poskytuje dostatek výkonu. Vnitřní odpor pedálu starého motoru Bosch CX s malým převodníkem byl zbytečně citelný, proto byla jízda bez asistence motoru mnohdy nepříjemná a únavná. Díky použité válečkové spojce šlapete zcela bez odporu motoru, jako na běžném kole.
Kompaktnější Ve srovnání s ním byl objem snížen o téměř 50%. To umožní lepší, sofistikovanější integraci a vylepšenou geometrii celého kola.
Výkonější zatímco točivý moment zůstává stejný na 75 Nm, podpora nového motoru CX byla zvýšena z 300% na 340%. Byly upraveny i všechny ostatní úrovně pomoci. Úroveň podpory režimu Tour byla zvýšena ze 120% na 140%. Tyto změny se projeví také v režimu eMTB. Nový progresivní režim eMTB dynamicky „přepíná“ mezi Tour a Turbo a upravuje podporu podle scénáře jízdy a množství tlaku, který vyvíjíte na pedály – u nového motoru od 140% do 340% oproti od 120% do 300% u starého motoru Bosch Performance CX.
Lehčí nový motor CX má magnesiové pouzdro a váží o 25% méně než jeho předchůdce – kolem 2,9 kg (původní motor vážil 4,09 kg). V této souvislosti bychom mohli k popisu nového Performance Line CX 4 Gen. použít jednoduchou rovnici: méně materiálu = menší hmotnost. Vývojový tým společnosti Bosch podrobil svůj špičkový motor přísné stravě a jeho hmotnost ořezal o neuvěřitelných 1,3 kg.
Lepší modulace Režim Turbo byl vylepšen tak, aby při jízdě působil co nejpřirozenějším dojmem, je méně trhaný a zároveň poskytuje maximální výkon. Jako dříve má motor CX čtyři režimy: Eco, Tour, eMTB a Turbo.
Citlivější režim eMTB byl přeprogramován tak, aby poskytoval konzistentní výkon v širokém rozsahu kadence. Ostrý sprint nebo kadenční šlapání? V režimu eMTB je podpora motoru velmi přirozená!
Plynulejší přechod na prahu 25 km/h byl podstatně zlepšen. Namísto mini převodníku a převodovky je nyní energie přenášena přímo prostřednictvím velkého převodníku. Motor nemá téměř žádný vnitřní odpor, což by mělo eliminovat mnohdy nepříjemný pocit předchozího modelu, při odpojení motoru nad hranicí 25 km/h.
Užší faktor Q (vzdálenost mezi klikami) byl zúžen na 175 mm, aby byl zajištěn přirozenější pocit při šlapání. A platí – čím užší, tím lepší. Pro srovnání, motor Yamaha je menší než 170 mm, Shimano je 177 mm a u Brose je šířka větší než 180 mm (v závislosti na klikách).
Větší kapacita Kromě předchozí baterie 500 Wh máte nyní také možnost zvolit plně integrovanou bateri PowerTube 625Wh pro dosažení extrémně dlouhého dojezdu.
Každá z konkurenčních značek je v něčem dobrá, ale nikdo není ve všech ohledech tak precisní a důsledný, jako právě německý Bosch. I proto většina světově známých značek jízdních kol pohání své elektro modely právě pohonem Bosch a to především pro jeho vysoký výkon, spolehlivost, design, vlastnosti a samozřejmě prozatím nepřekonanou invenci této německé značky. Žádný z jiných výrobců neposkytuje svým zákazníkům tak rozsáhlé služby, servisní zázemí, diagnostiky a garanci dostupnosti ND jako právě Bosch. Mimo jiné i životnost baterií Bosch patří mezi nejdelší na trhu.
Přehled motorů BOSCH
Active line | Active line Plus | Performance line | Performance line CX | Performance line CX - Smart system | |
---|---|---|---|---|---|
Točivý moment | 40 Nm | 50 Nm | 65 Nm | 85 Nm | 85 Nm |
Výkon | 250 W | 250 W | 250 W | 250 W | 250 W |
Kompatibilita displayů
Active line | Active line Plus | Performance line | Performance line CX | Performance line CX - Smart system | |
---|---|---|---|---|---|
Purion | ano | ano | ano | ano | ne |
Intuvia | ano | ano | ano | ano | ne |
KIOX | ano | ano | ano | ano | ne |
NYON | ano | ano | ano | ano | ne |
COBI.Bike | ano | ano | ano | ano | ne |
COBI Smartphone hub | ano | ano | ano | ano | ne |
KIOX 300 | ne | ne | ne | ne | ano |
Produkty s motorem Bosch CX 4 Gen.
Hodnocení Akumo
Výhody:
- kvalita zpracování a téměř 100% spolehlivost
- kultivovaný a čitelný jízdní projev
- vysoký reálný výkon motoru
- 100% servisní zabezpečení, podpora, diagnostiky
- dlouhá životnost baterie Bosch (v reálu se bavíme o životnosti mezi 5-8 rokem)
- pocitově nejpříjemnější svezení, krouticí moment je rozložený do širokého spektra otáček motoru = díky tomu motor nevyžaduje tak častou nutnost řazení jako v případě motoru Yamaha či Brose
Nevýhody:
- o něco vyšší cenová relace (v porovnání s pohonem Yamaha o cca. 5.000 Kč, v porovnání s Bafangem o cca. 10.000 Kč)
- dlouhodobý problém s dostupností motorů Bosch, proto jsou mnohdy dodací lhůty elektrokol s pohonem Bosch problematické
Jak si správně vybrat elektrokolo?
Vybíráte nové elektro kolo, ale nevíte si rady? Ten pocit známe a podobné situace řešíme dnes a denně přímo na prodejně. Nebojte, nenecháme Vás v tom. Pokud nemáte možnost navštívit naší prodejnu, pomůžeme Vám s výběrem elektrokola na tomto místě. Níže naleznete všechny podstatné informace, které byste měli při výběru elektrokola potřebovat.